zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociaal innovatieve bedrijven hebben minder last van de crisis

8 oktober 2009 - Ondanks de crisis hebben bedrijven gemiddeld genomen dit jaar 5,1 procent meer sociale innovaties gerealiseerd, zoals flexibel organiseren, dynamisch managen, slimmer werken en co-creatie. Desalniettemin is er nog veel verbetering mogelijk: Slechts vijftien procent van het Nederlandse bedrijfsleven scoort ‘goed’ op het gebied van sociale innovatie.

Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van INSCOPE: Research for Innovation in opdracht van het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie onder 10.000 bedrijven in Nederland. In de Erasmus Concurrentie & Innovatie Monitor2009 is het innovatievermogen van Nederlandse bedrijven gemeten ten tijde van de financiële crisis. De resultaten zijn opvallend, vinden de onderzoekers, de hoogleraren Henk Volberda en Frans van den Bosch en Dr. Justin Jansen van de vakgroep Strategie & Omgeving van de Rotterdam School of Management, Erasmus University. 



Rendement

De koplopers op het gebied van sociale innovatie kennen een vijftien procent hogere omzetgroei, 37 procent meer innovatie en een verhoging in de productiviteit van 22 procent. Door te investeren in vernieuwend leiderschap, platte organisatievormen, slimmer werken en co-creatie weten bedrijven hun rendement op investeringen in technologie (R&D) met een factor vier te vergroten. 

Minder negatief

Sociale innovatie wordt voornamelijk vormgegeven door samen te werken met leveranciers, klanten en kennisinstellingen en te investeren in het beter laten renderen van talenten van medewerkers.Sociaal innovatieve bedrijven zijn minder negatief over de gevolgen van de economische crisis: Maar liefst 60 procent van de bedrijven in Nederland verwacht een zeer negatief effect op de rentabiliteit en omzetgroei. Sociaal innovatieve bedrijven blijven echter meer investeren in R&D en menselijk kapitaal. 

Crisisrecept
Het crisisrecept voor succes verschilt voor koplopers en achterblijvers: Bij achterblijvers vereist sociale innovatie meer van het management in termen van visie, draagvlak en ondersteuning van initiatieven op de werkvloer. Voor koplopers spelen juist arbeidsfactoren zoals autonomie voor medewerkers, taakverbreding en slimmer werken een grotere rol.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Slimmer werken, juist nu!'
 Zachte kant leiderschap essentieel voor innovatie
 Flexibiliteit en innovatie essentieel om uit recessiedal te klimmen
 Drie voorwaarden voor innovatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10