zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waarom gebruiken recruiters capaciteitentesten?

19 november 2018 - Werkgevers kunnen op verschillende manieren vaststellen of een kandidaat wel of niet geschikt is voor een bepaalde functie. Volgens Daniël Funcke, CEO van Assessment Training, is een assessment een belangrijk middel voor werkgevers en recruiters om capaciteiten goed in kaart te brengen.

Funcke: "Dit geldt voor sollicitanten als huidige werknemers. Door te weten wat een kandidaat of werknemer kan of wil, is het voor de werkgever veel makkelijker om te besluiten of, en hoe de betreffende persoon wordt ingezet.



Competenties en vaardigheden
De capaciteitentest toetst of men over de juiste competenties en vaardigheden beschikt om een functie goed uit te kunnen voeren. De test gaat dieper in op de psychometrische vaardigheden en maakt het mogelijk het denkvermogen te meten. Populaire capaciteitentest zijn cijferreeksen, figuurreeksen, analogieën, (verbale) redeneeropdrachten, numeriek redeneren, matrixen of opdrachten waarin het ruimtelijk inzicht wordt bepaald. In een capaciteitentest wordt tijdsdruk opgelegd waarbinnen zo veel mogelijk vragen moeten worden beantwoord. De tijd die men krijgt om de test te beantwoorden, is beperkt. Het is vooral de bedoeling dat er binnen die tijd zoveel mogelijk vragen goed beantwoord worden."
 
Simulatietesten
Funcke: " Werkgevers of recruiters kunnen er ook voor kiezen om kandidaten aan zogenaamde postbakoefeningen of andere simulatietesten te onderwerpen. De keuze voor welke test wordt ingezet, hangt sterk af van het doel van het assessment en de functie waarop wordt gesolliciteerd.
Werkgevers gebruiken assessments niet alleen op zoek naar nieuw personeel. Het wordt tevens gebruikt om het maximale te halen uit personeel dat al in dienst is. Zo helpt een loopbaanassessment zowel de werkgever als de werknemer omdat het de sterke en zwakke punten van een werknemer aan het licht brengt. Die kennis kan worden gebruikt om een loopbaanontwikkelingsplan op te stellen waarmee voorkomen wordt dat een werknemer niet goed functioneert of produceert. Ook werknemers met veel potentie hebben er baat bij wanneer ze aan een assessment worden onderworpen. Een ontwikkelingsassessment onderzoekt welke competenties iemand heeft en of het mogelijk is om deze competenties, zoals de naam al zegt, verder te ontwikkelen. Dat zou een werknemer in staat kunnen stellen om verder door te groeien."

Investeren in personeel
"De afhankelijkheid van personeel is  groot, stelt Funcke. " Veel werkgevers zijn zich daarvan bewust en investeren daarom continue in personeel en de arbeidsomstandigheden Daarbij draait het niet alleen om de beoogde werkzaamheden maar ook op de persoonlijkheid van die persoon en diens manier van werken. Dergelijke eigenschappen kunnen bijdragen in een verbetering van de productiviteit en de algehele sfeer en arbeidsomstandigheden. Door kandidaten te testen, voordat ze daadwerkelijk worden aangenomen, kunnen werkgevers op een efficiënte manier bepalen of iemand het waard is om de kans te krijgen om een functie in te vullen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Groeiend aantal bedrijven zet in op de competenties werknemers
 Analyseren belangrijkste competentie voor werkgevend Nederland
 Leiderschap: vrouwen meer Future Proof dan mannen?
 Alleen focussen op competenties is niet genoeg
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10