zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Duurzaamheid betekent ook aandacht voor de werknemer

Richard Bruijne   |    |  15 september 2010
Reactie: De eerste vraag die bij mij opkomt is, wat is menselijke duurzaamheid???? Een mens die zo duurzaam is dat hij 120 jaar wordt?
Duurzaam wordt steeds vaker verkeerd gebruikt. Denk zelf eens na over wat duurzaamheid is en volg dan niet klakkeloos wat de ''overheid'' ons voorkauwt. Een bedrijf met positieve energie maar wel met zware belasting voor de werknemer, krijgt ook te maken met de niet zo duurzame mens. Zorg je daarentegen voor een GEZONDE werkplek zonder alle belastende en ziekmakende elementen, dan ben je duurzaam bezig voor de mens. En als een werknemer zich prettig en gezond voelt, zal hij beter presteren. Daarnaast kan een ondernemer zelfs geld verdienen door te zorgen voor een gezonde werkplek. De kosten van ziekteverzuim zijn veel te hoog en dat hoeft niet.
Zorg dus dat de werknemer gezond en veilig kan werken en de winst gaat omhoog. Duurzaamheid betekent dus niet het afscheid nemen van winstmaximilisatie als eerste doelstelling maar kan er zelfs toe bijdragen.
 

Hersenscan verraadt slechte manager

René van Leeuwen   |    |  15 september 2010
Reactie: Beste Ferrie,

Dank voor je reactie.

Edoch, een chirurg zal nooit het emapthische vermogen van een maatschappelijk werker hebben.

Zodra je gaat acteren is het gedrag niet echt, komt het niet uit het hart en daar prik je gemakkelijk doorheen.

Hetzelfde geldt voor een manager die zogenaamd een sociaal praatje houdt met een medewerker omdat hij geleerd heeft zulks te doen. De medewerker voelt echter dat het een rationeel en geen emotioneel contact is.

Het is m.i. juist de kracht om te accepteren dat je op bepaalde terreinen heel goed en op andere minder goed bent.

Bij mijn Talentscan komt dat ook duidelijk naar boven: vaak tot opluchting van de betrokkenen.
Immers, men hoeft zich niet meer te voegen naar eisen die gesteld worden waaraan ze onmogelijk kunnen voldoen. Maar kan zich daarentegen volledig concentreren op datgene waar men van nature wel goed in is.


 

De gift van leiderschap

Michel   |    |  15 september 2010
Reactie: @Edwin Enkele vragen:

1. Past tribal leiderschap (ik veronderstel dat je bedoelt mensen die jarenlang met elkaar samenleven in een relatief kleine en constante groep mensen) nog wel in deze tijd (waarin de samenstelling van groepen constant wisselt)?

2. Zoals je aangeeft vindt ook daar een keuzeproces plaats. Ik vermoed op basis van senioriteit, maar de ene is meer senior dan de andere. Daar vindt toch ook een soort van verkoopproces plaats, al is het maar om je wijsheid te etaleren?

3. Heb ik gezegd dat leiders volgers creëren? Ik dacht juist dat ik vertelde dat volgers hun leiders kiezen. Idem dito in een mormaal verkoopproces. Daar beslist de klant uiteindelijk ook met wie hij in zee gaat. Of zie ik dat verkeerd?
 

Hoog EQ + laag IQ = succes

Chris   |    |  15 september 2010
Reactie: De titel van dit artikel suggereert dat het nadelig is om een hoog IQ te hebben zelfs als je een hoog EQ hebt. De tekst geeft niet voldoende informatie om de resultaten goed te kunnen interpreteren.
 

Hersenscan verraadt slechte manager

Errol van Engelen   |    |  15 september 2010
Reactie: Een verkoper of manager is ook maar een mens, die gedreven wordt door sterk financiele prikkels. Als zo iemand in een bedrijf werkt waar hoge commissies of bonussen gelden die afgestemd zijn op verhogen van de omzet en/of marge, dan zal het SQ niet hoog zijn. Voor zo'n persoon is het doel om zoveel mogelijk variabel inkomen naar binnen te halen.

