zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Studenten recruiten? Topdrukte op de campus

Recruiters weten studenten steeds beter te vinden

30 september 2019 - Meer dan de helft van de studenten wordt in het laatste jaar van hun studie benaderd door een recruiter. Dit aantal stijgt flink. Niet iedereen staat in de belangstelling: vrouwelijke studenten krijgen veel minder aanbiedingen.

Recruiters weten studenten steeds beter te vinden. Ze zoeken een keer per kwartaal of vaker contact met meer dan een derde van de studenten (35 procent). Dat is fors meer dan een jaar eerder. In de eerste helft van 2017 benaderden ze nog maar 23 procent van de studenten, blijkt uit Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO).


Studenten staan nu zelfs meer in de belangstelling voor een baan dan de gemiddelde Nederlandse beroepsbevolking. De sourcingsdruk van deze groep is bijna vier procentpunt lager (31,4 procent). Studenten zijn natuurlijk voor werkgevers een interessante groep om te werven en willen deze zo vroeg mogelijk aan zich binden.
 
Vrouwen minder vaak gevraagd voor een baan
Niet iedereen krijgt in 2019 veel aandacht van recruiters. Vrouwelijke studenten worden in 2019 veel minder benaderd dan mannelijke studenten: respectievelijk 30 procent en 42 procent.  
48 procent van de vrouwen is zelfs nog nooit in beeld geweest bij een recruiter. Bij mannen is dit 36 procent. Dit grote verschil was niet eerder te zien de afgelopen jaren. In de eerste helft van 2018 werd 26 procent van de vrouwen benaderd en 28 procent van de mannen.
 
Hbo’ers vaker benaderd
Het verschil naar opleidingsniveau is ook groot. Hbo- en wo-studenten worden vaker benaderd door recruiters dan mbo’ers. Wel is er bij mbo’ers een geleidelijke stijging te zien in de afgelopen twee jaar.
Opvallend is de grote stijging van het aantal academici dat op de universiteit al in contact komt met een wervingsprofessional. Dit percentage steeg van 26 procent in de eerste helft van 2018 naar 41 procent in de eerste helft van 2019.
 
Top vijf meest lastig benaderde studierichtingen
De meeste aandacht krijgen bedrijfskundigen. Een ruime meerderheid (61 procent) van deze studenten wordt minimaal een keer per kwartaal benaderd voor een baan. Daarna volgen studenten van de richting welzijn (50 procent), economie (49 procent), management & bestuurskunde (48 procent) en informatica & ICT (46 procent). De laagste sourcingsdruk is er bij studenten van gezondheidszorg & verpleegkunde, hier wordt maar 21 procent van de studenten benaderd door een recruiter. 
Studenten van informatica & ICT worden steeds vaker benaderd door recruiters, een van de grootste stijgers binnen de studierichtingen. In 2017 werd nog maar zeventien procent van de studenten benaderd. Dit steeg in 2018 naar 26 procent en in 2019 naar 46 procent. Uit eerder onderzoek van Intelligence Group en Sterksen bleek al dat het percentage studenten dat binnen vijf jaar afstudeert afneemt. "Veel IT-studenten krijgen tijdens hun studie allerlei aanbiedingen van werkgevers. Als een aanbod goed genoeg is kan een IT-student overwegen om hier op in te gaan.  De cursussen die werkgevers bieden, sluiten vaak beter aan bij het werkveld dan de lessen die op de hogeschool of universiteit worden gegeven," aldus Gijs de Haas van Dorsser, managing director Intelligence Group.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 40 procent studenten denkt dat hun toekomstige baan nog niet bestaat
 Begint de life time development van studenten wel op tijd?
 Studenten kiezen liever voor ontwikkeling dan hoog salaris
 Bčta-studenten niet goed voorbereid op baan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10