zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties

Druk zijn is een probleem maar geeft ook status

26 juli 2019 - De hoge werkdruk wordt door medewerkers en managers gezien als het grootste probleem in organisaties. Daarnaast klagen zij vooral over de het ontbreken van heldere doelen en de bureaucratie.

Dit blijkt uit een enquête onder honderd professionals, managers en adviseurs, uitgevoerd door Ben Kuiken naar aanleiding van zijn nieuwe boek De Organisatiefilosoof.  Hoe kunt u anders kijken naar, denken en praten over organisatievraagstukken? En wat kunnen we daarbij leren van 3000 jaar filosofie?



Druk met dé organisatie
Hoewel de enquête niet helemaal representatief is, geeft het toch een aardig inkijkje in de problemen van hedendaagse organisaties en hoe we daarmee omgaan. Het bevestigt het beeld dat mensen in organisaties wel heel veel bezig zijn met ‘dé organisatie’ en het continu verbeteren daarvan. Dat creëert zijn eigen werk-druk en bureaucratische rompslomp, maar draagt vaak weinig bij aan de kwaliteit van het werk.
Naast de hoge werkdruk (12,2  procent), het ontbreken van heldere doelen (11,2) en de bureaucratie (10,2) worden slecht management (8,2), continue veranderingen (7,1), communicatieproblemen tussen afdelingen (7,1) en het personeelstekort (6,1) genoemd als grootste problemen. Bij grotere organisaties (1000+) is zoals te verwachten de bureaucratie het grootste probleem, terwijl bij middelgrote organisaties (101-1000) slecht management het meest wordt genoemd. Bij kleinere organisaties is geen duidelijke trend waarneembaar, maar wat wel opvalt is dat een aantal zzp’ers aangeeft onvoldoende werk te hebben.

Denkwijze
Interessant is verder dat ruim een kwart van de ondervraagden op de vraag ‘Hebt u de indruk dat het management deze problemen adequaat aanpakt?’ antwoordt: ‘Ze zijn er wel mee bezig, maar ik merk daar weinig van.’ Op de voet gevolgd door het wat neutralere: ‘Ze zijn er druk mee bezig.’ Met andere woorden: de helft van de ondervraagden ziet dat het management druk is met het oplossen van de problemen die zij constateren. Mogelijk creëert dat zijn eigen werk-druk, want veelal leidt dit tot plannen van aanpak en andere verbeterprogramma’s. Veertien procent stelt dat ‘het taaie problemen’ zijn ‘waar het management ook niet veel aan kan doen.’
Aan Albert Einstein wordt de uitspraak toegeschreven dat ‘we onze problemen niet kunnen oplossen met dezelfde denkwijze als waarmee ze zijn ontstaan.’ Dat roept de vraag op vanuit welke denkwijze de problemen in organisaties ontstaan, en of er ook een alternatief is voor deze denkwijze. In die zin is het grootste probleem van organisaties volgens de ondervraagden, de hoge werkdruk, illustratief. Druk zijn met werk is in onze huidige maatschappij namelijk niet alleen een probleem, maar heeft ook status. ‘Hoe gaat het?’ ‘Ja, goed. Druk, hè.’ Het wordt bovendien gezien als een probleem van het individu, waarvoor een makkelijke quick fix zou bestaan (time management), terwijl het toch vooral ook een maatschappelijk probleem is en te maken heeft met de verdeling van werk. Zie ook het aantal zzp’ers dat het nog steeds lastig heeft om voldoende werk te vinden.
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
 World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
 Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft werkend Nederland nooit meer een dag offline
 Kennisontwikkeling IT’ers blijft achter door werkdruk
 Werkbaar werk en de jobtypes van Karase
 Werknemer gestrest door niet goed aangeven eigen grenzen
 
 
reacties
 
Trudy Raymakers  |   | 
26-07-2019
 | 
07:38 uur
''Bureaucratie is een inktvis'' (René ten Bos) en ''Ver van huis'' Margaret Wheatley... zijn mijn ankers. Het andere - waarover veel boeken zijn geschreven van ''the art of not giving a fuck'', tot ''ontregelen van'', ''omdenken'' ''nieuwe routes'', 2.0, 3.0, 4.0... heeft tot nu toe niet veel geholpen. Werkdruk als status? dat zal best soms zo zijn maar echt niet in het uitvoerend sociaal domein op dit moment.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
top10
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
meer top 10