zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager heeft recruiter nodig voor volgende carrièrestap

Manager moet in de eerste plaats worden opgemerkt

8 januari 2020 - Veel managers dromen ervan om ooit hogerop te komen. In het koninkrijkje van de hogere functies zetten executive search bureaus echter de krijtlijnen uit. Juist daarom is het zo belangrijk om door hen opgemerkt te worden. Y. Jung-Phielix, partner bij Maes & Lunau executive search bureau, legt uit waarop managers zoal moeten letten.

Volgens Jung-Phielix moeten managers in de eerste plaats worden opgemerkt: "De beste manier om hogerop te komen is nog steeds door op de radar van een recruiter te komen. U kunt bijvoorbeeld op LinkedIn aangeven dat u beschikbaar bent, maar het is zeker ook geen slecht idee om zelf even een mailtje te sturen naar een executive search bureau. Maar bovenal is het belangrijk dat u zich onderscheidt van andere managers, door niet alleen te managen maar ook te inspireren en door resultaten te boeken. In de praktijk zal u daardoor al snel in vakbladen terechtkomen, waar headhunters dan weer naarstig zoeken naar leidinggevenden."



Sta overal in een goed blaadje
"Recruiters beschikken bovendien over een erg uitgebreid netwerk. Daarom bellen ze tijdens een executive search vaak rond om meer over u te weten te komen. Voor recruiters is dit waardevolle informatie, omdat ze meteen weten in welke mate uw kwaliteiten overeenstemmen met wat zij zoeken. Soms wordt dat netwerk ook geraadpleegd om na te gaan of zij iemand kunnen aanraden voor een bepaalde functie. Net daarom is het belangrijk dat u ook zelf investeert in uw netwerk, want u wilt uiteraard genoemd worden," gaat Jung-Phielix verder.

Neem vroegtijdig contact op met recruiters
Volgens Jung-Phielix hoeven managers niet te wachten tot wanneer ze klaar zijn voor een carrièrewending: "Een executive search bureau komt graag zo snel mogelijk in contact met potentiële leidersfiguren, zelfs wanneer die nog in volle ontwikkeling zijn. Dit helpt hen om hun carrière langdurig in kaart te brengen en betere voorspellingen te doen. Snel contact opnemen met zo’n bureau speelt dan ook in uw voordeel. Dat is al helemaal het geval indien u via hun netwerk kunt bouwen aan uw persoonlijke ontwikkeling."

Een passende communicatie
"Elk bedrijf is anders en overal heerst er een andere bedrijfscultuur. Een leidinggevende moet daar naadloos bij aansluiten. Zo past niet elke ervaren leidinggevende even goed bij een jonge en hippe start-up. Daarom onderzoeken recruiters ook of uw stijl, communicatiestrategie en interesses wel in het bredere plaatje passen. Hiervoor wordt eveneens uw directe omgeving al eens aangesproken, maar ook interviews, Facebookposts en zelfs tweets worden zeker door de analysemolen gehaald. Houd daar steeds rekening mee, ook wanneer u momenteel nog niet klaar bent voor die volgende stap in uw carrière," gaat Jung-Phielix verder.

Zorg dat het bureau bij u past
Jung-Phielix heeft ten slotte nog een laatste tip: "Ga niet zomaar met elk executive search bureau in zee. Lang niet elk bureau past bij u en ook omgekeerd is dat zeker het geval. Ga het gesprek aan en praat hen zeker niet zomaar naar de mond, want daar wint niemand bij."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Studenten recruiten? Topdrukte op de campus
 Anoniem solliciteren vast onderdeel van recruitmentstrategie
 Recruiter optimistisch ondanks krappe arbeidsmarkt
 Waarom gebruiken recruiters capaciteitentesten?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10