zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager heeft recruiter nodig voor volgende carričrestap

Manager moet in de eerste plaats worden opgemerkt

8 januari 2020 - Veel managers dromen ervan om ooit hogerop te komen. In het koninkrijkje van de hogere functies zetten executive search bureaus echter de krijtlijnen uit. Juist daarom is het zo belangrijk om door hen opgemerkt te worden. Y. Jung-Phielix, partner bij Maes & Lunau executive search bureau, legt uit waarop managers zoal moeten letten.

Volgens Jung-Phielix moeten managers in de eerste plaats worden opgemerkt: "De beste manier om hogerop te komen is nog steeds door op de radar van een recruiter te komen. U kunt bijvoorbeeld op LinkedIn aangeven dat u beschikbaar bent, maar het is zeker ook geen slecht idee om zelf even een mailtje te sturen naar een executive search bureau. Maar bovenal is het belangrijk dat u zich onderscheidt van andere managers, door niet alleen te managen maar ook te inspireren en door resultaten te boeken. In de praktijk zal u daardoor al snel in vakbladen terechtkomen, waar headhunters dan weer naarstig zoeken naar leidinggevenden."



Sta overal in een goed blaadje
"Recruiters beschikken bovendien over een erg uitgebreid netwerk. Daarom bellen ze tijdens een executive search vaak rond om meer over u te weten te komen. Voor recruiters is dit waardevolle informatie, omdat ze meteen weten in welke mate uw kwaliteiten overeenstemmen met wat zij zoeken. Soms wordt dat netwerk ook geraadpleegd om na te gaan of zij iemand kunnen aanraden voor een bepaalde functie. Net daarom is het belangrijk dat u ook zelf investeert in uw netwerk, want u wilt uiteraard genoemd worden," gaat Jung-Phielix verder.

Neem vroegtijdig contact op met recruiters
Volgens Jung-Phielix hoeven managers niet te wachten tot wanneer ze klaar zijn voor een carrièrewending: "Een executive search bureau komt graag zo snel mogelijk in contact met potentiële leidersfiguren, zelfs wanneer die nog in volle ontwikkeling zijn. Dit helpt hen om hun carrière langdurig in kaart te brengen en betere voorspellingen te doen. Snel contact opnemen met zo’n bureau speelt dan ook in uw voordeel. Dat is al helemaal het geval indien u via hun netwerk kunt bouwen aan uw persoonlijke ontwikkeling."

Een passende communicatie
"Elk bedrijf is anders en overal heerst er een andere bedrijfscultuur. Een leidinggevende moet daar naadloos bij aansluiten. Zo past niet elke ervaren leidinggevende even goed bij een jonge en hippe start-up. Daarom onderzoeken recruiters ook of uw stijl, communicatiestrategie en interesses wel in het bredere plaatje passen. Hiervoor wordt eveneens uw directe omgeving al eens aangesproken, maar ook interviews, Facebookposts en zelfs tweets worden zeker door de analysemolen gehaald. Houd daar steeds rekening mee, ook wanneer u momenteel nog niet klaar bent voor die volgende stap in uw carrière," gaat Jung-Phielix verder.

Zorg dat het bureau bij u past
Jung-Phielix heeft ten slotte nog een laatste tip: "Ga niet zomaar met elk executive search bureau in zee. Lang niet elk bureau past bij u en ook omgekeerd is dat zeker het geval. Ga het gesprek aan en praat hen zeker niet zomaar naar de mond, want daar wint niemand bij."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling
 Cybercriminelen gebruiken COVID-19-vaccin als lokmiddel bij hun aanvallen
 Dit zijn de vijf meest gegoogelde HR-thema's van 2020
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Studenten recruiten? Topdrukte op de campus
 Anoniem solliciteren vast onderdeel van recruitmentstrategie
 Recruiter optimistisch ondanks krappe arbeidsmarkt
 Waarom gebruiken recruiters capaciteitentesten?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
reacties
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
top10
‘Elke smartphonegebruiker moet profiteren van essentiële beveiligingsupdates’
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe
Leidinggevende stimuleert werknemer niet om te leren
Langdurig verzuim loopt op door uitstel reguliere zorg
Is technologie onze reddingsboei tijdens lockdown?
Niet-afgesloten cao’s kenmerken cao-jaar 2020
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris
Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling
Sollicitatiedokter organiseert Nationale Dag van het CVv
Kwart Nederlanders proactiever bezig met gezondheid door huidige gezondheidscrisis
meer top 10