Mijn excuus voor de verwarring die bij u is onstaan als het om ''vertaling'' gaat.
Ik bedoel daarmee te zeggen dat uw observatie en inzicht scherp zijn vertaald in een artikel. Beschrijving van de dagelijkse praktijk is inderderdaad wat ik bedoel.
Reactie: Er blijkt ook een sterke correlatie te zijn tussen succes, leiderschap, het al dan niet dragen van een toupet ( en mogelijk kleurstelling) en de in de huiskamer aanwezige vloerbedekking.
Reactie: Eindelijk begrijpen bedrijven jonge mensen nu.
Ik ben zelf bijna afgestudeerd als marketeer. En ik kan de mening van vele jonge hoogopgeleide werkenemers wel verwoorden want ik ben er een van. We willen geen extravagant salaris maar de ruimte en de tijd om te groeien. Met plezier naar je werk is echt het belangrijkste, en dat zien jonge mensen nu ook in... Ik hoop dat meer werkgevers dit nu ook in zien.
Aan uw reactie zou ik er nog één aan toe willen voegen: de Belbin teamrollen. Deze geven ook prima weer op welke manier een team het beste samengesteld kan worden en welke rollen niet of niet goed met elkaar samen kunnen werken.
In één van de pestsituaties die ik heb meegemaakt, is in die tijd ook een Belbin-analyse gemaakt voor het hele team. Gezien de rol die de leidinggevende het liefste innam, bleek duidelijk dat hij ongeschikt was voor een leidinggevende functie. Maar desondanks bleef hij op die plek zitten en ieder Belbin-rolletje dat zijn positie lastig maakte, werd weggewerkt. In totaal zijn er 3 mensen weggepest, direct en indirect door hem. Als zijn positie in gevaar kwam, dan reageerde hij heel primair, zoals een alfamannetje van een troep bavianen.
Inderdaad, uw vergelijking met de natuur is heel typerend. Dat neemt niet weg, dat onder het mom van beschaving subtielere vormen van pestgedrag plaatsvinden dan bijten en klauwen.
Reactie: Och banken; Als je geldt zoekt zijn ze niet thuis en heb je geen geld nodig, dan staat de deur wijd open. Hoeveel procentpunten zou de hypotheekrente wel niet kunnen zakken als die overbodige reclame-uitingen achterwege zouden blijven ?
Reactie: Wat betreft de hormonen kwestie.
Is het niet een beetje macho en wat eenzijdig? Vele jaren heb ik in het buitenland gewerkt en daar vielen mij twee dingen op.
Mijn toenmalige vrouw een top functionaris in een handelsfirma.
Gebruikte haar intuïtie en won het telkens weer van de macho heren uit de Old Boys School met hun verhoogde hormoon productie. Het frappante was ook dat de toeleveranciers uit de VS alleen met haar wilde samenwerken. Iets waar ik toch wel trots op was. Een ander geval mij bekend uit die tijd een contact ging als het ging om inkopen met de sales leader, hoofd inkoopster naar Japan op weg naar de leverancier zag zij er op en top als vrouw uit. Nadat de deal was gesloten terug naar het hotel de rest van de reis in spijkerbroek en casual gekleed. Op de vraag aan haar waarom zo. Vertelde ze “heel eenvoudig dat willen mannen graag zien ik krijg de beste prijs terwijl zij verblind door hun hormonen voor de bijl gaan”. Dames ga zo door en laat je niet van de wijs brengen de meeste mannen leren het toch nooit.
Meer succes leidt tot een hogere testosteronproductie en vrouwen produceren die ook als zij zich daartoe aanzetten En helaas voor de vrouw automatisch op latere leeftijd en daar zijn de mannen dan niet blij mee.
Groet
Martin
OP zoek naar werk kom ik bij uw discussie uit.
