zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties

Druk zijn is een probleem maar geeft ook status

26 juli 2019 - De hoge werkdruk wordt door medewerkers en managers gezien als het grootste probleem in organisaties. Daarnaast klagen zij vooral over de het ontbreken van heldere doelen en de bureaucratie.

Dit blijkt uit een enquête onder honderd professionals, managers en adviseurs, uitgevoerd door Ben Kuiken naar aanleiding van zijn nieuwe boek De Organisatiefilosoof.  Hoe kunt u anders kijken naar, denken en praten over organisatievraagstukken? En wat kunnen we daarbij leren van 3000 jaar filosofie?



Druk met dé organisatie
Hoewel de enquête niet helemaal representatief is, geeft het toch een aardig inkijkje in de problemen van hedendaagse organisaties en hoe we daarmee omgaan. Het bevestigt het beeld dat mensen in organisaties wel heel veel bezig zijn met ‘dé organisatie’ en het continu verbeteren daarvan. Dat creëert zijn eigen werk-druk en bureaucratische rompslomp, maar draagt vaak weinig bij aan de kwaliteit van het werk.
Naast de hoge werkdruk (12,2  procent), het ontbreken van heldere doelen (11,2) en de bureaucratie (10,2) worden slecht management (8,2), continue veranderingen (7,1), communicatieproblemen tussen afdelingen (7,1) en het personeelstekort (6,1) genoemd als grootste problemen. Bij grotere organisaties (1000+) is zoals te verwachten de bureaucratie het grootste probleem, terwijl bij middelgrote organisaties (101-1000) slecht management het meest wordt genoemd. Bij kleinere organisaties is geen duidelijke trend waarneembaar, maar wat wel opvalt is dat een aantal zzp’ers aangeeft onvoldoende werk te hebben.

Denkwijze
Interessant is verder dat ruim een kwart van de ondervraagden op de vraag ‘Hebt u de indruk dat het management deze problemen adequaat aanpakt?’ antwoordt: ‘Ze zijn er wel mee bezig, maar ik merk daar weinig van.’ Op de voet gevolgd door het wat neutralere: ‘Ze zijn er druk mee bezig.’ Met andere woorden: de helft van de ondervraagden ziet dat het management druk is met het oplossen van de problemen die zij constateren. Mogelijk creëert dat zijn eigen werk-druk, want veelal leidt dit tot plannen van aanpak en andere verbeterprogramma’s. Veertien procent stelt dat ‘het taaie problemen’ zijn ‘waar het management ook niet veel aan kan doen.’
Aan Albert Einstein wordt de uitspraak toegeschreven dat ‘we onze problemen niet kunnen oplossen met dezelfde denkwijze als waarmee ze zijn ontstaan.’ Dat roept de vraag op vanuit welke denkwijze de problemen in organisaties ontstaan, en of er ook een alternatief is voor deze denkwijze. In die zin is het grootste probleem van organisaties volgens de ondervraagden, de hoge werkdruk, illustratief. Druk zijn met werk is in onze huidige maatschappij namelijk niet alleen een probleem, maar heeft ook status. ‘Hoe gaat het?’ ‘Ja, goed. Druk, hè.’ Het wordt bovendien gezien als een probleem van het individu, waarvoor een makkelijke quick fix zou bestaan (time management), terwijl het toch vooral ook een maatschappelijk probleem is en te maken heeft met de verdeling van werk. Zie ook het aantal zzp’ers dat het nog steeds lastig heeft om voldoende werk te vinden.
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft werkend Nederland nooit meer een dag offline
 Kennisontwikkeling IT’ers blijft achter door werkdruk
 Werkbaar werk en de jobtypes van Karase
 Werknemer gestrest door niet goed aangeven eigen grenzen
 
 
reacties
 
Trudy Raymakers  |   | 
26-07-2019
 | 
07:38 uur
''Bureaucratie is een inktvis'' (René ten Bos) en ''Ver van huis'' Margaret Wheatley... zijn mijn ankers. Het andere - waarover veel boeken zijn geschreven van ''the art of not giving a fuck'', tot ''ontregelen van'', ''omdenken'' ''nieuwe routes'', 2.0, 3.0, 4.0... heeft tot nu toe niet veel geholpen. Werkdruk als status? dat zal best soms zo zijn maar echt niet in het uitvoerend sociaal domein op dit moment.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10