zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager heeft recruiter nodig voor volgende carrièrestap

Manager moet in de eerste plaats worden opgemerkt

8 januari 2020 - Veel managers dromen ervan om ooit hogerop te komen. In het koninkrijkje van de hogere functies zetten executive search bureaus echter de krijtlijnen uit. Juist daarom is het zo belangrijk om door hen opgemerkt te worden. Y. Jung-Phielix, partner bij Maes & Lunau executive search bureau, legt uit waarop managers zoal moeten letten.

Volgens Jung-Phielix moeten managers in de eerste plaats worden opgemerkt: "De beste manier om hogerop te komen is nog steeds door op de radar van een recruiter te komen. U kunt bijvoorbeeld op LinkedIn aangeven dat u beschikbaar bent, maar het is zeker ook geen slecht idee om zelf even een mailtje te sturen naar een executive search bureau. Maar bovenal is het belangrijk dat u zich onderscheidt van andere managers, door niet alleen te managen maar ook te inspireren en door resultaten te boeken. In de praktijk zal u daardoor al snel in vakbladen terechtkomen, waar headhunters dan weer naarstig zoeken naar leidinggevenden."



Sta overal in een goed blaadje
"Recruiters beschikken bovendien over een erg uitgebreid netwerk. Daarom bellen ze tijdens een executive search vaak rond om meer over u te weten te komen. Voor recruiters is dit waardevolle informatie, omdat ze meteen weten in welke mate uw kwaliteiten overeenstemmen met wat zij zoeken. Soms wordt dat netwerk ook geraadpleegd om na te gaan of zij iemand kunnen aanraden voor een bepaalde functie. Net daarom is het belangrijk dat u ook zelf investeert in uw netwerk, want u wilt uiteraard genoemd worden," gaat Jung-Phielix verder.

Neem vroegtijdig contact op met recruiters
Volgens Jung-Phielix hoeven managers niet te wachten tot wanneer ze klaar zijn voor een carrièrewending: "Een executive search bureau komt graag zo snel mogelijk in contact met potentiële leidersfiguren, zelfs wanneer die nog in volle ontwikkeling zijn. Dit helpt hen om hun carrière langdurig in kaart te brengen en betere voorspellingen te doen. Snel contact opnemen met zo’n bureau speelt dan ook in uw voordeel. Dat is al helemaal het geval indien u via hun netwerk kunt bouwen aan uw persoonlijke ontwikkeling."

Een passende communicatie
"Elk bedrijf is anders en overal heerst er een andere bedrijfscultuur. Een leidinggevende moet daar naadloos bij aansluiten. Zo past niet elke ervaren leidinggevende even goed bij een jonge en hippe start-up. Daarom onderzoeken recruiters ook of uw stijl, communicatiestrategie en interesses wel in het bredere plaatje passen. Hiervoor wordt eveneens uw directe omgeving al eens aangesproken, maar ook interviews, Facebookposts en zelfs tweets worden zeker door de analysemolen gehaald. Houd daar steeds rekening mee, ook wanneer u momenteel nog niet klaar bent voor die volgende stap in uw carrière," gaat Jung-Phielix verder.

Zorg dat het bureau bij u past
Jung-Phielix heeft ten slotte nog een laatste tip: "Ga niet zomaar met elk executive search bureau in zee. Lang niet elk bureau past bij u en ook omgekeerd is dat zeker het geval. Ga het gesprek aan en praat hen zeker niet zomaar naar de mond, want daar wint niemand bij."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
 Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
 CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Studenten recruiten? Topdrukte op de campus
 Anoniem solliciteren vast onderdeel van recruitmentstrategie
 Recruiter optimistisch ondanks krappe arbeidsmarkt
 Waarom gebruiken recruiters capaciteitentesten?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Coronacrisis gaat grotendeels aan cybersecuritymarkt voorbij
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden
Hoe kunnen banken en financiële instellingen reageren op COVID-19?
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
meer top 10