Als we deze verkoper echter in een bedrijf projecteren waar de hoogste bonussen worden uitgekeerd voor de beste klantgerichtheid, dan zou het zomaar kunnen dat deze persoon een veel hogere SQ scoort.

De werkelijkheid ligt waarschijnlijk tussen deze twee uitersten. Ben het wel eens met de stelling dat een minimum SQ nodig is voor het goed vervullen van de rol van verkoper, maar je omgeving (bedrijfscultuur, directe leidinggevende) kan dat naar boven of beneden bijstellen.

Ben je een goede verkoper als je je target haalt of als je klanten kan vasthouden? Waarschijnlijk hangt het af van het bedrijf waar je voor werkt.
 

Hersenscan verraadt slechte manager

Ferrie Veen   |    |  15 september 2010
Reactie: Beste Rene, een heel leuk antwoord :-)!
Toch 2 kanttekeningen:
1. Competenties lopen in elkaar over... er is overlap, en... ze inter-acteren met elkaar!
Dus het is niet OF/OF, maar veel meer een tussen-beweging.
2. Chirurgen, interimmanagers e.d. verstaan juist de vaardigheid om van rol te kunnen wisselen.
Feitelijk zijn het OOK acteurs!
Een goede chirurg maakt eerst een geruststellend praatje met de patient, dan gaat het mes er in, daarna weer een praatje.
Ze hebben inderdaad Sneijder nooit als keeper opgesteld... feitelijk weten we niet of hij wel/niet kan keepen, toch??
Het klopt wel dat mijn kat niet kan blaffen, hoewel hij dat soms wel probeert, de sukkel :-)!
 

De gift van leiderschap

Edwin   |    |  15 september 2010
Reactie: Als je hamer bent zie je in alles een spijker en is timmeren de oplossing!

Train je verkoopskills, verzin een visie (ilusionair of niet), verkoop het aan de kudde en je bent een leider (voor de time being). Hoe meer mensen je in de luren legt, hoe beter je leiderschap. zo bezien lijkt het inderdaad wel veel op verkopen!

Ik geloof dat we meer kunnen leren van het tribal leiderschap waarbij leiders gekozen worden door de groep waarbinnen ze leiding nemen (krijgen) op basis van een specifieke expertise of ervaring. Verschillende vraagstukken vragen verschillende (typen) leiders. Het is wat mij betreft precies andersom: leiders creëren geen volgers, volgers kiezen hun leiders!
 

Hersenscan verraadt slechte manager

René van Leeuwen   |    |  15 september 2010
Reactie: Een poes was door zijn ouders naar een hondenschool gestuurd. Na een paar maanden was er een ouderavond.

De directeur van de school sprak lovende woorden over de poes: hij kon bijzonder goed ruiken, sluipen kon hij als de beste en bij het springen behoorde hij ook tot de top. Er was echter een groot minpunt. Hoeveel extra aandacht er ook aan besteed was: met blaffen zou het nooit iets worden. (Naar Leo van der Burg)

Van mijn leermeester Leo van der Burg heb ik geleerd onderscheid te maken tussen duurzame en dynamische talenten.

Een duurzaam talent heb je of heb je niet.

Ik gebruik deze methodiek in mijn ''Talentenscan''. Daarbij kijk ik o.a. naar de gerichtheden: denken,voelen en willen.

Voelen wil zeggen: gericht-zijn op de ander.

Als bijv. deze gerichtheid minder dominant aanwezig is, dan uit zich dat in een minder hoog SQ.
En daar is niets mis mee.

Problematisch wordt het als men inderdaad als manager aan de slag zou willen.
Althans, als peoplemanager; bij een interrimmer die moet saneren is een minder hoog SQ juist een voorwaarde: immers men zal zich dan niet laten leiden/beïnvloeden door gevoelens van medelijden.
Mutatis mutandis geldt dit ook voor chirurgen. Zij zien een patiënt in wie ze gaan snijden, gechargeerd gezegd, eerder als een machine die gerepareerd moet worden dan een mens van vlees en bloed.
Maar ook brandweerlieden hebben een bepaalde emotionele afstand nodig om hun werk goed te kunnen doen.

Resumé: Doe waar je goed in bent. Iedereen deugt, maar waarvoor?

