Reactie: Wellicht is het ouderwets, maar hoezo privacy tijdens het werk. Dan heb je je toch 'verhuurd' aan de werkgever en zijn de telefoongesprekken dus ook ''eigendom'' van de werkgever? Er wordt nog zelfs keurig onderscheid gemaakt tussen ''zakelijke gesprekken'' en ''prive gesprekken''. Volgens mij zijn we in Nederland geweldig doorgeschoten met die privacy bescherming. Het wordt te pas en te onpas gebruikt om onrechtmatige handelingen buiten het rechtssysteem te plaatsen. In dit geval is er in mijn ogen eindelijk gerechtigheid!!
Reactie: zou het nu toch in nederland een klein beetje gaan veranderen, en zou het nu duidelijk worden dat mensen naar hun werk gaan om te werken en nuette chatten of email internet en telefoneren heel de dag wij werkgevers zijn geen sociale werkplaats voor luie mensen werken voor de centen het doet me goed.
Reactie: Oke, ook ik vindt dit wederom een bewijs dat de werknemer het altijd verliest van de werkgever. Doe echter je voordeel ermee. Hoe vaak komt het niet voor dat mondelinge overeenkomsten niet worden gehonoreerd. Je krijgt dus een situatie waarbij we met voice-recorder en pen naar het werk moeten.
Inzake bovenstaande casus ben ik wel van mening dat we niet weten wat de werkgever heb doen besluiten naar dit middel te grijpen.
Reactie: Dus, met dank aan de heer Huub Roem, afluisteren zonder meer is niet aan de orde. Wil de werkgever gebruik maken van de door hem verzamelde gesprekken, dan zal hij ten allen tijde dit moeten verantwoorden bij een rechter, zeker als hij stappen wil ondernemen n.a.v. de verzamelde gegevens. Het een en ander zegt wel iets van de sfeer op de werkvloer bij de betrokken werkgever, zowel iets van de werkgever als van de werknemer.
Reactie: Dit artikel rukt de uitspraak totaal uit zijn verband!!!
Dit artikel impliseert dat elke werkgever gerechtigd is geluidsopnames te maken van de telefoongesprekken die de werknemers voeren. Niets daarvan!
De discussie van de rechtbank in Breda gaat over het openbaar maken ter rechtzitting, citaat van de rechtbank:
''Naar het oordeel van de kantonrechter is geen sprake van een ongeoorloofde inbreuk op het onder meer door artikel 8 EVRM beschermde recht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer aangezien, zoals ook door [Y] ter zitting is verklaard, het gesprek is gevoerd in het kader van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst ([Y] belde over loonbetaling), derhalve een zakelijk karakter had, waarbij de persoonlijke levenssfeer van [Y] niet in het geding was. Onder deze omstandigheden weegt het belang van de waarheidsvinding door openbaarmaking van de opname zwaarder dan het belang van [Y] bij bescherming van zijn persoonlijke levenssfeer ''
Nieuws kopieeren is makkelijk, maar check wel even het waarheidsgehalte. Goede journalistiek bedrijf je door hoor en wederverhoor.
Reactie: Goh, dank je Marcel voor je reactie...ik schrok een beetje terug van die reactie van Mevr. Wezel....Je hebt gelijk gewoon doorgaan dus,...dank je....!!!
Nu dan nog even over aan de ''Top'' zitten (Henk) en bewust bewaam etc. Aan de top zitten betekend volgens mij dat je je op een keerpunt gekomen ent van aangeleerde kwaliteiten naar ingeschapen talenten....Het voelt leeg en alsof niets meer te leren valt...en gedemotiveerd....Das dus heel normaal en dat is dus niet de top....De top ontstaat in de tweede cyclus van het talent. De eerste cylus, zo tot je 35-40ste daar is het talent onbewust en brengt je op die manier in de Job waar je ''eromheen'' kan leren.....
In de tweede levenshelft kan dit om keren en kan het talent opgegraven worden....Nu ontstaat de echte top...Namelijk het talent kan bewust worden en nu kan het proces van echt leren en zelfkennis plaatsvinden....
Het grappige is dat deze ''Top'' dus nooit meer ophoud, je blijft doorleren en dit is de echte ''Education Permanente''.
Soms zeggen mensen dat iemand de verkeerde dingen zit te doen, zeg maar niet de capaciteiten hebben...het vreemde is dat ze toch op een of andere manier in die specifieke Job verzeilt zijn geraakt...Das dus heel interessant...door een kennelijke onbewuste move is iemand daar mee bezig....Zoals Ad zegt...die move te kennen en daarmee het takenpakket uit te breiden???
Het doet me denken aan een test die bij me werd afgenomen voor een commerciele functie (op mn 30 ste): ''Nooit doen zeiden ze''....Heb ik toch lekker wel gedaan dus...Ik geef inmiddels al enkele jaren trainingen en heb zo'n 12 jaar daarrvoor zeer succesvol in diverse commerciele functies geweest...
Je ziet dat vaak dat de beste dokter eerst een patient geweest is, de beste leraar eerst een moeilijk opvoedbaar kind....
