zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Dialoogmarketing neemt sterk toe

8 oktober 2009 - Het percentage van het totale marketingbudget dat voor dialoogmarketing wordt ingezet, nam in het derde kwartaal van 2009 toe. Van het marketingbudget werd 43 procent voor dialoogmarketing gereserveerd. In hetzelfde kwartaal van vorig jaar was dit nog 35 procent.

Dit blijkt uit de laatste peiling van de DM Barometer: het kwartaalonderzoek naar bestedingen en trends in dialoogmarketing van DDMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing. De groei sluit aan bij de verwachting dat in 2009 meer wordt uitgegeven aan dialoogmarketing in het Nederlands bedrijfsleven dan in 2008 (52 procent van de marketeers). Deze marketeers geven de voorkeur aan dialoogmarketing boven massacommunicatie omdat zij direct en interactief contact zoeken met de klant. Daarentegen verwacht 23 procent dat de uitgaven dit jaar lager uitvallen vanwege de kredietcrisis, en 25 procent stelt dat er helemaal geen verandering in de uitgaven optreedt. 



Budgetbesteding
Marketeers besteedden het dialoogmarketingbudget voornamelijk aan de eigen website (twintig procent), geadresseerd drukwerk (achttien procent) en e-mail marketing (zeventien procent). Marketeers geven aan deze kanalen het meest effectief te vinden om zowel klanten als prospects te benaderen. Ook telemarketing en search engine marketing worden als zeer effectief ervaren. 

Nieuwe kanalen

De marketeers zijn ook gevraagd welke (nieuwe) marketingkanalen zij momenteel toepassen in de marketingstrategieën. Vooral online communities (55 procent) en word-of-mouth (44 procent) worden genoemd. Daarnaast blijkt dat de marketeer (nog) niet actief is met interactieve televisie, mobiele applicaties en sms marketing. 

Stellingen

Een vast onderdeel van de DM Barometer zijn drie stellingen waarover de marketeers hun mening geven. Wanneer een bedrijf moet bezuinigen, heeft dat bij 47 procent gevolgen voor de campagnemix die wordt ingezet. Bij de overige 53 procent heeft een bezuiniging echter invloed op het aantal campagnes. Ondanks dat de kosten van tv reclames omlaag zijn gegaan door de kredietcrisis, zet slechts een enkeling (4 procent) meer in op het kanaal tv. Tot slot vindt een kleine minderheid (42 procent) dat Chris Anderson in zijn nieuwe boek FREE de spijker op z’n kop slaat waarin hij beweert dat ‘gratis’ het nieuwe fundament wordt voor businessmodellen.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meer geld voor directe en interactieve marketing ondanks crisis
 Dialoogmarketing effectief om vrouwen te bereiken
 Drie tips om ook tijdens een recessie winst te maken
 Social network-marketing is dé trend van 2009
 
 
reacties
 
Danny Verhoeven  |   | 
8-10-2009
 | 
12:16 uur
Je ziet steeds meer dat potentiele klanten via internet benaderd wordt.

Zelfs wanneer je een aankoop doet in real life wordt er eerst op internet gezocht naar een (goedkoper) product.

Eventueel kan er dan toch via internet een aankoop gedaan worden.
Bedden  |   | 
8-10-2009
 | 
13:48 uur
@danny verhoeven:
Dit heet in de Amerikaanse mond ipv consumers prosumers.
David Mouiller  |   | 
7-04-2015
 | 
15:23 uur
Grappig om zo'n oud artikel tegen te komen. 6 jaar later ziet de (internet)marketing wereld er heel anders uit.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10