(Is het u ook opgevallen dat Wesley Sneijder nooit als keeper opgesteld wordt? Zijn duurzame kwaliteit laat dat blijkbaar niet toe.)

 

Hersenscan verraadt slechte manager

Ferrie Veen   |    |  15 september 2010
Reactie: Een intrigerend artikel.
De conclusie lijkt juist.... sociale competenties zijn belangrijk.
Of die via scans e.d. als zodanig meetbaar zijn, lijkt me een hele grote (deels kennis-specialistische)vraag.
Wellicht is het zo dat je sociale competenties langs zeer verschillende wegen kunt meten.
Dan wordt de vraag... Welke meetmethode krijgt de overhand, wordt doorslaggevend?
Feitelijk is dat een politieke vraag of kwestie!
 

Zes tips om beter zichtbaar te zijn in sociale media.

Civile   |    |  14 september 2010
Reactie: Sommigen vewijten mij negativiteit, anderen [gelukkig] een gezonde dosis Realisme. Het is maar helemaal hoe je tegen 'social media' aan kijkt.

Even eerst de gegeven regels in dit artikel dan maar.

1. Registeren onder mijn eigen naam zegt IT wise relatief weinig. Er zijn verschillende manieren zaken te saboteren uit uwer naam. Sterker nog, het probleem 'Identity Theft' is in 'social media land' zwaar aan het oprukken. Ogenschijnlijk zegt dit helemaal niets.

2. Eens

3. Een hele aardige maar, hier begint het al, men creeert een bepaald beeld waarvan men zich terdege af moet vragen of dit wordt beoogt. Laat ik u even gelijk melden dat de betreffende collega, medewerkster het er wel schriftelijk mee eens moet zijn. Ook de social media valt namelijk onder de regels van de CPR.

4. Eens

5&6 Open deuren.

Wat ik helemaal NIET tegenkom, in deze hype de social media zwaar te promoten alsof het een noviteit zou betreffen.

Betrouwbaarheid.

Als IT deskundige ben ik zowat vergroeit met onder meer internet en de social media. Ik kan u rustig vertellen dat de 'social media' helemaal zo 'social' niet is. We moeten even een duidelijk onderscheid maken en komen daarna op de noemer 'Betrouwbaar' terug.

Zakelijk

Sites zoals Linkedin, Plaxo e.d. zijn veelal gepromote zakelijke netwerken. Heel goed natuurlijk. U wordt wel geprompt zoveel mogelijk informatie aan te leveren, maar ook om toch vooral gebruik te maken van de button te browsen in uw mailsystemen om zoveel mogelijk te harvesten.

Hier moet de afweging zeer duidelijk worden gemaakt wat zakelijk handig is of niet.

Prive

Hyves, Tagged, Facebook zijn laag drempelig netwerk sites die veelal prive van karakter is. Je komt daar dan ook de duvel en diens ouwe moer tegen. De vraag hierbij rijst, wil je die gebruiken als professional of niet.

De drempel voor dezen zijn zeer laag, ze zijn gratis en je komt er werkelijk alles tegen. Ga er wel van uit dat hier dezelfde regels gelden als in het echte leven. Ik laat jou zien van mij op de manier zoals ik dat voor ogen heb. Er is vrijwel geen middel ter toetsing of de informatie al of niet betrouwbaar is.

Hier komen we weer even terug op Betrouwbaar. Ik kan u met een zeer gerust geweten vertellen dat wanneer je als 'recruiter' of potentiële werkgever denkt op privé netwerken eens te kijken of de potentiële kandidaat zich een beetje gedragen kan, zich volledig moet gaan afvragen af te kunnen gaan op de gepresenteerde informatie.

Ik kan u vertellen het gebeurd steeds vaker, en steeds vaker ook zonder medeweten van de persoon in kwestie, Misrepresentatie en Identity Fraud. Is de bedoelde gepresenteerde informatie formeel bruikbaar? NEEN! Persoonlijke informatie die u op het internet vind, is en blijft persoonlijk, ongeacht wie deze op het internet heeft geplaatst. U mag daar in de prive/zakelijkse sfeer, zonder toestemming niets aan ontlenen.

U mag en kan als recruiter/werkgever nu eenmaal weinig met de informatie die u tegen komt. Waarom niet????