Erg interressant allemaal. Maar volgens mij volgen de mensen de door de natuur uitgezette paden. Wie niet aan de norm voldoet word uit de groep gegooid of mag de allerlaagsteplaats bezetten.Om de hogere plaatsen in de groep moet voortdurend gevochten. worden Gebeurt dit zonder enig besef ,bewustheid,van deze dingen dan hebben we dus een keiharde concurrentie maatschappij ,een onbeschaafde maatschappij.Het bewust worden is een zaak van elk individu zelf ,niemand kan het je geven Wel kunnen personen die een meer dan gemiddeld bewustzijn hebben ontwikkeld een sturende functie uitoefenen op hun .medemensen.Het kwalijke van onze maatschappij van dit moment is dat hun kwaliteiten niet worden herkent.Kijkt u maar naar de personeelsadvertenties Men zoekt bij voorbaat alleen naar het winnaar-type, het ik ben de beste voor deze functie-type.Elk type-mens is nodig en functioneel in een groep,maar als men aan een type de voorkeur geeft, ontstaan er de problemen waar u nu over discusieerd. het type werknemer waar men op dit moment de voorkeur aan geeft is bij uitstek het type wat tot mobing overgaat als de gestelde doelen voor hemzelf,door iemand anders onbewust worden tegengewerkt.Als deze persoon niet word omringd door mensen van een ander type die hem kunnen temperen in zijn gedrag krijg je dus ongewenst gedrag.Het is helemaal niet in het voordeel van een bedrijf om dat het wel bekent is dat mensen die zich prettig voelen beter presteren.Meer over de types kunt u te weten komen door op internet te zoeken onder ENNEAGRAM
Reactie: Een goede verkoper moet instaat zijn de wensen en verlangens van zijn klant te horen/voelen. Zij moeten empatisch zijn het vertrouwen geven en winnen. Uiteraard moet een verkoper over een gedegen product kennis beschrikken en de klant ervan kunnen overtuigen waarom zijn product beter is dan het andere.
Een prospect wil weten waarom hij voor uw product zou kunnen kiezen, wat voor meerwaarde heeft uw bedrijf e/o product en welke prijs. Dat is een kwestie van zeer open benaderen en alle service opengooien ook al beslist hij verder niet met u in zee te gaan of een product van u af te nemen. U kunt uw visite kaarte maar 1 keer afgeven. Doe het dan ook goed!!
De tijden zijn veranderd en zeer zeker voor de verkopers van wat dan ook. Dus dames, heren verkopers ontwikkeld u en blijf up to date, en stel jezelf de vraag wat vind ik prettig als ik iets koop. Wat zou ik prettig vinden. Veel service oprechtheid en openheid. zou mijn motto zijn. Iedereen weet dat er geld op de plank moet komen. De vraag is alleen hoe je er dat op wil krijgen. Netjes voorkomend en met een gevoel van een vrije keus zonder aandringen. Of zoals er bij div. keukenbedrijven wordt gewerkt met een drang-agressie-en niet meer het gevoel te hebben ''ik mag hier mijn geld uitgeven''
Reactie: Interessante ontwikkeling, alleen: hoe warm en zacht moet het nieuwe nest voor de werknemer worden? En wat voor metamorfose moeten veel werkgevers ondergaan om te kunnen weten wat er van hen verwacht wordt? Met andere woorden: ook in dit perspectief worden de verwachtingen weer veel te hoog gespannen.
Reactie: Wat een non-issue. Ik vraag mij werkelijk af wat de diepgang is van dit onderzoek. Gelukkig voelen 95 % van de professionals precies aan wat wel en wat niet kan in een werkomgeving. Geldt trouwens voor vrouwen én mannen (mannen willen ook nog wel eens de plank mis slaan: bizarre schoenen, foute stropdassen, etc.)
Reactie: Een heerlijk stuk proza over het binden van mensen aan hun eigen organisatie. Het werkelijk bieden van een belevenis om aan een organisatie verbonden te BLIJVEN staat gelukkig weer hoog in het vaandel.
