zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociaal innovatieve bedrijven hebben minder last van de crisis

8 oktober 2009 - Ondanks de crisis hebben bedrijven gemiddeld genomen dit jaar 5,1 procent meer sociale innovaties gerealiseerd, zoals flexibel organiseren, dynamisch managen, slimmer werken en co-creatie. Desalniettemin is er nog veel verbetering mogelijk: Slechts vijftien procent van het Nederlandse bedrijfsleven scoort ‘goed’ op het gebied van sociale innovatie.

Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van INSCOPE: Research for Innovation in opdracht van het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie onder 10.000 bedrijven in Nederland. In de Erasmus Concurrentie & Innovatie Monitor2009 is het innovatievermogen van Nederlandse bedrijven gemeten ten tijde van de financiële crisis. De resultaten zijn opvallend, vinden de onderzoekers, de hoogleraren Henk Volberda en Frans van den Bosch en Dr. Justin Jansen van de vakgroep Strategie & Omgeving van de Rotterdam School of Management, Erasmus University. 



Rendement

De koplopers op het gebied van sociale innovatie kennen een vijftien procent hogere omzetgroei, 37 procent meer innovatie en een verhoging in de productiviteit van 22 procent. Door te investeren in vernieuwend leiderschap, platte organisatievormen, slimmer werken en co-creatie weten bedrijven hun rendement op investeringen in technologie (R&D) met een factor vier te vergroten. 

Minder negatief

Sociale innovatie wordt voornamelijk vormgegeven door samen te werken met leveranciers, klanten en kennisinstellingen en te investeren in het beter laten renderen van talenten van medewerkers.Sociaal innovatieve bedrijven zijn minder negatief over de gevolgen van de economische crisis: Maar liefst 60 procent van de bedrijven in Nederland verwacht een zeer negatief effect op de rentabiliteit en omzetgroei. Sociaal innovatieve bedrijven blijven echter meer investeren in R&D en menselijk kapitaal. 

Crisisrecept
Het crisisrecept voor succes verschilt voor koplopers en achterblijvers: Bij achterblijvers vereist sociale innovatie meer van het management in termen van visie, draagvlak en ondersteuning van initiatieven op de werkvloer. Voor koplopers spelen juist arbeidsfactoren zoals autonomie voor medewerkers, taakverbreding en slimmer werken een grotere rol.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal
 Werkrelaties onder druk tijdens de coronacrisis?
 Aantal werkende studenten zonder uitzicht op contractverlenging verdubbeld
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Slimmer werken, juist nu!'
 Zachte kant leiderschap essentieel voor innovatie
 Flexibiliteit en innovatie essentieel om uit recessiedal te klimmen
 Drie voorwaarden voor innovatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant
Ontdek hoe B2B-marketeers verbinding zoeken en vinden in tijden van corona en laat je inspireren door de 25 conclusies en 6 learnings die houvast geven om de marketing van jouw organisatie te verbeteren.
Download het rapport
Lees verder
Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
reacties
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
Nederlanders schelden erop los (tegen chatbots) (1) 
Drie toepassingen voor digitalisering in kantoor ‘na corona’ (1) 
Een op de drie jongeren heeft door corona studie/werkplannen aangepast (1) 
Eén op de drie beleggers: maatschappelijk beleggen moet deels verplicht worden (1) 
top10
Wees extra alert op verdachte telefoontjes
Over hittegolven, Corona en het klimaat: een andere kijk op de kwestie
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro
Drie toepassingen voor digitalisering in kantoor ‘na corona’
COVID-19 voedingsbodem voor geopolitieke risico’s
Financieel verantwoordelijke weet niet wat belastingplannen Prinsjesdag betekenen voor bedrijf
VGM-eisen voor VCA 2017/6. 0-certificering bij veel bedrijven nog onbekend
Drie all-in-one oplossingen bij digitale werkruimtes
Coronacrisis heeft traditionele rolpatronen niet veranderd
Werknemer krijgt toegang tot corporate data via persoonlijke apparaten
meer top 10