zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Uitgebalanceerde' ondernemer behaalt dubbele winst

1 mei 2006 - 'Uitgebalanceerde' ondernemers behalen dubbele winst: niet alleen zijn hun bedrijven succesvoller dan die van hun collega-ondernemers, ook werken zij in verhouding minder uren. Daardoor kunnen zij bijvoorbeeld meer tijd aan privé-activiteiten besteden. Dit in tegenstelling tot de 'interveniërende' ondernemer. Die maakt veel uren en is vooral bezig met troubleshooting, maar zonder al te veel resultaat. Veel werken, weinig verdienen dus.

'Uitgebalanceerde' ondernemers zijn minder reactief in hun bedrijfsvoering. Dat uit het onderzoek dat Heliview Research en SAP in samenwerking met de Week van de Ondernemer hebben uitgevoerd naar de relatie tussen het succes van een bedrijf en het type ondernemerschap van de directeur. Het onderzoek is uitgevoerd onder 420 mkb-directeuren van bedrijven met vijf tot honderd medewerkers uit de sectoren bouw, industrie, zakelijke dienstverlening, handel, transport en logistiek.

Uit het onderzoek blijkt dat verschillende typen ondernemers verschillende kenmerken hebben:

De 'uitgebalanceerde' ondernemer


Deze werkt gemiddeld 45 uur per week, heeft gemiddeld 31 overleguren per week, besteedt in hoge mate werk aan derden uit en maakt bovengemiddeld gebruik van ERP- en CRM-applicaties.

De 'controlerende' ondernemer
Dit type ondernemer werkt gemiddeld 61 uur per week - waarvan gemiddeld zes in het weekend -, neemt zelden een pauze, overlegt 34 uur per week en vindt van zichzelf dat hij meer tijd moet besteden aan strategie en relatiebeheer.

De 'delegerende' ondernemer
Deze ondernemer werkt gemiddeld 46 uur per week, werkt zelden tijdens vakanties, is vaker in loondienst, heeft gemiddeld 30 uur per week overleg en denkt meer succes te krijgen als hij meer tijd besteedt aan zijn klanten en product- en dienstontwikkeling.

De 'interveniërende' ondernemer
De 'interveniërende' ondernemer werkt gemiddeld 65 uur per week, is relatief veel bezig met problem-shooting, vergadert zeer vaak buiten werktijd, besteedt in beperkte mate werk uit aan derden en maakt ondergemiddeld gebruik van ERP- en CRM-applicaties.

Verschillen
De belangrijkste verschillen op het gebied van een succesvolle bedrijfsvoering zijn er tussen de 'uitgebalanceerde' ondernemer en de 'interveniërende' ondernemer. Met name doordat de 'uitgebalanceerde' ondernemer structureel minder tijd aan ad-hoc overleg en 'problem-shooting' kwijt is, heeft hij een positievere omzetverwachting en beschikt hij vaker en sneller over de juiste stuurinformatie. Daarnaast besteedt hij meer activiteiten uit en kent hij een betere balans tussen werk en privé. Standaardisering van bedrijfsprocessen en structurering van organisatieprocessen zorgen er bovendien voor dat de 'uitgebalanceerde' ondernemer meer tijd aan acquisitie en klanten kan besteden dan zijn 'interveniërende' collega's.

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
mevrouw ida tjang a tjoi  |   | 
2-05-2006
 | 
03:02 uur
Het is correct dat als bedrijfsprocessen worden gestandaardiseerd en de organisatieprocessen goed worden gestructureerd, de ondernemer meer tijd beschikbaar zou moeten hebben voor acquisitie, bestaande en nieuwe klanten, waardoor hij ook kan werken aan verhoging van zijn omzetten.

De kunst is echter hoe het voorgaande te kunnen toepassen in een onderneming die in een fase is beland waar de inhaalslag wordt toegepast.
Hiermede wordt bedoeld het toepassen van "no nonsense" en resultaatgerichtgerichtheid.

