zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Het ideale traineeship bestaat!’

7 april 2015 - Uit onderzoek van YSE onder bijna 300 HBO/WO studenten en werkzoekenden blijkt dat 75 procent voor een traineeship zou kiezen. Respondenten blijken duidelijk  voor ogen te hebben waar het ideale traineeship voor hen aan moet voldoen; inhoud, flexibiliteit en verbeterd toekomstperspectief. 

Simon Klop, talentmanager bij YSE: "Het huidige aanbod van traineeships is enorm divers. De inrichting loopt uiteen van het aanbieden van enkel variërende opdrachten tot een volledig 


ontwikkelingsprogramma met persoonlijke coaching, intervisie en diverse trainingen. Daarnaast vermarkten sommige organisaties het aanbieden van een aantal trainingen als een 'traineeship'. Dit onderzoek bevat dan ook interessante informatie voor werkgevers; want hoe kan een organisatie haar traineeprogramma beter afstemmen op de wensen van de medewerker van de toekomst?"

Inhoud: Overwegingen om voor een traineeship te kiezen
Meer dan 90 procent van de respondenten geeft aan dat de inhoud van de opdrachten, training & opleiding en de positie op de arbeidsmarkt na het traineeship de belangrijkste overwegingen zijn bij de keuze voor een traineeship. Ook opdrachtbegeleiding en mate van verantwoordelijkheid scoren hoog bij de keuzecriteria. Daarnaast blijkt dat het ideale traineeship twee jaar duurt en dat bijna de helft van de respondenten het liefst met het openbaar vervoer reist.

Flexibiliteit: Geef gezamenlijk vorm aan het ontwikkelprogramma
Van de respondenten wil 85 procent zelf invloed hebben op het trainingsprogramma. Communiceren, presenteren en leidinggeven vormen de top drie meest gewilde trainingen. Verder kiest zes van de tien studenten voor een intercompany traineeship, waarbij opdrachten uitgevoerd worden bij verschillende organisaties. De overige 40 procent geeft de voorkeur aan een incompany traineeship, waarbij alle opdrachten binnen een en dezelfde organisatie plaatsvinden. 

Toekomstperspectief: Studenten zien een traineeship als dé opmaat naar een topfunctie
De belangrijkste reden om voor een traineeship te kiezen blijkt een sterkere arbeidspositie na afloop van het traineeship te zijn. Daarbij ligt de lat hoog: meer dan tweederde heeft de ambitie om een topfunctie te bekleden. Ook zien we een verschil tussen respondenten met een voorkeur voor Inter- dan wel Incompany traineeships. De respondenten die voorkeur hebben voor een Incompany programma geven aan hun positie te willen versterken binnen de organisatie. Respondenten met voorkeur voor Intercompany willen hun traineeship gebruiken om een duidelijker beeld te krijgen van wat ze willen. 

Vervolg
YSE heeft onderzocht hoe het ideale traineeship er voor studenten uit zou moeten zien. Op basis van deze informatie kunnen werkgevers traineeships aantrekkelijker inrichten en zo talent aan zich binden. Om talent te kunnen behouden zal ook de visie van huidige young professionals op traineeships meegenomen moeten worden. Dit gaat YSE onderzoeken middels een vervolgonderzoek. 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Is technologie onze reddingsboei tijdens lockdown?
 Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe
 Leidinggevende stimuleert werknemer niet om te leren
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer heeft na tien jaar nog steeds profijt van training
 Traineeship geduchte concurrrent startersfunctie
 Traineeschap leidt bijna zeker tot management
 Trainees voldoen niet aan verwachtingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
Financieel verantwoordelijke weet niet wat belastingplannen Prinsjesdag betekenen voor bedrijf  (1) 
top10
Voordeligste benzinepompen in Nederland bekend
Deepfakes, virtuele producties en lege bioscopen
Minder autoverbruik: zo komt uw auto de winter door zonder onverwachte kosten
Digital Days 2021: jongeren enthousiast maken voor ICT
Tips om uw vloer te beschermen tijdens het thuiswerken
Eén op de drie Nederlanders wil dat werkgever niet-gevaccineerde collega weigert op kantoor
‘Coronastress maakt managers en bestuurders minder capabel’
Bedrijven in duurzame energiesector hebben hogere omzet dan verwacht
In 2020 grootste cao-loonstijging in twaalf jaar
Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
meer top 10