zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Spraakwaterval valkuil voor solliciterende topmanagers

Ton   |    |  9 juni 2006
Reactie: @Marcel Ziedaar communicatie (in dit geval onze reactie's) is de sleutel tot beter begrip en brengt mensen soms dichter bij elkaar.

Ik moet toegeven dat ik ook geen zin heb om ellenlange mails door te spitten om de daadwerkelijke boodschap te achterhalen en ook geen zin heb in uitgebreide antwoorden als dit ook kort en krachting kan.

Echter veel zaken, zeker tijdens het toelichten van een cv, moeten, volgens mij dan, in een bepaalde context gezien worden of behoeven nu eenmaal enige toelichting. Soms kun je ook beter geen toelichting geven maar een kort en krachtig antwoord tijdens een sollicitatiegesprek in de hoop dat er niet op doorgevraagd wordt.

Ik denk dat het inderdaad belangrijk is checken of de gesprekspartner interesse toont en open staat voor deze toelichting.

Mijn persoonlijke ervaring is dat als men tevreden is met een kort antoord en niet doorvraagt meestal de afwijzing al snel op de deurmat valt.
Gesprekken waarbij men doorvraagt en / of meer informatie uit je wil trekken hebben een veel grotere kans op succes.

In beide gevallen is de interviewer al geinteresseerd op basis van je cv.

Het blijft echter een persoonlijke overweging of men zich zo voordoet zoals men werkelijk is met het risico daarop afgewezen te worden of een toneelspel speelt en alles op alles zet om de baan te krijgen.

Ik weet bijvoorbeeld van mijzelf dat ik, als ik mij op mijn gemak voel, veel praat, over het werk en over ditjes en datjes. Ik ben ook wel eens ''afgerekend'' hierop bij een bedrijf dat dit niet- acceptabel vond terwijl een andere organisatie dit juist weer heel erg waardeerde.
Bij beide organisaties heb ik echter geen toneelspel gespeeld en als brugman gepraat tijdens de diverse interviews. Bij het bedrijf dat zich stoorde aan mijn gepraat waren de betrokken interviewers blijkbaar incapabel om een juiste inschatting van mij te maken. Ze vroegen trouwens om iemand die de sfeer kon verbeteren en meer aandacht kon besteden aan het menselijke aspect omdat ze te kampen hadden met een verloop van 50%!
Na een jaar hield ik het dus ook voor gezien.

Maar goed ik realiseer mij dat ik deze reactie alweer vul met bijzaken en moet daardoor nu ook glimlachen.

Als ze morgen op mijn werk ook weer glimlachen weet ik dat ze mijn reactie hebben gelezen.
 

Mijn team functioneert slecht door een falende teamleider. Wat te doen?

heer Max de Jong   |    |  8 juni 2006
Reactie: Huur een externe coach in, die ertoe in staat is om betrokkene zelf te laten ontdekken waar de eventuele dissonantie te vinden is en te verbeteren.

Toevallig ken ik zo'n bureau, dus indien nodig kan ik handelen.
 

Referenties, CV's en selectiegesprekken zijn slechte voorspellers (Artikel)

T2C Richard Beune   |    |  8 juni 2006
Reactie: Om even terug te komen op het betoog van Jaap en zijn vraag. Overigens bedankt voor je reactie. Ik ben van mening dat zowel de sollicitanten als de P&O mgrs meer kunnen doen aan het ontwikkelen van vaardigheden in een sollicitatie procedure. Dus het antwoord op jouw vraag Jaap is, dat beiden zich zouden kunnen ontwikkelen door het volgen van een goede training. Ik vraag me wel eens af welke deelnemer nu echt in staat om een goede 'Elevator Pitch' te maken? Let wel! Het hoeft echt geen sales verhaal te zijn, maar vaak zijn sollicitanten niet in staat om zich goed te profileren. Daarbij spelen zaken als zenuwen en onvoldoende voorbereiding een belangrijke rol. Ook de omschrijving over P&O'ers van Jaap is zeer treffend. Ze zijn vaak zelf ook zenuwachtig tijdens een gesprek. Juist daarom is het uitvoeren van een goede competentietest vooraf over een nieuwe kandidaat zo interessant. Een goede test meet de wijze van denken van de kandidaat, het interesse gebied en de karaktereigenschappen waardoor een totaalbeeld van de persoon ontstaat. Je krijgt dan veel meer inzicht in het totaal profiel. Vaak kun je zelf een profiel opgeven waarop de kandidaat wordt getoetst. Dit geeft vooraf al veel meer duidelijkheid. Een goede test geeft bovendien ook nog informatie over welke aspecten ik moet controleren als P&O’er, ofwel het stellen van goede STAR vragen. Kort door de bocht, kennis vooraf stelt je in staat om kosten achteraf te besparen.
 

