zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ambitieuze teamleden verdienen waardering

7 oktober 2009 - Onlangs was de tenniswereld – niet voor het eerst – geschokt door de woedeuitbarsting van Serena Williams richting de scheidsrechter. Zwaaiend met haar racket dreigde ze dat de vrouw door de strot te steken. Oké, dit ging erg ver en coaching is zeker op zijn plek. Maar het feit dat ze later verklaarde dat ze zo woest werd omdat ze zo graag wilde winnen, was interessant.

In zelfsturende teams ontstaan er vaak conflicten  tussen teamleden die een topprestatie neer willen zetten en teamleden die slechts het minimale willen doen om het project te voltooien. In plaats van naar de ambitieuze teamleden te luisteren, torpederen die laatsten alle inspanningen door zich onwillig op te stellen en de inspanningen te negeren. Voor je het weet is een teamlid uitgebannen door de groep en wordt hij of zij niet meer uitgenodigd voor bijeenkomsten.


Als reactie kan het ambitieuze  teamlid zo kwaad en gefrustreerd raken dat hij of zij alle controle verliest en de rest van het team en hun toewijding en inspanning aan de kaak stelt. Beschuldigingen vliegen over en weer en de kans is groot dat het teamlid dat de lat hoger wilde leggen afgeschilderd wordt als de slechterik en uiteindelijk helemaal niemand meer zijn best doet de teamprestaties te verbeteren. Het lijkt erop of we hiermee onbewust een cultuur creëren waarin middelmatigheid beloond wordt. 

Extreem kritisch
Mensen die echt betrokken zijn, brengen het vuur met zich mee om de onderneming naar een hoger plan te tillen. Als een deadline niet gehaald wordt en het team vervallen is tot apathie, zouden de meeste bedrijven dolgraag een teamlid inbrengen  die dat vuur terug brengt, zelfs al is dat door middel van een conflict. De meest succesvolle mensen hebben dat vuur; ze willen koste wat kost winnen en staan vaak niet bekend om hun geduld met collega’s en leidinggevenden die niet optimaal presteren. Ze kunnen extreem kritisch zijn, en zelfs onbeschoft, intimiderend en sarcastisch. Dezelfde succesvolle mensen erkennen de waarde van medewerkers die hun mond open durven te trekken en ideeën en acties aan de kaak durven te stellen. 

Coaching
Hoe vormt u een team dat wel uitermate kritisch is, maar elkaar niet letterlijk in de haren vliegt? Hoe leidt u de energie en het vuur van mensen die zich uit durven te spreken in goede banen? Ten eerste komen uitgesproken teamleden vaak in de problemen omdat het hen ontbreekt aan de leiderschapskwaliteiten om anderen te beïnvloeden en te overtuigen beter te presteren. Leer ze dus constructieve en effectieve beïnvloedingstactieken, coach hen om hun passie en energie in goede banen te leiden en maak hen bewust van de intimiderende invloed die ze soms hebben op andere teamleden. 

Waarde erkennen
Aan de andere kant, moet de rest van het team zich bewust worden van de toegevoegde waarde van zo’n uitgesproken, explosief teamlid. Dit soort mensen zijn immers de motor achter het succes en zijn bovendien vaak degenen die bereid zijn zich extra in te spannen. Verder moet deze gematigde groep leren omgaan met het gedrag van hun collega’s en bereid zijn naar hen te luisteren. Juist zij kunnen van een middelmatig team immers een topteam maken.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goede CEO was ambitieuze stagiair
 Ambitieuze werknemer fraudeert eerder
 Goede CEO past niet perse goed in de Raad van Bestuur
 De weg naar de top begint op het sportveld
 
 
reacties
 
sacha  |   | 
8-10-2009
 | 
18:03 uur
en zo is het ook nog eens een keer
M.S.  |   | 
9-10-2009
 | 
13:16 uur
Zolang de macht ligt bij degene die de middelmatigheid belonen en de vechtlust tot een hoger plan bestraffen, zal er nooit iets veranderen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10