zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

IT-vaardigheid wordt een van de belangrijkste competenties voor supportprofessionals

Supportwerk verdwijnt niet door digitalisering

16 november 2021 - Volgens de helft van de supportprofessionals (47 procent) is over vijf jaar IT-vaardigheid één van de belangrijkste competenties die benodigd zijn voor hun vakgebied. Dit blijkt uit onderzoek van Schoevers en Public Support. Digitale vaardigheden zijn dus onmisbaar, maar supportprofessionals zijn niet bang dat hun baan gaat verdwijnen door digitalisering.

Slechts elf procent verwacht dat zijn of haar baan op den duur gaat verdwijnen.  


Andere vaardigheden die in de toekomst volgens supportprofessionals van belang zijn: communiceren (52 procent), flexibel werken (44 procent) en organiseren (43 procent). Momenteel ziet achttien procent plannen en organiseren als onderscheidende competentie. Veertien procent geeft aan dat dit coördineren is.
"In de wereld van flexibel werken is gebleken hoe belangrijk het voor ieder bedrijf is om de IT op orde te hebben," stelt Marinel van de Velde, directeur TopSecretaresses Public Support. "Van supportprofessionals wordt dan ook steeds vaker verwacht dat zij daarin een rol kunnen spelen. Van het opzetten van Teams voor de hele organisatie tot het informeren van werknemers over een digitaliseringsproject. In deze digitale wereld is kennis van IT een onmisbare skill." 
 
Mannelijke versus vrouwelijke supportprofessional
Momenteel is het grootste deel van de supportprofessionals een vrouw. Toch betekent dit niet dat zij beter zijn in dit werk. Maar liefst 85 procent geeft namelijk aan dat een man een net zo’n goede supportprofessional kan zijn als een vrouw. In de top van het bedrijfsleven zien de professionals echter wel graag meer vrouwen. Meer dan de helft (55 procent) vindt dat er meer vrouwen aan de top moeten komen, omdat er dan andere inzichten ontstaan.
 Hebben supportprofessionals dan zelf de ambitie om de top te bereiken of een andere functie te bekleden? Een op de vijf professionals geeft aan dat hij of zij zich graag binnen vijf jaar naar een andere functie wil ontwikkelen. Als dit om een hogere functie gaat, dan vindt de helft (48 procent) dat een opleiding noodzakelijk is. Maar het grootste percentage (41 procent) ziet die ontwikkeling graag in zijn of haar huidige functie gebeuren. Nog eens zestien procent is tevreden en wil genieten binnen de huidige functie. Zes procent hoopt in de komende vijf jaar een opleiding te hebben afgerond.
Rob Rijbroek, directeur Schoevers deeltijd: "Om bij te kunnen blijven in ieder vakgebied, is het belangrijk dat werknemers de ruimte krijgen om zich te kunnen ontwikkelen. Of dit nu door middel van een cursus, interne training of opleiding is, het is noodzakelijk om kennis up-to-date te houden. De wereld staat immers niet stil, dus werknemers kunnen dat ook niet. Hier is ook een belangrijke rol voor werkgevers weggelegd: geef jouw werknemers de juiste tools zodat ze zich kunnen blijven ontwikkelen."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Technische branche: doelstellingen Klimaatakkoord onhaalbaar door personeelstekort
 Nederlander werkt liever thuis vanwege hoge benzinekosten
 Bestuurders hebben bandenspanning niet op orde
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft supportprofessionals heeft invloed op besluiten die manager neemt
 Een op de drie supportprofessionals wordt altijd vervangen als hij of zij met vakantie gaat
 Pandemie legt een aanzienlijke kloof bloot tussen IT en de rest van het bedrijf
 Supportprofessional denkt dat manager regelmatig niet op afspraak zou verschijnen zonder zijn/haar hulp
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Tips om je workforce te managen
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Groeiende vertrouwenskloof in vaardigheden tussen werkgevers en werknemers
Dit zijn de beste werkgevers van Nederland
Nederland hybride werkland: een derde weigert fulltime kantoorbaan
Mensen spelen grote rol in de toekomst van B2B e-commerce
Emissievrij bouwen en bezorgen binnen de stad
Vraag naar netwerkmanagers blijft heel groot
Kwart managers wil zakelijker worden
'Cyberveiligheid moet in handen zijn van de overheid'
IT-leiders moeten hun teams bijscholen om meer waarde uit data te halen
Hoe wordt jouw organisatie een digitale winnaar?
meer top 10