Hoe zet ik een nieuwe coachingsstructuur op?

Fred Akkerma   |    |  8 juni 2006
Reactie: @vmaas60@yahoo.com: het boek vindt u hier: http://www.managementboek.nl/monline/boekeninfo.asp?CODE=qhimcnobqr
 

Mijn team functioneert slecht door een falende teamleider. Wat te doen?

Rob Heine   |    |  8 juni 2006
Reactie: Van belang lijkt me ook om de zaak in zijn context te bekijken. Waarom is er gebrek aan structuur en leiding? Ligt dit (alleen) aan de competenties van de teamleidster of spelen meer zaken een rol. B.v.:

- Extern: verschillende vereisten vanuit verschillende stakeholders, waardoor er een strategische spagaat ontstaat.

- Intern: intenties, plannen, structuren, systemen, bevoegdheidsverdeling etc. die onvoldoende op elkaar aansluiten, waardoor effectief leidinggeven op teamniveau wordt bemoeilijkt.

 

Toekomstige managers krijgen les in spiritualiteit

vmaas60@yahoo.com   |    |  8 juni 2006
Reactie: Weelicht zou men zich eens kunnen verdiepen in de boedhistische ttheorien op dit punt.

Er is een land - het was geloof ik Buthan - uitgezonden bij de boedhistische omroep - de rapportage.

Het ging om geluk maxiamalisatie en een economie in evenwicht.

Zou interessant zijn eens een aantal van deze mensen uit te nodigen.
 

Hoe zet ik een nieuwe coachingsstructuur op?

vmaas60@yahoo.com   |    |  8 juni 2006
Reactie: Dat `boek' (ik neem aan dat het de titel is van een boek - wie heeft mijn kaas gepikt - klinkt interessant.

Geachte mevrouw Smith hoe zou ik eventueel aan dat boek kunnen komen - weet u ook uitgever en/of schrijver.

Bij voorbaat dank.
 

Referenties, CV's en selectiegesprekken zijn slechte voorspellers (Artikel)

Bob   |    |  8 juni 2006
Reactie: Ik kan een heel eind meegaan met Jaap dat tijdens een sollitaties te vaak alleen naar de papieren, de gedane functie benamingen en branche kijke i.pv. wat heeft deze presoon in een bepaalde functie werkelijk gedaan, op welk niveau en hoe kunnen wij van de ervaring profiteren zonder dat deze misschien uit dezelfde wereld komt. Er word zeer veel in hokjes gedacht als een paard met oogkleppen.
 

Referenties, CV's en selectiegesprekken zijn slechte voorspellers (Artikel)

Ron van Rijswijk   |    |  8 juni 2006
Reactie: Wellicht controversieel maar m.i. een zekere toekomstontwikkeling: de gehele selectieprocedure waarin medewerkers worden geselecteerd tegen de achtergrond van een functiebeschrijving (keurslijf) past niet meer bij deze tijd. Waarom niet uitgaan van iemands talenten en daar vervolgens de projecten bij zoeken die de organisatie vooruit helpen?? zie zelfstarters.nl...Wees eerlijk: is het geen ontzettend gedoe met dat wantrouwen ten opzichte van elkaar? Bazen en commissies die controleren of sollicitanten en werknemers wel doen cq. kunnen wat ze zeggen. Kunnen we onze tijd en energie niet positiever besteden?
 

