zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Het ideale traineeship bestaat!’

7 april 2015 - Uit onderzoek van YSE onder bijna 300 HBO/WO studenten en werkzoekenden blijkt dat 75 procent voor een traineeship zou kiezen. Respondenten blijken duidelijk  voor ogen te hebben waar het ideale traineeship voor hen aan moet voldoen; inhoud, flexibiliteit en verbeterd toekomstperspectief. 

Simon Klop, talentmanager bij YSE: "Het huidige aanbod van traineeships is enorm divers. De inrichting loopt uiteen van het aanbieden van enkel variërende opdrachten tot een volledig 


ontwikkelingsprogramma met persoonlijke coaching, intervisie en diverse trainingen. Daarnaast vermarkten sommige organisaties het aanbieden van een aantal trainingen als een 'traineeship'. Dit onderzoek bevat dan ook interessante informatie voor werkgevers; want hoe kan een organisatie haar traineeprogramma beter afstemmen op de wensen van de medewerker van de toekomst?"

Inhoud: Overwegingen om voor een traineeship te kiezen
Meer dan 90 procent van de respondenten geeft aan dat de inhoud van de opdrachten, training & opleiding en de positie op de arbeidsmarkt na het traineeship de belangrijkste overwegingen zijn bij de keuze voor een traineeship. Ook opdrachtbegeleiding en mate van verantwoordelijkheid scoren hoog bij de keuzecriteria. Daarnaast blijkt dat het ideale traineeship twee jaar duurt en dat bijna de helft van de respondenten het liefst met het openbaar vervoer reist.

Flexibiliteit: Geef gezamenlijk vorm aan het ontwikkelprogramma
Van de respondenten wil 85 procent zelf invloed hebben op het trainingsprogramma. Communiceren, presenteren en leidinggeven vormen de top drie meest gewilde trainingen. Verder kiest zes van de tien studenten voor een intercompany traineeship, waarbij opdrachten uitgevoerd worden bij verschillende organisaties. De overige 40 procent geeft de voorkeur aan een incompany traineeship, waarbij alle opdrachten binnen een en dezelfde organisatie plaatsvinden. 

Toekomstperspectief: Studenten zien een traineeship als dé opmaat naar een topfunctie
De belangrijkste reden om voor een traineeship te kiezen blijkt een sterkere arbeidspositie na afloop van het traineeship te zijn. Daarbij ligt de lat hoog: meer dan tweederde heeft de ambitie om een topfunctie te bekleden. Ook zien we een verschil tussen respondenten met een voorkeur voor Inter- dan wel Incompany traineeships. De respondenten die voorkeur hebben voor een Incompany programma geven aan hun positie te willen versterken binnen de organisatie. Respondenten met voorkeur voor Intercompany willen hun traineeship gebruiken om een duidelijker beeld te krijgen van wat ze willen. 

Vervolg
YSE heeft onderzocht hoe het ideale traineeship er voor studenten uit zou moeten zien. Op basis van deze informatie kunnen werkgevers traineeships aantrekkelijker inrichten en zo talent aan zich binden. Om talent te kunnen behouden zal ook de visie van huidige young professionals op traineeships meegenomen moeten worden. Dit gaat YSE onderzoeken middels een vervolgonderzoek. 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer heeft na tien jaar nog steeds profijt van training
 Traineeship geduchte concurrrent startersfunctie
 Traineeschap leidt bijna zeker tot management
 Trainees voldoen niet aan verwachtingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10