zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Dialoogmarketing neemt sterk toe

8 oktober 2009 - Het percentage van het totale marketingbudget dat voor dialoogmarketing wordt ingezet, nam in het derde kwartaal van 2009 toe. Van het marketingbudget werd 43 procent voor dialoogmarketing gereserveerd. In hetzelfde kwartaal van vorig jaar was dit nog 35 procent.

Dit blijkt uit de laatste peiling van de DM Barometer: het kwartaalonderzoek naar bestedingen en trends in dialoogmarketing van DDMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing. De groei sluit aan bij de verwachting dat in 2009 meer wordt uitgegeven aan dialoogmarketing in het Nederlands bedrijfsleven dan in 2008 (52 procent van de marketeers). Deze marketeers geven de voorkeur aan dialoogmarketing boven massacommunicatie omdat zij direct en interactief contact zoeken met de klant. Daarentegen verwacht 23 procent dat de uitgaven dit jaar lager uitvallen vanwege de kredietcrisis, en 25 procent stelt dat er helemaal geen verandering in de uitgaven optreedt. 



Budgetbesteding
Marketeers besteedden het dialoogmarketingbudget voornamelijk aan de eigen website (twintig procent), geadresseerd drukwerk (achttien procent) en e-mail marketing (zeventien procent). Marketeers geven aan deze kanalen het meest effectief te vinden om zowel klanten als prospects te benaderen. Ook telemarketing en search engine marketing worden als zeer effectief ervaren. 

Nieuwe kanalen

De marketeers zijn ook gevraagd welke (nieuwe) marketingkanalen zij momenteel toepassen in de marketingstrategieën. Vooral online communities (55 procent) en word-of-mouth (44 procent) worden genoemd. Daarnaast blijkt dat de marketeer (nog) niet actief is met interactieve televisie, mobiele applicaties en sms marketing. 

Stellingen

Een vast onderdeel van de DM Barometer zijn drie stellingen waarover de marketeers hun mening geven. Wanneer een bedrijf moet bezuinigen, heeft dat bij 47 procent gevolgen voor de campagnemix die wordt ingezet. Bij de overige 53 procent heeft een bezuiniging echter invloed op het aantal campagnes. Ondanks dat de kosten van tv reclames omlaag zijn gegaan door de kredietcrisis, zet slechts een enkeling (4 procent) meer in op het kanaal tv. Tot slot vindt een kleine minderheid (42 procent) dat Chris Anderson in zijn nieuwe boek FREE de spijker op z’n kop slaat waarin hij beweert dat ‘gratis’ het nieuwe fundament wordt voor businessmodellen.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
 Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
 Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meer geld voor directe en interactieve marketing ondanks crisis
 Dialoogmarketing effectief om vrouwen te bereiken
 Drie tips om ook tijdens een recessie winst te maken
 Social network-marketing is dé trend van 2009
 
 
reacties
 
Danny Verhoeven  |   | 
8-10-2009
 | 
12:16 uur
Je ziet steeds meer dat potentiele klanten via internet benaderd wordt.

Zelfs wanneer je een aankoop doet in real life wordt er eerst op internet gezocht naar een (goedkoper) product.

Eventueel kan er dan toch via internet een aankoop gedaan worden.
Bedden  |   | 
8-10-2009
 | 
13:48 uur
@danny verhoeven:
Dit heet in de Amerikaanse mond ipv consumers prosumers.
David Mouiller  |   | 
7-04-2015
 | 
15:23 uur
Grappig om zo'n oud artikel tegen te komen. 6 jaar later ziet de (internet)marketing wereld er heel anders uit.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain
reacties
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
meer top 10