Betrokken medewerkers versterken concurrentiepositie

Mevrouw N. de Lira   |    |  8 juni 2006
Reactie: Met de stelling dat betrokken medewerkers de concurrentiepositie verbeteren ben ik het zeker eens.
Opleidingen en trainingen zorgen er voor dat, doordat er in ze geinvesteerd wordt, een vertrouwensband ontstaat. Echter vind ik dit zeer betrekkelijk.
Zelf ben ik er van overtuigd dat emotionele betrokkenheid een veel grotere rol moet spelen. Wanneer medewerkers voelen dat de werkgever oprecht en rechtstreeks zijn waardering uit naar de medewerker vergroot dit de betrokkenheid. Dit hoeft geen dure investering te zijn. Met een simpel schouderklopje kan direct gestart worden. Het onderhouden van de relatie en blijven werken hieraan is de kunst.
www.schouderklopje.nu
 

Hoe zet ik een nieuwe coachingsstructuur op?

heer RPEM Rijswijk   |    |  8 juni 2006
Reactie: Alles dat eerder is genoemd is relevant en belangrijk.
Cruciaal is het - zo heb ik ervaren - dat je als leidinggevende aangeeft waar jijzelf naar toe wil met je afdeling (tegen de achtergrond van de interne en externe ontwikkelingen waarbinnen de afdeling functioneert). Pas als je jouw visie hebt neergelegd is het verstandig om de bal bij je team te leggen. Elk ander begin brengt gaandeweg het risico van ''zwalken'' met zich mee.
 

Toekomstige managers krijgen les in spiritualiteit

mevrouw A.M. Turkstra   |    |  8 juni 2006
Reactie: En met mij! (reactie op dhr Egberts)
Ik heb er ooit voor gebeden (en doe dat nog steeds) dat natuurlijke geneeswijzen en reguliere geneeswijzen hand in hand gaan.

Ik breid mijn gebed uit

Samen Eén (is voor mij Meer)

gewezen fysiotherapeut, Arbo-manager of liever AVR mede - werker, behandelaar of liever hulpverlener, gelover of gewoon iemand die ik Ben. En ja als je verbindt dan opent zich een andere wereld die niet net zoals ik net poogde, zich laat omschijven in onze taal. ''Onze'' taal? Nou ja onze westerse taal. Die andere taal, die ene van het Hart: zouden die twee met elkaar kunnen verbinden en Samen Gaan?
Gaan! met die voetjes op de grond!! Hoe spiritueler hoe aardser en die geitenwollen sokken, ja die heb je nodig als je je voeten koud laat worden. Maar ook dat is niet erg. Ik heb ook gesprongen in de lucht om te zien wat ik nu weet en er is niet beter ... alleen anders of opende ik nu net even die deur die al open is :)

Bedankt voor al jullie reacties, hoop dat pater de Blot wat meekrijgt, misschien wil die meepraten?

groetjes Alberdina
 

Betrokken medewerkers versterken concurrentiepositie

Ron van Rijswijk   |    |  8 juni 2006
Reactie: Niet alleen aansluiten op het ontwikkelvermogen maar vooral ook op de (ontwikkel)ambitie van de werknemers blijkt - zo heb ik in veel organisaties ervaren - vruchten af te werpen. Hoe vroeger het stadium waarin een organisatie hieraan aandacht besteeds hoe groter de motivatie, betrokkenheid en produktiviteit van medewerkers.
Ron van Rijswijk, IP Coaching
 

Spraakwaterval valkuil voor solliciterende topmanagers

Marcel   |    |  7 juni 2006
Reactie: @Ton,

Ik heb je stukje met een grote glimlach gelezen. Lekker kort en to the point en met pit!

En, we verschillen niet eens zo veel. Zelfs als (''koele, kille'') Westerling (ik kom tenslotte uit de Randstad) heb ik liever ook het warme, menselijke contact: praatje, etentje, borreltje, etc zeker als daartoe de ruimte is en het nuttig is. Is die ruimte er niet, dan zal ik hem niet nemen of afdwingen. Het ging in dit artikel tenslotte om de valkuilen te herkennen en te voorkomen tijdens het solliciteren.

Mijn ervaringen op het gebied van kort, krachtig en efficient zijn juist niet krampachtig, koud en zonder emotie. Goed toegepast werkt het juist prima. Het is een kwestie van doceren; starten met een ''praatje pot'' (effe beppen over van alles en nog wat), dan (liefst kort) door het zakelijk stuk (uiteraard door iedereen degelijk voorbereid) en afronden met weer een ''praatje pot''. En regelmatig tranen van het lachen! En als je zo mag werken, daar krijg ik echt veel energie van! Leuk, gezellig en toch to the point.
 
< vorige 2348 2349 2350 2351 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10