zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

IT-vaardigheid wordt een van de belangrijkste competenties voor supportprofessionals

Supportwerk verdwijnt niet door digitalisering

16 november 2021 - Volgens de helft van de supportprofessionals (47 procent) is over vijf jaar IT-vaardigheid één van de belangrijkste competenties die benodigd zijn voor hun vakgebied. Dit blijkt uit onderzoek van Schoevers en Public Support. Digitale vaardigheden zijn dus onmisbaar, maar supportprofessionals zijn niet bang dat hun baan gaat verdwijnen door digitalisering.

Slechts elf procent verwacht dat zijn of haar baan op den duur gaat verdwijnen.  


Andere vaardigheden die in de toekomst volgens supportprofessionals van belang zijn: communiceren (52 procent), flexibel werken (44 procent) en organiseren (43 procent). Momenteel ziet achttien procent plannen en organiseren als onderscheidende competentie. Veertien procent geeft aan dat dit coördineren is.
"In de wereld van flexibel werken is gebleken hoe belangrijk het voor ieder bedrijf is om de IT op orde te hebben," stelt Marinel van de Velde, directeur TopSecretaresses Public Support. "Van supportprofessionals wordt dan ook steeds vaker verwacht dat zij daarin een rol kunnen spelen. Van het opzetten van Teams voor de hele organisatie tot het informeren van werknemers over een digitaliseringsproject. In deze digitale wereld is kennis van IT een onmisbare skill." 
 
Mannelijke versus vrouwelijke supportprofessional
Momenteel is het grootste deel van de supportprofessionals een vrouw. Toch betekent dit niet dat zij beter zijn in dit werk. Maar liefst 85 procent geeft namelijk aan dat een man een net zo’n goede supportprofessional kan zijn als een vrouw. In de top van het bedrijfsleven zien de professionals echter wel graag meer vrouwen. Meer dan de helft (55 procent) vindt dat er meer vrouwen aan de top moeten komen, omdat er dan andere inzichten ontstaan.
 Hebben supportprofessionals dan zelf de ambitie om de top te bereiken of een andere functie te bekleden? Een op de vijf professionals geeft aan dat hij of zij zich graag binnen vijf jaar naar een andere functie wil ontwikkelen. Als dit om een hogere functie gaat, dan vindt de helft (48 procent) dat een opleiding noodzakelijk is. Maar het grootste percentage (41 procent) ziet die ontwikkeling graag in zijn of haar huidige functie gebeuren. Nog eens zestien procent is tevreden en wil genieten binnen de huidige functie. Zes procent hoopt in de komende vijf jaar een opleiding te hebben afgerond.
Rob Rijbroek, directeur Schoevers deeltijd: "Om bij te kunnen blijven in ieder vakgebied, is het belangrijk dat werknemers de ruimte krijgen om zich te kunnen ontwikkelen. Of dit nu door middel van een cursus, interne training of opleiding is, het is noodzakelijk om kennis up-to-date te houden. De wereld staat immers niet stil, dus werknemers kunnen dat ook niet. Hier is ook een belangrijke rol voor werkgevers weggelegd: geef jouw werknemers de juiste tools zodat ze zich kunnen blijven ontwikkelen."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
 Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
 Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft supportprofessionals heeft invloed op besluiten die manager neemt
 Een op de drie supportprofessionals wordt altijd vervangen als hij of zij met vakantie gaat
 Pandemie legt een aanzienlijke kloof bloot tussen IT en de rest van het bedrijf
 Supportprofessional denkt dat manager regelmatig niet op afspraak zou verschijnen zonder zijn/haar hulp
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
meer top 10