zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Studenten recruiten? Topdrukte op de campus

Recruiters weten studenten steeds beter te vinden

30 september 2019 - Meer dan de helft van de studenten wordt in het laatste jaar van hun studie benaderd door een recruiter. Dit aantal stijgt flink. Niet iedereen staat in de belangstelling: vrouwelijke studenten krijgen veel minder aanbiedingen.

Recruiters weten studenten steeds beter te vinden. Ze zoeken een keer per kwartaal of vaker contact met meer dan een derde van de studenten (35 procent). Dat is fors meer dan een jaar eerder. In de eerste helft van 2017 benaderden ze nog maar 23 procent van de studenten, blijkt uit Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO).


Studenten staan nu zelfs meer in de belangstelling voor een baan dan de gemiddelde Nederlandse beroepsbevolking. De sourcingsdruk van deze groep is bijna vier procentpunt lager (31,4 procent). Studenten zijn natuurlijk voor werkgevers een interessante groep om te werven en willen deze zo vroeg mogelijk aan zich binden.
 
Vrouwen minder vaak gevraagd voor een baan
Niet iedereen krijgt in 2019 veel aandacht van recruiters. Vrouwelijke studenten worden in 2019 veel minder benaderd dan mannelijke studenten: respectievelijk 30 procent en 42 procent.  
48 procent van de vrouwen is zelfs nog nooit in beeld geweest bij een recruiter. Bij mannen is dit 36 procent. Dit grote verschil was niet eerder te zien de afgelopen jaren. In de eerste helft van 2018 werd 26 procent van de vrouwen benaderd en 28 procent van de mannen.
 
Hbo’ers vaker benaderd
Het verschil naar opleidingsniveau is ook groot. Hbo- en wo-studenten worden vaker benaderd door recruiters dan mbo’ers. Wel is er bij mbo’ers een geleidelijke stijging te zien in de afgelopen twee jaar.
Opvallend is de grote stijging van het aantal academici dat op de universiteit al in contact komt met een wervingsprofessional. Dit percentage steeg van 26 procent in de eerste helft van 2018 naar 41 procent in de eerste helft van 2019.
 
Top vijf meest lastig benaderde studierichtingen
De meeste aandacht krijgen bedrijfskundigen. Een ruime meerderheid (61 procent) van deze studenten wordt minimaal een keer per kwartaal benaderd voor een baan. Daarna volgen studenten van de richting welzijn (50 procent), economie (49 procent), management & bestuurskunde (48 procent) en informatica & ICT (46 procent). De laagste sourcingsdruk is er bij studenten van gezondheidszorg & verpleegkunde, hier wordt maar 21 procent van de studenten benaderd door een recruiter. 
Studenten van informatica & ICT worden steeds vaker benaderd door recruiters, een van de grootste stijgers binnen de studierichtingen. In 2017 werd nog maar zeventien procent van de studenten benaderd. Dit steeg in 2018 naar 26 procent en in 2019 naar 46 procent. Uit eerder onderzoek van Intelligence Group en Sterksen bleek al dat het percentage studenten dat binnen vijf jaar afstudeert afneemt. "Veel IT-studenten krijgen tijdens hun studie allerlei aanbiedingen van werkgevers. Als een aanbod goed genoeg is kan een IT-student overwegen om hier op in te gaan.  De cursussen die werkgevers bieden, sluiten vaak beter aan bij het werkveld dan de lessen die op de hogeschool of universiteit worden gegeven," aldus Gijs de Haas van Dorsser, managing director Intelligence Group.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021
 CSU voor achtste keer op rij ‘Top Employer’
 Duurzame lessen van verstoring in de logistieke keten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 40 procent studenten denkt dat hun toekomstige baan nog niet bestaat
 Begint de life time development van studenten wel op tijd?
 Studenten kiezen liever voor ontwikkeling dan hoog salaris
 Bèta-studenten niet goed voorbereid op baan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Coronacrisis boost videogebruik voor e-learning en webinars (1) 
Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021 (1) 
Invloed corona op arbeidsmarkt: banen in e-commerce en klantenservice in opkomst (1) 
Klanten willen slechts twee dingen (2) 
Drie manieren waarop Internet of Things SEO voorgoed verandert (2) 
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
top10
Klanten willen slechts twee dingen
Dit zijn de vijf meest gegoogelde HR-thema's van 2020
Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling
CIO’s hebben behoefte aan meer teamoverstijgend samenwerken
Cybercriminelen gebruiken COVID-19-vaccin als lokmiddel bij hun aanvallen
Discriminatie op de arbeidsmarkt actueler dan ooit
Coronacrisis boost videogebruik voor e-learning en webinars
Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021
Nederland tweede van Europa in aantal gemelde datalekken sinds invoering AVG
Vier (logistieke) banen die door de Brexit belangrijker zijn dan ooit
meer top 10