zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ict-directeuren minst tevreden met hun werk

26 juli 2007 - Slechts twee op de vijf cio's is te spreken over hun werk. Dat is minder dan directeuren in andere sectoren. Van de ontevreden cio's verwacht meer dan de helft hun bedrijf binnen een jaar te verlaten. Beperkte doorgroeimogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling zijn hierbij belangrijker dan het salaris.

Ontevreden


Ondanks hun steeds ruimere primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn veel ict-directeuren ontevreden over hun huidige werk. Slechts 41 procent van hen is wel tevreden, blijkt uit recent onderzoek in de Verenigde Staten door wervingsbureau ExecuNet. Van degene die aangaf niet tevreden te zijn, verwacht 52 procent zijn bedrijf binnen een jaar de rug toe te keren.
Reden van de ontevredenheid ligt volgens het onderzoek niet zozeer in de beloning. Vaker noemen de ondervraagden de beperkte doorgroeimogelijkheden (dertien procent) en het gebrek aan uitdaging en persoonlijke ontwikkeling (ook dertien procent). Ook hebben veel ict-directeuren moeite met de bedrijfscultuur en met hun meerdere (beide tien procent). Pas daarna klagen ze over hun beloning (negen procent). 

Teveel belangen
Volgens Dave Opton, directeur van Execunet, voelen ze zich in hun bedrijf vaak gemangeld tussen verschillende afdelingen met ieder een eigen belang. De cio's lopen tegen problemen aan als ze zoveel mogelijk van die belangen proberen te behartigen. Om hun werk goed te doen, moeten ict-directeuren technisch extreem onderlegd zijn. Ze moeten de behoeften van eindgebruikers succesvol weten te vertalen. Soms lukt dat wel en soms niet. De eindgebruikers spreken de technische taal echter niet, wat de cio of senior ontwikkelaars dan in een lastig parket brengt. Opton vertelt dat de cio als eerste wordt aangesproken na het mislukken van bijvoorbeeld een grootschalige installatie of als de relatie met een leverancier spaak loopt. Volgens Opton is het bovendien vaak niet helder wat er van de cio verlangd wordt, of wordt hen het onmogelijke gevraagd.
Het onderzoek werd in de Verenigde Staten uitgevoerd onder meer dan 2100 uitvoerend directeuren met een gemiddeld salaris van 221.000 dollar per jaar.


Bron: Computable
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
 Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
 Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ICT-ers hebben minder sterke band met organisatie
 Controllers tevreden zolang ze kunnen leren
 Betrokkenheid gaat verder dan tevredenheid
 Baanenthousiasme daalt met de jaren
 Duitse manager meest tevreden
 Middenmanager in de greep van ontevredenheid
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
26-07-2007
 | 
08:19 uur
Allereerst even een kanttekening bij het gegeven dat het hier weer eens een Amerikaans onderzoek betreft en niet een Nederlands.

Een groot deel van die ontevredenheid, zoals beschreven, komt voort uit het al oude fenomeen 'Communication Gap' tussen IT Mgt. vs Non IT Mgt.

Zonder allerlei ingewikkelde supperlatieven te gebruiken gaat het hier domweg over het gat tussen beiden die al sinds jaar en dag bestaat en die hier in Nederland op bijzonder dure wijze word bslecht.

Wat is hier aan de hand? Heel eenvoudig uitgelegd moet IT de vertaalslag maken van 'Lineair' Denken en Handelen naar 'NIET Lineair'. In Nederland is de ICT, nog steeds, het ondergeschoven kind van de organisatie, dat terwijl de IT en diens organisatie als 'Strategisch' dient te worden gezien en beschouwd.

Hiermee kent de IT op technisch en operationeel niveau weinig problemen wanneer het gaat om Service en beschikbaarheid. Wat wel een probleem is is het gegeven dat er veel te weinig mensen zijn die van dit gegeven hun expertise heeft gemaakt.

Jammer als je bedenkt dat het beslechten van dit communicatieve gat en het vergroten van onderling begrip een organisatie van pakweg 250 personen maandelijks tussen de 25.000 en soms wel 120.000 Euro kan schelen, Budgetair dan wel te verstaan.

Dit betekend dat men juist op CO niveau dit gat dient te beslechten en er nog steeds een mooie taak voor IT is weggelegd om dit over te brengen aan de rest van de orgnisatie.

Ik zal hier later op onze website in een commentaar eens wat aandacht aan besteden voor de belangstellenden.

RC PM

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
Kennis HR-professionals over actuele wet- en regelgeving zwaar onvoldoende
CIO heeft moeite om explosieve datagroei van alle cloudservices te managen
IT-leider vindt zichtbaarheid voorwaarde voor netwerkveiligheid
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
Video-Leren: het hoe en waarom
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
meer top 10