zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Onvriendelijke receptionist kost klanten

12 augustus 2009 - De ontvangstreceptie van bedrijven roept ergernis op bij ruim driekwart van de werkende Nederlanders. Dit blijkt uit onderzoek onder 694 respondenten. Verder komt naar voren dat een slechte receptie een negatieve indruk geeft over een bedrijf. Ook biedt 69 procent van de bedrijven haar bezoek niets te drinken tijdens het wachten.

De twee grootste ergernissen bij de receptie van een bedrijf zijn: een onvriendelijke receptioniste (24 procent) en het moeten wachten totdat je geholpen wordt (22 procent). Daarnaast krijgt bezoek bij veel bedrijven geen extra’s zoals iets te drinken. Ruim een vijfde van de bedrijven biedt zelfs helemaal niets aan. Fred de Wit, product manager Receptie Services bij Securitas: "Nederlandse bedrijven kunnen nog een grote inhaalslag maken wat betreft ontvangstbelevenis. Zij staan er vaak niet bij stil welke invloed deze heeft op bezoekers. Bewust omgaan met de inrichting van de receptie voorkomt niet alleen ergernissen, het kan juist ingezet worden als onderscheidend vermogen van een bedrijf." 



Negatieve beeldvorming

Een gebrekkige receptie leidt niet alleen tot irritaties, het heeft ook een negatieve invloed op de beeldvorming van een bedrijf. Een ruime meerderheid van de ondervraagden geeft aan dat zij bevooroordeeld is over een bedrijf bij een slechte binnenkomst. Voordeel is echter snel te behalen; 80 procent geeft namelijk aan sneller in zee te gaan met een bedrijf dat een goede ontvangstreceptie heeft. Ondanks dat de receptie een grote invloed heeft op bezoekers, zien bedrijven dit over het hoofd. Zo vindt 24 procent van de respondenten het niet relevant of de eigen receptie overeenkomt met het imago, nog eens negentien procent zegt dat deze aansluiting er niet is. 

Veilige receptie

94 Procent van de respondenten is van mening dat een veilige receptie de gastvrijheid niet in de weg staat. De Wit bevestigd dit: "Veiligheid is voor alle bedrijven van belang, als ondernemer kun je een agressief beleid volgen waardoor bezoekers zich niet meer welkom voelen, maar dit hoeft zeker niet zo te zijn. Met de juiste inrichting van de ontvangstruimte zoals het gebruik van een intercom voordat iemand binnenkomt, poortjes die enkel met pasjes toegankelijk zijn en een open overzichtelijke ruimte bevorderen de veiligheid, maar geven geen ongastvrije indruk. Zoals de respondenten al aangeven is het daarbij zeer belangrijk om goed getraind personeel neer te zetten dat klantvriendelijk en servicegericht is, maar daarbij ook in kan springen op veiligheidsissues."

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Receptionist(e) erkend als strategisch knooppunt
 Geef uw medewerkers eens een kopje koffie!
 Het is droevig gesteld met de Nederlandse klantgerichtheid
 Nederlandse manager vindt zichzelf onbeschoft
 
 
reacties
 
Theo Schreurs  |   | 
12-08-2009
 | 
07:51 uur
Vele receptionisten kunnen hieraan soms weinig doen, zij krijgen veelal de opdracht ... geen telefoongesprekken door te verbinden, vragen wat moet je ... waarom wilt u die persoon spreken enz ...

Vele kunnen er wel wat aan doen ... een andere baan zoeken waar zij niet in kontact komen met andere mensen, ik heb de ervaring dat over het algemeen receptionisten die altijd slecht gehumeurd zijn ook een slecht sociaal leven voeren met weinig of geen vrienden.

Een receptionist(e) is een gast heer of vrouw ... punt uit.
Thomas de peinder  |   | 
12-08-2009
 | 
08:53 uur
Wij raden dan ook aan om altijd de persoonlijke klantvriendelijkheidstest te doen en daarop een gedragsveranderende klantvriendelijkheidstraining af te stemmen voor meer effect.Er wordt nog te vaak gekeken naar het mooie koppie en minder naar wat er in dat hoofd zit bij aanname.
Johan Kenzeler  |   | 
12-08-2009
 | 
09:36 uur
Een belangrijk artikel! Wij trainen verkopers om een geweldige eerste indruk te maken. Zo ook moet uw bedrijf of winkel een fantastische eerste indruk maken. Investeer dus in uw personeel, niet zomaar een drankautomaat plaatsen in de wachtzaal.
Ron  |   | 
12-08-2009
 | 
09:43 uur
Een goed artikel en een bevestiging van wat ik zelf regelmatig moet constateren.
Zelfs bij grote multinationals is de eerste indruk, want dat is de binnenkomst van een bedrijf, vaak bedroevend slecht. Het start al vaak met de aankleding van de receptie, vroeger nooit de sluitpost in de kosten van een gebouw, tegenwoordig te zien dat er enkel wanneer het heel erg nodig is, er iets aan wordt verbeterd.
Ook het gebruik van beveiligingsbedrijven, die ook de receptie moeten bemannen, is een manier om de kosten te besparen. Geef deze mensen niet alleen de taak van de receptie, maar koppel er beveiliging, telefonie en eventuele nog andere te doen zaken en dan weet je dat je voor een luttel bedrag, de maximale revenu van je geld eruit haalt.
Neem zeker geen eigen personeel aan, neem zeker niet iemand aan die boven de 50 jaar is, want dan heb je de kans dat je vakmensen binnen haalt.
Een receptioniste die ook gelijk telefoniste is, loopt de kans dat ze mensen die binnenkomen moet laten wachten, omdat er dan net telefoon is.
Zelf meegemaakt bij een goede klant, die zeker bekent staat om zijn klantgerichtheid.
Ik kom er binnen en op dat moment gaat de telefoon, de dame achter de balie ziet me en zegt gedag en vraag een momentje. Dat momentje duurde gelukkig slechts 5 minuten, in die tijd werd ze door werknemers van het bedrijf ook nog een keer of 6 aangesproken en met de telefoon geklemd aan haar oor, pakte ze iets uit het postvak en gaf het aan de persoon.
Nadat ze de telefoon neerlegde, kreeg ik de kans om te zeggen wie ik was en daar ging de telefoon.
Toen ze even rust had vroeg ze of ik een kop koffie wilde, ja graag en na 10 minuten kreeg ze de kans om dat te verzorgen.
Nee het ligt vaak niet aan de persoon achter de balie, die wil best wel klantgericht zijn, het is een job waar je met mensen om kan gaan.
Helaas de werkgever verpest die functie door het vele extra werk erbij te plakken.
Er zijn bedrijven die dat weten en zorg dragen dat de receptie altijd met 2 mensen is bemand, zodat de binnenkomende klanten het belangrijkste onderdeel van het werk blijven.
En betaal nu eens die beveiliger/receptionist eens een normaal salaris, want ze bepalen de eerste indruk van uw bedrijf!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10