zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online bereik nagenoeg gelijk ondanks dalende budgetten

2 november 2011 - De daling van de online mediabudgetten in 2010 hebben nagenoeg geen invloed gehad op het online bereik binnen zoekmachines. Dat blijkt uit de Top 100 Online Vindbaarheid van iProspect die sinds 2006 de 100 best vindbare websites van Nederland onderzoekt. De Top 100 meet het online bereik binnen zoekmachines van de 100 grootste online adverteerders van 2010.

Uit data van Nielsen Media blijkt dat de 100 grootste online adverteerders van Nederland in 2010 bruto gemiddeld dertien procent minder hebben uitgegeven aan online media in vergelijking met 2009. De verwachte impact op online vindbaarheid binnen zoekmachines blijft uit. De Top 100 Online Vindbaarheid toont dit aan met een minimale daling van het gemiddelde online bereik van een procent.



Top tien best vindbare websites 2011
1. www.anwb.nl 
2. www.rijksoverheid.nl 
3. www.rabobank.nl  
4. www.vtwonen.nl
5. www.upc.nl
6. www.ah.nl 
7. www.detelefoongids.nl 
8. www.ikea.com/nl 
9. www.abnamro.nl
10. www.randstad.nl 

Stijgers
De Top 100 Online Vindbaarheid wordt net zoals vorig jaar aangevoerd door ANWB. Met een bereik van 86 procent laten zij de concurrentie ver achter zich. De nummer twee van vorig jaar, Rabobank, maakt dit jaar plaats voor het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Organisaties die vorig jaar niet tot de grootste 100 online mediabesteders behoorden, maar dit jaar een top tien positie hebben veroverd zijn De Telefoongids & Gouden Gids en Randstad. 

Politieke partijen in top online mediabesteders

De Top 100 Online Vindbaarheid, die dit jaar voor de zesde keer is uitgevoerd, zorgt elk jaar voor opvallende vermeldingen. Mark van Dijk, Managing Director van iProspect hierover: "Voor het eerst in de geschiedenis van de Top 100 Online Vindbaarheid behoort een politieke partij tot de onderzochte organisaties. In verkiezingsjaar 2010 heeft de partij van minister-president Mark Rutte een groot deel van het budget gespendeerd binnen het online kanaal. Dit heeft zich doorvertaald naar een 29ste plaats in de Top 100 Online Vindbaarheid." 

Mediabestedingen versus online bereik

In de dalende bruto online bestedingen van Nielsen, zijn Search uitgaven niet opgenomen. De minimale verschuiving van het gemiddelde online bereik binnen zoekmachines geeft aan dat de focus op Search Engine Marketing niet is verminderd. Het online marketingmiddel Search, met Search Engine Optimalisatie in het bijzonder, wordt serieus genomen door Nederlandse adverteerders.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Telecom en financiële branche bereiken online doelgroep het best
 Recruiter zelf is onvindbaar op sociale media
 Merendeel marketeers zet social media in
 Recessie speelt online performance advertising in de kaart
 
 
reacties
 
Danny Vermeulen  |   | 
2-11-2011
 | 
10:58 uur
Voor de volledigheid toch nog even het directe linkje naar het onderzoek van iProspect. Goed om te zien dat er nog steeds tijd en aandacht wordt besteed aan dit soort onderzoeken.

Overigens vond ik het onderzoek van Eduard Blacquière over de ontwikkelingen in SEM wat hij presenteerd op de SES in Amsterdam ook erg waardevol...

(Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10