Gaarne uw advies. Dank u vriendelijk.
heer Wim van der Kuijl  |   | 
2-05-2006
 | 
05:24 uur
Dit artikel gaat m.n. over het type ondernemer...
M.n. voor een organisatie waar een inhaalslag toegepast dient te worden geldt; Het is belangrijk om "daadwerkelijk" voldoende tijd en aandacht te besteden aan het doorgronden van alle bedrijfsprocessen én de "mogelijke" problematieken. Voorts het plegen van gedegen analyses op de werkvloer. En m.n. door het inbouwen van voldoende "continue terugkerende sociale controlepunten". welke als doel hebben méér efficiëncy te bewerkstelligen door een vergaande standarisatie. Slechts dan zal er veelal sprake zijn van een synergetische werking. Men dient de organisatie echter wél te betrekken in haar plannen. Men dient vooral eerst te luisteren, de mensen te betrekken in de gestelde problematieken én onderdeel te maken van de te realiseren plannen. Veelal wordt aan deze fase te snel of gewoonweg voorbij gegaan. Men heeft al zo weinig tijd. Men denkt het allemaal al zelf te weten. Daar schuilt n.l. het grote gevaar. Pas indien de fundering hiervoor binnen de organisatie daadwerkelijk gelegd is, zal zij haar inhaalslag kunnen gaan realiseren.

Vergeet ook één veel gemaakte fout niet. Héél veel ondernemers zijn in tijden van achteruitgang van mening dat "nieuwe klanten en markten" de organisatie vooruit kunnen helpen. Hierbij gaat men veelal voorbij aan het feit dat m.n. de bestaande klanten een enorme "verwaarloosde" bron zijn van "extra omzet én marge", tegen veel minder kosten. Dus ..... gaan we veel nieuwe klanten werven, tegen hoge kosten (meer mensen, middelen) , met lage marges.... Of gaan we Cash Cowing toepassen waardoor de kosten nagenoeg gelijk blijven én de omzetten doch in ieder geval de marges enorm toe kunnen nemen ....

Denk ook aan het juist toepassen van CRM. Customer Relation Management wordt door veel ondernemers gezien als een soort van gedegradeerde softwaretool ? Echter het dient een "ware" toegepaste strategie te zijn. Hier wordt veeal kort en snel aan voorbij gegaan maar er schuilt een enorm potentieel (of gevaar) in.

Kortom, als je als ondernemer tijd besteedt, doe het dan vooral grondig én goed. Analyses, Planning and Control. Géén theoretische boekwerken, maar het betrekken van de organisatie in je analyse, planning en controle van je plannen. Dat scheelt je uiteindelijk in vervolgprocessen enorm veel tijd. Dus hou je tijd over ..... als ondernemer voor ander leuke dingen.
heer M.P.D. Odijk  |   | 
2-05-2006
 | 
07:32 uur
Hmmm... een onderzoek onder meer uitgeveord door SAP, waarin het "meest succesvolle type" ondernemer toevallig als kenmerk heeft dat hij gebruik maakt van ERP en CRM-pakketten. Bij de minder succesvolle worden stille hints in die richting gegeven.

Ondanks van de plausibiliteit van het verhaal denk ik dat hier wel enigszins op is gestuurd.

Gert-Jan Spenkelink  |   | 
2-05-2006
 | 
21:41 uur
Ik sluit mij helemaal aan bij de heer Odijk. Enig gevoel van het ontbreken van objectiviteit heb ik wel bij dit onderzoek. Investeer in ERP van SAP en u zult veel tijd overhouden voor andere en leukere zaken.... DE propositie van alle software leveranciers lijkt mij. De ellende van alle implementatieproblemen laat men gemakshalve maar buiten beschouwing.
Norman Dragt  |   | 
3-05-2006
 | 
09:56 uur
Zoals dhr. Odijk en dhr. Spenkelink aangeven, lijkt de objectiviteit in dit onderzoek ver te zoeken. Iets wat ook veel voorkomt in onderzoek dat door de farmaceutische industrie wordt gefinancieerd. En aangezien het niet mogelijk is om de onderzoeksopzet te bekijken blijft die twijfel over de objectiviteit groot.
Overigens hoeven de uitkomsten niets met subjectiviteit te maken te hebben en kunnen ze ook te maken hebben met de vragen die werden gesteld. Uiteindelijk is een onderzoek beperkt in zijn mogelijkheden.
Wouter Jansen  |   | 
3-05-2006
 | 
18:27 uur
Gezien de bronvermelding van Heliview en SAP zijn de getrokken conclusies subjectief. Dit wordt versterkt door controlerend, delegerend en intervenierend tegen elkaar af te zetten. Appels, peren en pruimen.

Voor wie wil weten wat uberhaupt onder `uitgebalanceerd ondernemerschap` (lees leiderschap) verstaan kan worden zie www.ondernemendmanagement.nl.

Uitgebalanceerd leiderschap zorgt inderdaad voor veel betere resultaten, maar heeft nauwelijks iets te maken met CRM en ERP. Verre van dat zelfs.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10