zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sollicitatie blijft steeds vaker onbeantwoord

9 oktober 2009 - Eén op de drie bedrijven reageert niet op online sollicitaties. Dat blijkt uit het jaarlijkse sollicitatie onderzoek van Digitaal-Werven. Hierbij beoordeelt Digitaal-Werven niet alleen de website maar voert zij ook een mystery sollicitatie uit.

"We hadden wel rekening gehouden met tragere reacties aangezien het onderzoek is uitgevoerd in de zomerperiode. Dat dit mogelijk tot iets meer non response zou leiden was ook ingecalculeerd. Vorig jaar reageerde echter zestien procent niet op een sollicitatie, nu is 33 procent van de sollicitaties niet beantwoord, ongeveer een verdubbeling. Dat is toch wel een schok," aldus Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven. 



Slechte reputatie

Dat recruitmentactiviteiten vanwege de crisis op een lager pitje staan, mag niet verrassend genoemd worden. Toch is het contact houden met kandidaten ook in mindere tijden, zeker met het oog op de vergrijzing, essentieel voor het lange termijn succes van bedrijven. Het niet reageren op sollicitaties zal het employer brand van een organisatie geen goed doen. 

Hoger niveau

Gelukkig zijn er uit het onderzoek ook positieve zaken te melden. Zo is het niveau van de online sollicitatie-ervaring net als vorig jaar gestegen en blijkt dat de omvang van een bedrijf niet direct invloed heeft op de kwaliteit van de digitale sollicitatie-ervaring. Daarnaast blijken er dit jaar weer een aantal goede nieuwe wervingssites te zijn bijgekomen. Enkelen daarvan zijn dit jaar zelfs genomineerd voor de verkiezing van de Beste Digitale Sollicitatie-ervaring 2009: Quinity, Reed Business, Sogyo, TamTam, TenneT en Topdesk.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Het effect van het coronavirus op financiële resultaten
 Coronavirus vertraagt zonne-energie projecten in Nederland
 Kwart krijgt nooit complimenten op het werk
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Oudere sollicitant wordt nog steeds met smoesjes afgewezen
 Online sollicitant stoort zich aan technische mankementen
 Onduidelijke functieomschrijving stoort werkzoekende het meest
 Leidinggevende blijft weg bij sollicitatiegesprek
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
9-10-2009
 | 
14:34 uur
Een waar woord, het lijkt wel alsof -op het moment dat er minder procedures voor vacatures lopen- men ook de houding aanneemt dat als mensen graag een baan willen, ze zometeen ook nog wel willen. Ik vind dit een onjuiste en zelfs hautaine houding. Het besef dat personeel je grootste goed is -en zeker zometeen voor de toekomst- dringt nog niet tot iedereen door. Een HRM functionaris of afdeling zou hier toch juist alert op moeten zijn.
said imhaouran  |   | 
10-10-2009
 | 
02:54 uur
veel HR – managers concentreren zich in hun wervingsacties en recruitment nog steeds op schoolverlaters.

Jonge twijgen kan men buigen, oude bomen niet!!









Danny Verhoeven  |   | 
11-10-2009
 | 
11:55 uur
Het is eigenlijk bij elke vorm van contact met een organisatie dat je in ieder geval een reactie terug geeft.

Doe je dit niet kan het zeker je brand schaden.
Hans Lankhorst  |   | 
12-10-2009
 | 
10:59 uur
Vanuit Interim oogpunt uit gezien ligt dit pertcentage mijn inziens nog relevant hoger. Er zijn relatief weinig adviesbureaus die normen en waarden hanteren die er van mag worden verwacht. Het hangt in hoge mate van je eigen initiatief af in hoeverre er over aanvragen wordt gecommuniceerd. Dat er op aanvragen massaal wordt gereageerd mag in deze geen excuus zijn. In tegendeel. De bureaus hebben een verantwoordelijkheid om de ''niet serieuze'' reacties uit te selecteren en hierop de interim manager aan te spreken.
Maas  |   | 
12-10-2009
 | 
12:38 uur
Dit verhaal heeft 2 kanten denk ik. Ik vind het inderdaad normaal dat een organisatie een reactie teruggeeft, dat zou eigenlijk altijd moeten uit respect voor de sollicitant. Echter ligt er ook een punt bij sollicitanten. Wanneer het je lukt om er uit te springen, heb je ook meer kans op een reactie en op een baan, helemaal in deze tijd. Ik heb zelf pas gesolliciteerd bij een bedrijf (van 115 FTE) waar per jaar 1000 sollicitaties binnenkomen. Het heeft me geen baan opgeleverd, maar ik kreeg wél een reactie, zelfs per telefoon. Een briefje met CV voldoet gewoon niet meer. Dan kom je op de grote boze hoop waarvoor de HR manager blijkbaar geen tijd meer wil maken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
De meest belangrijke bedrijfsverzekeringen op een rijtje
Geld lenen als zelfstandige, hoe zit dat?
reacties
Voorziet u de consequenties van verkeerde kernwaarden voor uw bedrijf? (3) 
Vermoeidheid en concentratieverlies door kantoortuin leidt tot verzuim (1) 
Bejaarde consumenten zijn gat in de markt (1) 
Vier tips om het vertrouwen van de klant te winnen (3) 
Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers (3) 
'Cybersecurity moet een schoolvak worden' (1) 
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
top10
Vermoeidheid en concentratieverlies door kantoortuin leidt tot verzuim
Vier tips om het vertrouwen van de klant te winnen
Voorziet u de consequenties van verkeerde kernwaarden voor uw bedrijf?
Wereldwijde groei aan cyberdreigingen
Vier kansen in process excellence die u in de gaten moet houden
Meer beveiligingslekken in 2019 ondanks toename security-uitgaven
Werkende Nederlander ergert zich aan overvloed vergaderingen
Tien procent toename in ransomware-aanvallen
Smartphonebezitter heeft 13,5 uur nodig voor lezen algemene voorwaarden
Wat voor leiderschap vraagt een innovatieve organisatie?
meer top 10