Reactie: @NumoQuest Oke, dus het is op basis van persoonlijke ervaringen? Is helaas wel wat minder betrouwbaar dan een 'onderzoek'. ;-)
Overigens merk ik als Recruiter in de IT branche juist dat onze business erg booming is (IT infrastructuren). Bij ons zal er niemand uit gaan in ieder geval. Snap alleen niet wat de grotere IT dienstenleveranciers dan verkeerd/anders doen / hebben gedaan.
Ik baseer mijn meningen als Sr. IT consultant allereerst op eigen ervaringen en daarnaast ook de ervaringen van mijn medevakgenoten, met wie ik regelmatig in contact sta.
U geeft het zelf ook al aan, dat getal 600, in dit artikel is een subjectief getal en zonder verder inzicht in vraagstelling en de antwoorden, moeten we maar even uitgaan van de goede intentie van de auteur ben ik bang.
Waar het mijn reactie op het artikel betreft, heel veel jongere IT-ers zijn beslist niet allemaal met java, php, of sharepoint bezig. Testen is een discipline op zich die je niet op één hoop met andere IT disciplines moet gooien.
Wat mijn mening is als forecast voor de komende één tot twee kwartalen is dat er nog steeds 'saneringen' gaande en aanstaande zijn bij de grotere IT dienstenleveranciers. Daar gaan dus flink wat IT professionals de deur uit. Dat kan alleen maar betekenen dat men 1. geen werk voor heeft en ze dus ziet als 'ballast' of dat men nog steeds bezig is de oudere te vervangen door jongeren.
Hoe dan ook, ik ben niet de auteur van het artikel natuurlijk.
Reactie: Mooie eigen mening NumoQuest. Kun je het ook ergens op baseren? Want ik vind je teksten nogal uit de lucht gegrepen.
Overigens vind ik een steekproef onder 600 IT'ers niet heel erg veel zeggen over de totale IT-beroepsbevolking. Ben wel benieuwd naar het rapport met de uitkomsten van dit onderzoek. Kan ik die ontvangen?
Reactie: Gelukkig zijn er ook positieve uitzonderingen!
Bij ons is een brochure uitgegeven over bejegening. Van medewerkers naar klant, van klant naar medewerker en collega's onderling. Ook hebben we een aantal vertrouwenspersonen.
Als op een van mijn afdelingen iets speelde tussen medewerkers, hoe klein ook, nam ik de betreffende mdw mee naar mijn kantoor. Op ongedwongen wijze, maar op de inhoud doorpakkend laat je ze zelf de conclusie trekken dat hun gedrag destructief is en niet bijdraagt aan een echte oplossing van het probleem. Gezamenlijk afspraken maken, monitoren en evalueren inclusief schriftelijke vastlegging. Dat doet recht aan alle betrokkenen t.w. de betreffende medewerkers, de directe collega's (want die hebben er ook last van) aan mijzelf als manager en de organisatie als geheel. Onverhoopt zelf uitgevallen wist ik mij gesteund door mijn directeur. Dat heeft uiteindelijk de gang terug naar het werk een stuk makkelijker gemaakt!! Hebben wij de perfecte organisatie? Nee, totaal niet, maar we doen wel ons best om het zo goed mogelijk te doen. Zichtbaar voor iedereen en dat straalt uit naar de hele organisatie. Je hoeft niet perfect te zijn, zolang je het maar blijft nastreven en blijft leren, juist als leidinggevenden, kom je een heel eind en dat is wat de medewerker wil zien, dat je je best voor ze doet, zoals mijn directeur dat voor mij deed. En als je dan weer een succesje boekt, voelt het goed dat je je best hebt gedaan. Niet alleen als manager, maar ook als mens!
Reactie: Ik ken CA al een tijdje langer en vraag me even af wat men nu precies bedoeld als zouden producenten en onderhouders van on line IT services, even breed gesproken,(nog) niet goed weten op welke wijze IT diensten beschikbaar moeten worden gemaakt en voor wie.
Het is een 'basic core' dat men bijhoud wie waartoe toegang heeft en welke rechten daarbij behoren. Daar zijn tal van technische mogelijkheden voor op de markt.
M.i., iets begrijpend van security, is het nog altijd zo dat een encrypted hardware security de meest zinvolle beveiligings methode is mensen toegang te geven tot on line diensten en services. Gelukkig begrijpen de banken dat wat dat betreft ook als geen ander.
Ik zou, in alle eerlijkheid, veiligheidszaken ook binnen de eigen 'grenzen/deuren' hosten omdat ik integraal verantwoordelijk ben voor eigen veiligheidsbeleid en dat in eigen hand wil houden.
Met het Diginotar als pijnlijk voorbeeld in het achterhoofd, zie ik organisaties en bedrijven nog niet zo snel overstappen naar externe hosters van de user beveiliging.
Reactie: Met opgetrokken wenkbrauwen bekijken we dit artikel. Momenteel gaat het bijzonder slecht in de IT en de tendensen voor de komende kwartalen zien er beslist niet rooskleurig uit.
De meeste IT-ers weten bovendien zeer goed dat Linkedin absoluut niet het enige sociale medium is waar men op zoek zou gaan naar ene baan natuurlijk.
Even kort ingaande op het beeld wat wordt geschetst als zou de jongere garde in de IT zichzelf op de hoogte houden met zich inlezen, zichzelf bezig houden met testing, java of sharepoint, dat is daar een fabeltje.
