zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

LinkedIn niet ideaal om hoger management te werven

23 maart 2015 - Slechts acht procent van de HR-verantwoordelijken heeft geen enkele twijfel over de waarheid van de profielen die kandidaat-medewerkers op Linkedin plaatsen.

Dat is de conclusie van een onderzoek van Norrie Johnston Recruitment onder HR-verantwoordelijken van 100 grote Britse ondernemingen over de waarde van Linkedin voor de werving van hogere kaders, zo meldt Express.be.



Twijfels over betrouwbaarheid
De onderzoekers stelden verder dat 37 procent van de ondervraagden van mening is dat de aanbevelingen op de Linkedin-profielen weinig waarde hebben, omdat ze volgens de respondenten meestal toch gewoon worden uitgewisseld. Bovendien is 47 procent van oordeel dat de zogenaamde endorsements onbetrouwbaar zijn."Ondanks zijn fenomenale groei lijkt Linkedin geen tijdperk van do-it-yourself rekrutering van hogere kaders in te luiden," stellen de onderzoekers. "Linkedin heeft ongetwijfeld een belangrijke impact op een aantal aspecten van de werving van hoger management, maar het kanaal kent duidelijk een aantal beperkingen."

Te weinig anonimiteit
Vastgesteld werd dat 31 procent van de ondervraagden berichten op Linkedin heeft geplaatst, maar toch zegt amper vier procent dat het sociale netwerk een ideaal promotiekanaal is om kaderleden met een jaarsalaris van minstens 70.000 pond per jaar te rekruteren. Daarbij wordt door een aantal partijen aangevoerd dat de promotie op Linkedin zowel de werkgever als de kandidaat onvoldoende anonimiteit biedt. Dat is volgens 41 procent een belangrijke reden waarom executives de voorkeur geven aan de procedures van een wervingsbureau. Volgens de ondervraagden maken veel executives ook niet regelmatig gebruik van Linkedin, zodat het kanaal geen ideaal platform is om deze groep kandidaten te bereiken.

Tijdrovend
Volgens 26 procent wordt Linkedin in een aantal landen slechts door een beperkt aantal managers gebruikt, waardoor het moeilijk wordt om internationaal talent efficiënt te bereiken. Bovendien wordt door 48 procent aangevoerd dat werving geen kwantitatieve operatie is en de gratis toegang tot een gigantische populatie kandidaten een vals voordeel is.
Daarbij geeft 45 procent aan dat het raadplegen van het gigantische volume kandidaten bovendien een grote tijdsinvestering vergt. "Bedrijven die op zoek zijn naar geschikte kandidaten, willen binnen een aanvaardbaar tijdsbestek toegang tot een shortlist van geschikte kandidaten," stippen de onderzoekers aan. "Linkedin kan een aantal voordelen bieden, maar kan niet garanderen dat het bedrijf erin zal slagen de geschikte kandidaat aan te trekken," zegt Norrie Johnston, marketing director van Norrie Johnston Recruitment."Ondanks de grote populariteit van de sociale media blijft voor de wervingsbureaus een belangrijke rol weggelegd. Linkedin is ongetwijfeld een boeiend hulpmiddel en de wervingsbureaus kunnen de veranderende omgeving van de rekrutering onmogelijk negeren, maar het sociale netwerk is geen alternatief voor de bestaande kanalen." 


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
 Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
 Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werven via social media wint aan populariteit
 LinkedIn belangrijkste middel voor arbeidsmarktoriëntatie wo-studenten
 LinkedIn steeds belangrijker bij werving & selectie
 CFO vertrouwt LinkedIn-profiel niet
 
 
reacties
 
H.groen  |   | 
29-03-2015
 | 
00:43 uur
Voor recruiters dus de taak weggelegd om Sociale media platforms als markt informatie te gebruiken en hun kandidaten te selecteren. Om vanuit daar naar opdrachtgevers een geschikte list samen te stellen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain
reacties
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
meer top 10