zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online bereik nagenoeg gelijk ondanks dalende budgetten

2 november 2011 - De daling van de online mediabudgetten in 2010 hebben nagenoeg geen invloed gehad op het online bereik binnen zoekmachines. Dat blijkt uit de Top 100 Online Vindbaarheid van iProspect die sinds 2006 de 100 best vindbare websites van Nederland onderzoekt. De Top 100 meet het online bereik binnen zoekmachines van de 100 grootste online adverteerders van 2010.

Uit data van Nielsen Media blijkt dat de 100 grootste online adverteerders van Nederland in 2010 bruto gemiddeld dertien procent minder hebben uitgegeven aan online media in vergelijking met 2009. De verwachte impact op online vindbaarheid binnen zoekmachines blijft uit. De Top 100 Online Vindbaarheid toont dit aan met een minimale daling van het gemiddelde online bereik van een procent.



Top tien best vindbare websites 2011
1. www.anwb.nl 
2. www.rijksoverheid.nl 
3. www.rabobank.nl  
4. www.vtwonen.nl
5. www.upc.nl
6. www.ah.nl 
7. www.detelefoongids.nl 
8. www.ikea.com/nl 
9. www.abnamro.nl
10. www.randstad.nl 

Stijgers
De Top 100 Online Vindbaarheid wordt net zoals vorig jaar aangevoerd door ANWB. Met een bereik van 86 procent laten zij de concurrentie ver achter zich. De nummer twee van vorig jaar, Rabobank, maakt dit jaar plaats voor het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Organisaties die vorig jaar niet tot de grootste 100 online mediabesteders behoorden, maar dit jaar een top tien positie hebben veroverd zijn De Telefoongids & Gouden Gids en Randstad. 

Politieke partijen in top online mediabesteders

De Top 100 Online Vindbaarheid, die dit jaar voor de zesde keer is uitgevoerd, zorgt elk jaar voor opvallende vermeldingen. Mark van Dijk, Managing Director van iProspect hierover: "Voor het eerst in de geschiedenis van de Top 100 Online Vindbaarheid behoort een politieke partij tot de onderzochte organisaties. In verkiezingsjaar 2010 heeft de partij van minister-president Mark Rutte een groot deel van het budget gespendeerd binnen het online kanaal. Dit heeft zich doorvertaald naar een 29ste plaats in de Top 100 Online Vindbaarheid." 

Mediabestedingen versus online bereik

In de dalende bruto online bestedingen van Nielsen, zijn Search uitgaven niet opgenomen. De minimale verschuiving van het gemiddelde online bereik binnen zoekmachines geeft aan dat de focus op Search Engine Marketing niet is verminderd. Het online marketingmiddel Search, met Search Engine Optimalisatie in het bijzonder, wordt serieus genomen door Nederlandse adverteerders.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Nederlandse organisaties nemen afscheid van ‘vaste’ pc’s
 Steeds meer bedrijven bieden ‘burnout-break’ – wacht Nederland nieuwe golf burnouts?
 Een motorhome kopen? Neem de afslag naar een nieuw avontuur!
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Telecom en financiële branche bereiken online doelgroep het best
 Recruiter zelf is onvindbaar op sociale media
 Merendeel marketeers zet social media in
 Recessie speelt online performance advertising in de kaart
 
 
reacties
 
Danny Vermeulen  |   | 
2-11-2011
 | 
10:58 uur
Voor de volledigheid toch nog even het directe linkje naar het onderzoek van iProspect. Goed om te zien dat er nog steeds tijd en aandacht wordt besteed aan dit soort onderzoeken.

Overigens vond ik het onderzoek van Eduard Blacquière over de ontwikkelingen in SEM wat hij presenteerd op de SES in Amsterdam ook erg waardevol...

(Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Beter omgaan met tijdsdruk door goed timemanagement
Hoe verbeter je de uitstraling van de website van je bedrijf?
reacties
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
Bedrijven zijn niet goed uitgerust om de klantervaring te verbeteren (1) 
Het nieuwe vergaderen  (1) 
Managers hebben weinig op met personeelsfeestjes (1) 
top10
64 procent Nederlanders ergert zich aan digibeten op werk
Collega’s niet geliefd op de BBQ
Vakantiekriebels: nieuwe situaties brengen automobilist van slag
Nederlander mist het ‘dagje uit gevoel’ van fysieke evenementen
Groeiende datacenterbranche levert komende jaren meer dan 5. 000 banen op
Gebruik werkplekken en vergaderruimtes kelderde sinds corona stevig
Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk
Waarom 24x7 actieve bedrijven een ‘always on’ back-upoplossing nodig hebben
Opnieuw record aan DDoS aanvallen eerste halfjaar van 2021
Hybride werken: Secure Access Service Edge (SASE)-oplossingen zijn de toekomst
meer top 10