Het element testen zit helemaal niet eens in het hoofd van een aanzienlijk deel van het IT contingent en java en sharepoint zijn te gespecialiseerd om door de meerderheid van IT-ers te worden gezien als belangwekkend.
Wat het artikel inhoudelijk betreft een leuk artikel wellicht door Bonque.nl geschreven maar niet helemaal representatief ben ik erg geneigd te stellen.
Een burn out is vrij eenvoudig voor het zover is te herkennen. Mensen met een burnout hebben in latentie een lagere mentale aanleg dan anderen die daar minder last van hebben en dat is gelukkig goed te meten.
Een tweede is dat iemand langdurig iets doet wat haar/hem van nature niet eigen is. Op een bepaald moment krijgt iemand met een soort kortsluiting te maken met allerlei gevolgen van dien.
In de derde plaats tenslotte mensen/professionals met een zeer hoog dienstverlenende instelling binnen een zakelijke setting, zie je dan ook vaker dan bij anderen, aan een burnout ten prooi vallen.
De psycholoog benaderd dit vanuit een volkomen verkeerde insteek omdat men vrijwel altijd uit gaat van 'precedenten' en 'gemene delers', waar men voor zichzelf een antwoord op formuleert. Dan word een dergelijk 'antwoord' of 'visie' toegepast op mensen met een burn out.
Uiteraard, dit kun je van te voren bedenken, zijn dat hele lange trajecten die meest gebaseerd zijn op 'trial & error' en dan meer omdat de 3ene burnout de ander niet is.
Als laatste, 99% van de psychologen hebben geen enkel instrument dat de natuurlijke aanleg en vaardigheden van een persoon inzichtelijk maken kan, anders dan af gaan op de weergave en beeldvorming die iemand met een burnout presenteert. Het moge duidelijk zijn dat dergelijk beeld aanzienlijk 'gekleurd' is natuurlijk.
@ Astrid Davidzon
Eens met uw stelling dat in veel gevallen een burnout traject veel te lang is en gelardeerd van allerlei 'inter' visie gepoederde wegen. Zonder dat men ook maar enig eenvoudig beeld heeft van de natuurlijke eigenschappen van de persoon om wie het gaat en de soft skills als leidraad om naar toe te werken.
Immers, het lichaam herkend namelijk altijd iets wat in de genen lig besloten. De natuurlijke persoonlijkheid met de bijbehorende karakter eigenschappen.
Reactie: Van de week las ik al op nu.nl een artikel waarin werd verteld over dit onderzoek en toen had ik daar ook al meteen zo'n dubbel gevoel bij...
Wat ik jammer vind aan dit soort artikelen, dat het vol de boodschap dat het lang duurt voor je (helemaal) af bent van je burn-out en daarmee is dat ook vaak zo.
Mijn visie is dat als het niet overgaat, het onderliggende probleem niet echt is opgelost.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor stoppen met roken. Bijna iedereen gaat er al vanuit dat wanneer je stopt met roken je wel aan zult komen, wel zult gaan snoepen, etc. Dat is een hypnotische suggestie. Je gelooft het onderbewust en guess what: grote kans dat het waar is. Maar als je de reden weghaalt waarom je roken denkt nodig te hebben, is er ook geen reden om vervangend gedrag te zoeken.
Ik kijk liever niet naar de statistieken maar naar het individu. Iedereen is anders. En de nadruk moet erop liggen datgene op te lossen waar degene in kwestie nog mee worstelt. Maatwerk dus, altijd!
En, zoals in het commentaar hierboven ook al staat en mijns inziens terecht: Alleen praten is niet voldoende. Je zult bij iemand echt tot op het niveau van het onderbewuste moeten doordringen.
Daar zitten vaak de patronen die maken dat iemand zo zijn grenzen overgaat. En die kun je vaak inderdaad niet gemakkelijk 'bewust' oplossen. Daarvoor moet je een tandje dieper gaan.
Wat niet betekent dat het niet snel kan. Integendeel!
Reactie: Het niet kunnen (belasting, motivatie) doorwerken heeft ook een cultureel aspect. Ik ben indertijd onder andere uit Nederland weggegaan omdat ik vond dat er ongezond gewerkt werd (hollen, weinig tijd voor broodnodige reflectie). Waar ik nu woon en werk is er ook veel te doen maar het gaat toch met een menselijker maat. Je ziet hier ook dat veel mensen die met pensioen kunnen (leeftijd en financiele situatie) het niet doen maar doorwerken. Dus ik vind het helemaal niet erg dat ook hier de pensioenleeftijd omhoog gaat. Ik ontmoette laatst Nederlandse ex collega's/leeftijdgenoten en vroeg wat ze nu deden en zij waren stomverbaasd ''want ze waren toch met pensioen'' en daar was ik weer stomverbaasd over want ik ben echt helemaal niet met pensionering bezig! Als het aan mij ligt ga ik ''nooit'' met pensioen :-) By the way ik ben 63 en free lance o.a. als trainer.
Reactie: Best leuk artikeltje, maar wat een enorm foute foto erbij. Wil je nu zeggen dat dit de manier is waarop vrouwelijke managers hun baas tevreden moeten stellen of zo? Kan echt niet meer hoor. Het is 2013!