De enorme deinende mensenmassa op uw personeelsfeest met steeds grotere gekte heeft weinig te maken met het verwachtingspatroon van de Nieuwe Professionals. Erkenning, waardering, ontwikkeling én maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zijn de factiren waarmee binding gemaakt gaat worden.
Overigens wordt binden van mensen nog een hele toer vanwege de groeiende aantallen freelancers, waarvan organisaties gebruik maken. Zij zijn ook professionals en hebben weer net even andere verwachtingen.
Voor zowel de freelancer als de professional in loondienst blijft het MVO over. Onze Mofundus ervaring leert dat door interessante projecten te localiseren, waarin professionals hun kennis en kunde gezamenlijk kunnen overdragen aan anderen in een bijzondere omgeving, de biding enorm toe neemt.
Reactie: Ik weet niet wat er waar is van dit gegeven, het is zo typisch Amerikaans, ik vind het wel grappig. Ik ken zo'n man op zo'n toppositie en ik zal het binnenkort eens uitproberen wat betreft zijn testosteron.
Maar hoe zit het dan met ambitieuze vrouwen? Wat mij opvalt is dat veel vrouwen hun uiterlijk compenseren met een topfunctie, enkelen daargelaten die naast hun topfunctie ook nog eens voor de dag kunnen komen. Ik denk dat ambitieuze vrouwen zich richting mannen toch anders en uitdagender gedragen, wellicht speelt hier ook iets mee van hormonen?
Ben benieuwd wie mij daar meer over kan vertellen. En ben daarnaast benieuwd of er mannen durven te reageren die in een toppositie werken.
Reactie: De veronderstelling dat één leidinggevende het probleem kan oplossen, zie ik als een utopie. Het zal inspanningen vragen van iedereen binnen de organisatie.
De oplossing dat de gepestte verstrekt, de zogenaamde totaaloplossing is ook een utopie. Hierbij wordt volledig voorbij gegaan aan het feit dat het probleem helemaal niet is verholpen aangezien de voedingsbodem binnen de organisatie om weer te gaan mobben blijft voortbestaan. Het is dan alleen nog wachten op een volgend doelwit dat het onderspit moet delven.
Reactie: hiermee wordt wel duidelijk gemaakt hoe machteloos degene die gepest wordt zich kan voelen. Het afweermechanisme dat ingezet wordt (onbewust, uit een gevoel van overlevingsdrang), is een manier het hoofd boven water te houden.
Veel literatuur geeft ook aan, dat ongewenst gedrag zo genoemd kan worden als degene die het overkomt het als ongewenst ervaart. Binnen afdelingen kan jarenlang een nare werksfeer bestaan, maar niemand die er iets aan doet, omdat niemand zich het slachtoffer voelt.
Het grijze gebied is m.i. ook in het pesten zelf terug te vinden. Als het gaat om extreme vormen, zoals fysiek en/of seksueel geweld, dan is het duidelijk dat dit geen grijs gebied is.
Pesten kent helaas een hoop subtiele vormen, waarbij de bewijslast ontbreekt. De pester kent genoeg inventieve middelen om de gemobte in diskrediet te brengen, waarbij hij ook nog zijn goede wil kan laten zien. Een sneeuwbal-effect kan de zaak nog doen verergeren. Probeer dan maar eens het begin ervan te vinden.
Ik betwijfel, of mobbing wel uit te roeien valt. Meer kennis, een integrale aanpak zoals de heer Wessels voorstelt en een helder beleid binnen organisaties kan een hoop leed voorkomen, maar kan nooit de mazen van het mobbingproces dichten.
Reactie: Veranderende organisaties vragen altijd om verandering van de invulling van een bestaande functie en daarmee om verandering van de functionaris; dus ook van de CIO.
Overigens is het niet zo zeer de organisatie die verandert, doch zijn het de veranderende mensen die direct of indirect zijn betrokken bij die organisatie. De mensen veranderen en daarmee hun gedrag en dus wordt ook de organisatie gedwongen te veranderen.