zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse manager vindt zichzelf onbeschoft

28 april 2008 - Hoogopgeleide Nederlanders voelen zich onzeker over hun omgangsvormen. Als zij zichzelf een plek moeten geven in een ranglijst, dan is dat de één na laatste plek, vlak boven de Russen. Dit schrijft Business Compleet.

Belgen, Duitsers, Engelsen maar ook Indiërs en Chinezen weten allemaal beter hoe het hoort, zo blijkt uit een onderzoek onder 600 managers en directeuren. "We eten rustig een broodje kaas terwijl wij tegenover een moslim zitten die ramadan houdt, wij kleden ons slecht en gedragen ons onverschillig tegenover gasten,'' weet Roel Wolbrink, auteur van het boek ‘Business Etiquette’. 



Blunders

In de top vijf van blunders staan volgens Wolbrink: het wegwuiven van complimenten, onverzorgde kleding, half luisteren en een betoog te snel interpreteren, namen vergeten en geen besef hebben van de rol van gast of gastheer. "Als iemand ons complimenteert met onze mooie schoenen, dan zijn wij geneigd te zeggen: 'Ach, die heb ik al een tijdje,' terwijl je ook kunt zeggen: 'Dankjewel. Wat leuk dat je dat zegt','' legt Wolbrink uit.


Bron: Business Compleet
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Voorziet u de consequenties van verkeerde kernwaarden voor uw bedrijf?
 Vier kansen in process excellence die u in de gaten moet houden
 Wereldwijde groei aan cyberdreigingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ondermijnend gedrag slecht voor moraal
 Onbeschoft, agressief en onbeleefd: de werkomgeving van nu
 Manager blijft bullebak
 
 
reacties
 
Kelder  |   | 
2-05-2008
 | 
10:37 uur
Nix mis met broodjes kaas. Ramadan? Waar leg dat dan?
E.Ligthart  |   | 
5-05-2008
 | 
10:28 uur
Het is mij vooral opgevallen toen ik na 10 jaar Italie weer in Nederland kwam wonen. En helemaal toen ik Nederlandse ondernemers begeleide naar een Italiaans bedrijf. We hebben naast onze oncharmante houding ( vaak) ook een soort cynische en licht sarcastische humor.Die wordt niet begrepen door een Italiaan en als zodanig ook verkeerd opgevat. Wees charmant!Houdt die deur open,liever een compliment teveel,lach wat vaker,wees voorbereidt op wie je gaat ontmoeten,lees iets over de cultuur en zoek desnoods wat hulp.Maar charme en vriendelijkheid maken dat je vanzelf al anders ontvangen wordt.
Kleine moeite, maar HEEL groot plezier.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
De meest belangrijke bedrijfsverzekeringen op een rijtje
Hoe werkt een laadpaal voor elektrische auto’s eigenlijk?
reacties
'Cybersecurity moet een schoolvak worden' (1) 
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
top10
Vier HR-trends voor 2020
Diversiteit in Raad van Commissarissen neemt gestaag toe
Hoe kun je dít nu relativeren?!
Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers
Nederlanders in Europese kopgroep digitale vaardigheden
Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
Volop aandacht voor het menselijk kapitaal
Nederland in top tien economisch meest getroffen landen door coronavirus
Bedrijfsleven leunt op achterhaald beleid wanneer het gaat om cyberveiligheid
Toename personeelskosten leidt tot hogere zorgkosten
meer top 10