zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Middenmanager in de greep van ontevredenheid

17 januari 2007 - Een sluimerende ontevredenheid heeft zich meester gemaakt van middenmanagers overal ter wereld. Velen van hen zijn diep ongelukkig met hun huidige werkgever en een derde gaat zelfs zover zijn baas te beschuldigen van wanbeleid. Slechts 39 procent is tevreden tot zeer tevreden in het bedrijf waar hij werkt.

Dit concludeert Accenture na onderzoek onder meer dan 1.400 kadermanagers in negen landen in Europa, Noord Amerika en Azië. Wel zijn er grote verschillen tussen de landen. In de VS, Spanje, Duitsland en Australië zijn de managers over het algemeen meer tevreden dan hun collega's in andere landen. Toch is ook hier één op de vijf zo ontevreden dat de term 'wanbeleid' valt.

Redenen voor ontevredenheid


De ontevredenheid uit zich vooral in het feit dat bijna een kwart van de respondenten actief op zoek is naar een nieuwe baan. Een kwart van hen zegt dat de belangrijkste reden daarvoor gebrek aan vooruitzichten bij hun huidige baas is. Een even groot deel noemt betere voorwaarden elders een belangrijke motivatie. Ook het salaris blijkt een bron van frustratie: 44 procent klaagt dat hij te weinig betaald krijgt. 43 procent vindt dat hij te weinig erkenning krijgt voor zijn inzet. Voor 35 procent is een slechte balans tussen werk en privé reden tot ontevredenheid. Een even hoog percentage heeft genoeg van het gebrek aan doorgroeimogelijkheden.

Betrokken directie scoort
"Over het algemeen gaat de toekomst van hun onderneming en hun eigen rol daarin, de middenmanager erg aan het hart, maar tegelijkertijd hebben ze het gevoel muurvast te zitten," zegt Peter Cheese, algemeen directeur van Accenture Human Performance. "Een gevoel van zekerheid en de wetenschap dat hun leidinggevenden hun problemen begrijpen en daar adequaat op inspringen, is dan ook zeer belangrijk voor deze groep. Bedrijven met tevreden middenmanagers onderscheiden zich met een betrokken directie die effectief met de managers communiceert en goede prestaties beloont met bonussen of promoties." Want hoewel bijna de helft van de respondenten tevreden is over de werkomstandigheden en secundaire arbeidsvoorwaarden, scoren managementcompensatie, de mogelijkheid om flexibel te werken, ondersteuning bij slecht-nieuws-gesprekken en doorgroeimogelijkheden beduidend minder goed. "Pak die zaken aan, en bind je managers aan je," adviseert Cheese directies. "En dat zal nodig zijn nu de arbeidsmarkt krimpt en iedere goede manager goud waard is."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
sjun  |   | 
25-01-2007
 | 
13:05 uur
Dit komt mij voor als een aanvalsreactie op een noodzakelijke paradigmaverandering tot ontmanagerisering om professionele werknemers meer bij het hen werkbiedende bedrijf te kunnen betrekken.
Hans van der Aar  |   | 
24-01-2007
 | 
19:58 uur
Is dit onderzoek verkijgbaar en tot wie kan ik mij dan wenden?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10