In de eerste plaats het juridische aspect.In de tweede plaats, niemand die u verteld of de betreffende informatie namelijk wel juist is, of zelfs door de betreffende persoon aldaar geplaatst. Zo eenvoudig is het. Voor uw perceptie? 45% van de profielen op prive netwerksites zijn onvolledig, inaccuraat, of zelfs in een aanzienlijk aantal van de gevallen helemaal niet eens van de persoon in kwestie.

Ook hackers weten steeds vaker de weg te vinden naar deze sites dus tel uit je winst.

De zakelijke? Vanuit mijn ervaring is het handig gebruik te maken, als recruiter en werkgever, van de zakelijke sites. De meest eenvoudige manier van screenen is te bezien of het profiel van de betreffende gewoon voor iedereen inzichtelijk is.

Ik heb daar nogal eens de nodige vraagtekens want, als voorbeeld, ik kom nog legio namen dubbel tegen op Linkedin en Plaxo. Een profiel die is onderhouden en een profiel waar ogenschijnlijk weinig aan wordt gedaan. Wat gaan we daar aan ontlenen? You tell me!

Profielen die gewoon open staan, waar je gewoon de contact informatie mag inzien, waar mensen gewoon hun zakelijke informatie hebben neergezet, is een van de beste en doeltreffende manieren van screenen.

Mocht je twijfelen, je zult zien dat je waarschijnlijk ook nog gelijken hebt in de eerste of tweede ring om eens verder te kijken. Maar, ook dat zegt voorts weer weinig.

Google doet het immers ook goed en als je mijn naam zou intikken [Rene Civile] Kom je gewoon bij mij uit en zie je ondermeer wat ik leuk vind als hobby, waar ik me graag mee bezig houd en, je kunt me desgewenst gewoon bellen.
Als je een beetje verstand hebt van IT en een brede kijk en ervaring binnen de IT, mogen ze me altijd een vraag stellen. Ik deel nu eenmaal graag kennis en informatie, juist omdat we in de IT bezig zijn.

Kun je die informatie dan ook verder gebruiken? Ik ben zo arrogant heel netjes nee te zeggen. Wil je informatie? Bel of mail, en je krijgt antwoord van mij. Dat heet in mijn ogen transparantie.

Hoe anders het ook kan gaan? Een naamgenoot van mij die het zakelijk minder nauw nam met de merite, ook middels het internet te vinden, daar kun je last van krijgen. In een gesprek kwam dit naar voren toe en de verwarring was makkelijk gemaakt. Ik heb het heel rustig uit kunnen leggen maar er zullen genoeg momenten zijn geweest dat mensen hun conclusie al hadden getrokken, zonder dat ik daarvan ooit op de hoogte zal zijn.

Ce'st La Vie. Zo simpel is het. Social Media. Er zijn zeker gebruiksmogelijkheden maar momenteel kennen die vanuit mijn ervaring nog veel te veel haken en ogen om deze in recruitment aan te wenden.

Verkooptechnisch? Kan ik me indenken een volledig ander verhaal. Maar ook hier geld, pas op, niet alles zal lijken als gepresenteerd. Welkom op het Internet.

Als laatste, weet u zeker dat u al een blikje heb geworpen op de website van de 'Commissie Bescherming persoonsgegevens?' Hebben ze u dat al verduidelijkt in een presentatie of booTcamp betreffende social media? Of zullen deze wetten voor u niet gelden. Just a thought.

Veel succes.
 

Maakt geld gelukkig?

Michel   |    |  14 september 2010
Reactie: @Ben Intuïtief ben ik het meteen met je eens. Dat is meteen het tegenstrijdige van het begrip 'geluk'. Ons brein springt er anders mee om. Het lastige van het begrip 'geluk' is dat het nogal subjectief is, meer een (relatieve) perceptie. Zie de prachtige en vermakelijke speech van Dan gilbert op TED.com: Why are we happy?

http://www.ted.com/talks/lang/eng/dan_gilbert_asks_why_are_we_happy.html
 

Niet beheren van bedrijfskritische systemen kost miljoenen

Civile   |    |  14 september 2010
Reactie: Hier moet ik het CA nageven, predikend voor eigen parochie, hebben ze een punt die ik al jaren propageer.

