Reactie: Leuk dat er allerlei vernieuwende dingen worden gedaan op het gebied van educatie. Zo las ik dat Eiffel een goede uitdaging heeft opgesteld voor financieel proffesionals, waar je veel van kunt leren en waar ook nog een mooie prijs mee te verdienen valt:
''Business case voor financieel toptalent''
De business case is opgezet door Eiffel, een dienstverlener in onder meer de financiële sector, om mensen in aanraking te brengen met een pittige financiële opdracht. Diegene die de opdracht het best volbrengt wint of een opleiding aan Nivra Nijenrode of een Renault Mégane Cabrio ter waarde van € 30.000. De filosofie van Eiffel is dat kennis ingezet moet worden om mensen enthousiast te maken voor een baan in de financiële sector. Met de business case wordt de financieel professional óf misschien zelfs een student een kijkje gegund in de keuken van een bedrijf, en moet de deelnemer een probleem oplossen.
Aan deelnemers de uitdaging om als interim-controller het (fictieve) project 'Oranje naar de Finale' tot een succes te brengen. Verdeeld over drie rondes kampen de deelnemers met een probleemanalyse, advies en presentatie, wat in totaal ongeveer vijftien uur in beslag neemt. Gezien het prijzengeld zou dit voor de winnaar een uurloon van tweeduizend euro betekenen. Wie er uiteindelijk met de prijs vandoor gaat, wordt 20 juni op NIVRA Nyenrode bekendgemaakt. www.eiffel.nl/challenge
Reactie: De duidelijkheid van Verdonk komt voort uit het gebrek aan nuances in haar denkwijze.
Het schokt mij, dat haar kille manier van doen, haar onwil zich te laten overtuigen, zoveel mensen aanspreekt.
Of Mark Rutte een betere keus is?...
Over de derde kandidaat hoor ik niets. Waar staat zij voor, waarom wordt zij niet in het debat betrokken?
Reactie: Ik heb ooit geleerd: Ben blij met klagende klanten, want zij tonen nog gevoel voor uw bedrijf en zijn daarmee terug te winnen. Klanten, die niet meer reageren, ben je voorgoed kwijt.
Naar mijn mening moet een klant zich gast voelen bij je bedrijf. Dat is een gelijkwaardige positie tussen klant en verkoper met gedragsregels. Teveel mensen, klanten en verkopers, kennen deze regels niet en gebruiken ze dus ook niet. Verantwoordelijken en opleiders zouden daar meer aandacht aan moeten besteden.
Reactie: Meneer Hoetmer draagt volgens mij echt wel een oplossing aan. Een beetje vreemd dat U daar zo makkelijk over heen leest, Meneer Maasland.
Hij suggereert in zijn slotalinea dat een beetje persoonlijke aandacht onontbeerlijk is voor een goede verhouding met een klant. Gelukkig zijn er heel veel goede voorbeelden te noemen. Maar helaas ook héél veel slechte.
Dat is DE klantenbinder. Weten wat iemand prettig vindt en daar op inspringen. Maar in hele veel branches gaat het te goed en is de slogan: voor die ene eisende klant twintig anderen. Uiteindelijk nekt dat een bedrijf.
Reactie: Enn waarachtig, authentiek leider weet vooral ook goed te luisteren. Te luisteren naar wat leeft in de samenleveing; weet te verbinden. Duidelijk zijn is niet de kunst. De gave van het juiste te willen, en het juiste te zeggen, dat is de uitdaging. En daarover dan duidelijk zijn.
''Ik zal het klaren'' lijkt meer ego dan hart.
Maar waar velen zich door angst laten leiden, horen zij liever iemand roepen dat ''het'' wel goed komt en dat de oplossingen anderen raakt dan henzelf.
Zo wil Verdonk o.a. belastingen verlagen en dat mee bekostigen door minder regels en minder bureaucratie. Hoe succesvol ze dat nu al doet zien we bij het handelen van ''haar'' IND. Chapeau!
Reactie: Ik verbaas me vaak hoe hoog de 'klachtendrempel' bij Nederlanders ligt, het lijkt wel of we bang zijn kritiek te uiten. Ik kan me voorstellen dat je bij een prijsvechter (b.v. Lidl, Aldi) iets minder snel klaagt, maar een schoonheidssalon is typisch een bedrijf dat de klanten ook moet verwennen met persoonlijke aandacht, het gaat naast het product (een zalfje) zeker ook om de dienst. Persoonlijk lig ik er niet wakker van dat in Nederland de service vaak waardeloos is, ik kom gewoon niet meer terug bij betreffend bedrijf (en ga ook geen betoog houden over hoe het beter kan, dat is verspilde moeite). Uiteindelijk moet deze aanpak resulteren in faillisement. Als het merendeel van de klanten de botheid/slechte service gewoon blijft slikken (zie reacties boven), kan het bedrijf prima blijven bestaan. Hoe anders gaat het in de VS, waar de klant gewoon koning is, zoals het hoort. Overigens denk ik dat iemand met VMBO best een fatsoenlijke reactie moet kunnen formuleren aan de telefoon (een tikje denigrerend vind ik de reactie van mijnheer Graaf wel).
Reactie: Leuk om te zien dat uit die enkele reacties precies blijkt waar het wezenlijk om gaat. Staat de mens voorop of op de tweede plaats. Perfectie is dodelijk en wordt ook niet verlangd, maar wel menselijkheid.
Het is overigens goed om niet over kleine dingen te vallen, maar doordat meneer Hoetmer ze niet bespreekbaar heeft gemaakt, vormden ze een wankele basis voor een 'echt' probleem. En nu moet hij een nieuwe salon gaan zoeken met het sluimerende gevaar van vooringenomenheid, waardoor het nog sneller fout kan lopen.
Reactie: Volgens mij kan een scheldpartijtje helpen om je eigen frustratie af te reageren, maar het gevaar is dat je zelfs je vrienden van je vervreemdt.
Volgens de natuurwetten, die - gelukkig - niet beïnvloedbaar zijn, houden links en rechts elkaar in evenwicht. Althans zolang kracht maal afstand gelijk zijn. Na het teveel van links was een rechtse 'correctie' nodig en onvermijdbaar.
Reactie: Een vrouw met ballen, zo presenteert ze zich graag. OK, het is geen Iron Maggie (Thatcher, wereld wijf!) maar ik mag haar wel. Ze straalt meer liberalisme uit ald Dhr. Rutte en heeft al laten blijken niet voor publicitaire druk te zwichten.
Reactie: Duidelijk is Verdonk zeker! Voor mij blijkt dat niet zozeer uit haar woorden als wel uit haar handelen: mensen en hun gevoelens zijn grootheden waar ze totaal geen benul van heeft, en die ze gemakkelijk opoffert aan economische doelen. Ze staat daarin overigens niet alleen, en ik ben benieuwd of de VVD (ook) hiervoor kiest.