Hoe kun je op die manier naar je mensen kijken?? Gewoon veel respect........Het oude adagium: ''Om iemand te kennen moet je eerst iemand liefhebben''...Veel liefde voor mensen en eerst dus: ''Ken U zelve en ken de wereld''
Dus wat voor soort mensen kenner ben je als manager????
Alleen die het zelfde zijn als jezelf....of juist die anders zijn....dat anders zijn levert de hoogste inzichten..als je dat dan ook nog kunt inleven, dan kun je ook echt motiveren....Juist als mensen echt anders zijn en iets kunnen wat jezelf niet kunt, ontstaat echte meerwaarde en een meer 360 graden teamsamenwerking...
Reactie: Beste Ton, je kunt aan je lijstje nog een paar punten toevoegen. Bij je reactie scoor je ook op 13 16 18 en 22. Maar vanwege 20 zul je wel geen boodschap hebben aan mijn reactie.
Reactie: Eindelijk iemand die het lijkt te begrijpen. Als een bedrijf zijn zaakjes intern voor elkaar heeft zal ze dit naar buiten ook uitstralen. Gezonden mensen die door hun bedrijf worden gestimuleerd en gesteund zullen zich maximaal inzetten om de gestelde bedrijfsdoelen te behalen.
Mensen zijn geen computers of machines waar je zo af en toe een onderdeel van vervangt! Ik heb het idee dat veel bedrijven echter wel zo denken.
Waarom begrijpt men niet dat het een cirkel is. Wanneer een bedrijf haar mensen gezond houdt, zullen ze beter functioneren en minder ziek zijn. De kracht van het positieve wordt onderschat. Als ik weet dat ik gewaardeerd wordt en mijn baas is oprecht met mij betrokken dan zal ik me harder en langer inzetten.
Door mensen tegemoet te komen en ze een mogelijkheid te bieden om het gezondheidsaspect te integreren in hun werk, zal hun dag er minder hectisch uitzien en houdt men tijd over voor een mensenlijk bestaan! Minder stress betekend minder ziek en gezonder leven!
Tot slot kan ik er niet tegen dat er managers rondlopen die vinden dat de werknemers zelf volledig verantwoordelijk is voor de eigen gezondheid. Dat is helemaal waar, maar dit is geen welles nietes spelletje... we proberen aan te geven hoe het beter en gezonder en leuker en gezelliger en fijner kan! Is het dan zo erg om te proberen een gezonde sfeer te creeeren...?
TUURLIJK... ik snap het al. Jullie managers zijn bang dat jullie korte termijn resultaten niet behaald worden! Jullie willen graag in de grootste mercedes uit de buurt rijden en over de rug van jullie ''tijdelijke menselijke machines'' snel veel geld verdienen!
Wat een slap gelul... We staan er samen voor. De werknemer levert 80% van zijn bestaan in bij de baas, het minste dat deze kan doen is de werknemer tegemoet komen. Gezonde en gelukkige koeien geven ook niet voor niets meer melk!
Reactie: Ik kan weinig waardering opbrengen voor een rechter die als een blind paard achter de werkgever gaat staan en het genoeg vind iemand te kunnen ontslaan op basis van één enkele bandopname. Psychologen kunnen waarschijnlijk beter dan ik vertellen dat mensen nooit zonder reden hun stem verheffen. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat het conflict een grond heeft waardoor een dergelijke situatie heeft kunnen ontstaan. Ik raad de werknemer aan om deze zaak in hoger beroep op te nemen waarbij een bredere basis nodig zal zijn om iemand te ontslaan op basis van een woedeaanval die ongetwijfeld veroorzaakt werd met een zekere reden. Niet iedereen laat over zich heen lopen en iedereen uit dit op een andere manier. Soms stelt een werkgever eisen die een dergelijke absurditeit inhouden dat het onmogelijk is om daarbij de ogen droog te houden. Ooit iemand ontslagen omdat zij huilend wegliep? Waarom dan wel bij een andere vorm van emotie?
Reactie: Ga eens een glaasje wijn met de persoon in kwestie drinken, buiten de deur.
Het is best begrijpelijk dat de betreffende persoon baalt.
Geef hem de ruimte en de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie !! Maak het zelf niet groter dan het is....
Reactie: Betrokkenheid op dag 1? Het ligt zeer genuanceerd in mijn optiek. Je kunt je natuurlijk eerst de vraag stellen in hoeverre het imago van een bedrijf een rol speelt. Neem nu de zorg. De negatieve verhalen over ontslagen etc. komen weer in de krant (ten gevolge van de WMO). Als je bedrijf met naam en toenaam wordt genoemd inzake ontslagen dan zal een medewerker echt niet meer betrokken raken, sterker nog het zal op zoek gaan naar wat anders. Indien het imago verslechterd kan ik mij niet voorstellen dat de betrokkenheid van medewerkers wordt vergroot.
Of te wel een holistische kijk naar betrokkenheid is een must en niet vanuit een perspectief iets benaderen