zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werven via social media wint aan populariteit

11 december 2014 - Met ruim 4,5 miljoen Nederlandse LinkedIn-profielen en het dubbele aantal Facebook-accounts, heeft de Nederlandse HR-manager toegang tot een schat aan informatie over potentiële kandidaten. Online werven via social media wint daarom aan populariteit.

Waar vorig jaar slechts negentien procent van de HR-managers aangaf LinkedIn te gebruiken in hun wervingsproces, geeft nu ruim één derde (38 procent) aan een geschikte kandidaat te hebben gevonden via LinkedIn en bijna een kwart (22 procent) via Facebook. Dit blijkt uit onderzoek van Robert Half Nederland, .



Altijd toegankelijk 
Social media zijn snel, altijd toegankelijk en maken voor veel mensen deel uit van hun dagelijks leven. De groei in het gebruik van social media in het wervingsproces lijkt daarom een logisch gevolg. Toch gaven vier van de vijf (79 procent) CFO’s in eerder onderzoek van Robert Half aan meer vertrouwen te hebben in een traditioneel CV dan in de informatie op een LinkedIn-profiel. 83 procent van hen twijfelde bovendien aan de betrouwbaarheid van informatie op LinkedIn-profielen.
"Door het toenemende gebruik van social media hebben deze een vaste plek ingenomen in het wervingsproces, maar dit betekent niet dat het traditionele CV verdwijnt," vertelt Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland. "Wij adviseren een gecombineerde aanpak van traditionele, digitale en externe middelen. Social media stellen recruiters in de gelegenheid om snel informatie over een kandidaat te weten te komen en mogelijk meteen contact op te nemen. Een CV kan daarnaast een mooie aanvulling zijn met meer achtergrondinformatie over de werkervaring en nevenactiviteiten."

Verschillen
De mate waarin online werven een rol speelt in de zoektocht naar de geschikte kandidaat verschilt per functiesoort. Zo geeft 42 procent van de Nederlandse HR-managers aan geen social media te gebruiken in de werving van functies op executive-niveau tegenover 23 procent bij staffuncties. De belangrijkste voordelen van online werven ten opzichte van traditioneel werven zijn volgens de HR-managers het promoten van vacatures en het vinden van geschikte kandidaten (beiden 31 procent).
 
Tips voor uw LinkedIn-profiel
Tips van Renken voor een representatief LinkedIn-profiel: "Het is uiteraard belangrijk om uw LinkedIn-profiel up-to-date te houden en ervoor te zorgen dat dit compleet is: zorg bijvoorbeeld voor een professionele foto en geef naast uw functietitel een korte samenvatting van uw huidige werkzaamheden. Daarnaast is het nuttig om uw social presence onder de loep te nemen: waar bent u online actief en welke informatie komt een HR-manager tegen wanneer hij u Googlet? Dit betekent niet dat het goed is als u helemaal niet vindbaar bent: probeer een balans te vinden tussen te veel informatie en te weinig informatie door bepaalde social media accounts gedeeltelijk af te schermen."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
 Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werven via sociale media loont
 Grootbedrijf zet vaker social media in voor wervingsdoeleinden dan MKB
 Vier tips om IT-professionals te werven
 Hoe anders is werven via sociale media?
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
11-12-2014
 | 
11:21 uur
Dat recruiters Linkedin zien als een goed medium om kandidaten te werven én te selecteren zegt genoeg over de kwaliteit van deze recruiters. Linkedin geeft nota bene zelf aan dat slechts een klein deel van de profielen betrouwbaar is en dat zo'n 15% puur fake is.
Dat is een van de redenen dat wij nu werken aan een social netwerk dat wél geschikt is voor werving en selectie. Naast de CV gegevens, met waarborgen in de vorm van scans van diploma's (in CV's is ca 15% van de opleidingen gelogen, op Linkedin 25%), maar vooral met gevalideerde testen op competenties, talenten, menstype en persoonlijkheid.
Kortom, zeer uitgebreide profielen die ook nog eens betrouwbaar zijn en selectie op competenties, wat een veel betere voorspelling op presteren waarborgt, wat de objectiviteit aanmerkelijk verbetert.
Inkopen van talent, inkoop van personeel, inkoop van de belangrijkste productiefactor van iedere organisatie, moet beter dan nu. Nu kopen amateurs in op basis van reclamefolders. In onze visie moeten dat professionals worden die inkopen op basis van prestatie indicatoren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Corona-klagen
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
meer top 10