CMDB

De Configuration Managements Data Base, kortweg CMDB, is feitelijk het enige meet moment dat men dient in te richten waar we het hebben over juist monitoren van de hele IT infrastructuur.

Veel te weinig managers begrijpen dat, willen het accepteren, en veel verkopers, geef ze eens ongelijk, proberen u en mij te overtuigen dat die eenvoudige cmdb eigenlijk in hun tooling moet worden vervat. Wat vind u in die cmdb?

Ik geef u ruwweg de meest basale informatie

- Alle hardware componenten in de organisatie
- Alle software componenten in de organisatie
- Alle locaties waar deze componenten zich bevinden
- Alle licentie keys van alle boengenoemde componenten
- Aanschaf datum van alle componenten
- Afschrijfdatum van alle componenten
En last but zeker NOT LEAST! De eigenaar van alle componenten en wie beheer dan wel het support op die componenten in handen heeft.

Nog veel te vaak zie je organisaties met allerhande verschillende programmatjes die uiteindelijk een en hetzelfde beogen. Een volledige cmdb.

Is de hele IT uitbesteed? Ook prima. Zorg als organisatie dat U de cmdb in handen hebt. Ik zal u vertellen waarom. Het zijn intrinsieke bedrijfsgegevens namelijk. wellicht stond u daar nog niet zo bij stil. U betaald, linksom of rechtsom, voor deze hele vitale informatie.

Een IT diensten leverancier die tegen u zegt dat het allemaal wel snor zit? Put your money where your mouth is.

Een hoegenaamd veronachtzaamd onderdeel ie in of aan die cmdb moet zijn gekoppeld? Alle bedrijfsmatige IT changes, hard of software. Die dienen in deze cmdb te worden bijgehouden. Op die manier haalt u ALLE informatie uit 1 bron.

Hiernaa maakt het niet uit welke prachtige schil hier omheen wordt gebouwd door die of gene. Hoe eenvoudiger en scalable deze cmdb, des te meer geld bespaart u zich, iets waar het uiteindelijk toch allemaal om is te doen.

Wat haalt moet u uit deze cmdb tenslotte ook nog kunnen halen?

- Historie van een machine
- Historie van storingen
- Afschrijvingen
- Maandelijkse kostenberekening per werkplek
- Historie van onderhoud van een machine gespecificeerd.

Als organisatie wilt u kunnen doen aan trendberekeningen en risico calculatie. U bent beslist een van de 75+% waarvan de cmdb niet op orde is.

Natuurlijk wil ik u niets aanpraten maar een periodieke iijking van die cmdb, dat is iets waar u voor betaald. Of u het nu zelf ter hand neemt of niet, de organisatie betaald er voor.

Het veronachtzamen van dit bovenstaande? Afhankelijk van de grootte van de onderneming. Zomaar tot E. 200,- per werkplek per maand. Het is uiteindelijk wel UW geld.
 

Zes tips om beter zichtbaar te zijn in sociale media.

Frans Coenraad   |    |  14 september 2010
Reactie: Onlangs op de Business Bootcamp geweest, en ook zij vertelden dat socialmedia het nieuwe netwerken is.

Ben het hier volledig mee eens, zelf zat ik al op Twitter en Linkedin en nu sinds een week heb ik nu ook een Blog http://www.purchase-evolution.nl/blog

Hiernaast probeerde ik ook via Google adwords zichtbaar te worden, maar sinds ik de blog heb opgestart, moet ik zeggen dat ik meer hits heb via mijn blogsite heb dan via adwords. Dit heeft ook nog als voordeel dat de kosten voor adwords naar beneden gaan, waar ik natuurlijk ontzettend blij mee ben.

Nu ben ik alleen benieuwd hoe ik ervoor zorg hoe ik nog meer hits krijg via mijn blog?

Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee.
 

Maakt geld gelukkig?

Ben   |    |  14 september 2010
Reactie: @Michel: helemaal mee eens, maar ongelukkig zonder geldzorgen is toch te prefereren boven ongelukkig met geldzorgen. Toch een zorg minder om je druk over te maken.
 
< vorige 940 941 942 943 2479 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10