Reactie: Bedankt voor de vele leuke suggesties! Beste Hans dat filmpje op Youtube is inderdaad erg leuk en behandelt in enkele minuten de grootste valkuilen van PP op een hilarische manier!
En Johan Felix? Uit de poll blijkt dat de meerderheid het niet met je eens is. Je kunt PP (of soortgelijke software) best gebruiken als je het maar op de juiste manier doet.
Nog een belangrijke conclusie: de presentator moet er iets moois van maken en PP is daarop een aanvulling (niet andersom).
Reactie: Recruiter, recruiter aan de wand wie heeft het mooiste CV van het land? Had Vincent van Gogh een mooi CV? Had Da Vinci een mooi CV? ABC carriere kutjes die al vanaf de studietijd baantjes nemen en bestuurslid zijn omdat het zo mooi staat op het CV! Echt Holland op zijn smalst. Eeen CV zegt echt helemaal niets over iemands persoonlijkheid. Het CV weg ermee!
Reactie: Dagelijkse feedback: dat is stap 1.
Een jaarlijks functiomneringsgesprek is baarlijke onzin.
Individueel of groeps, dat maakt niet uit.
Als je zegt geen ''control'' te hebben, (H.Bouwen) begin je met dagelijks met elkaar echt te praten over de echte problemen. Jouw problemen én die van de medewerkers.
Daarbij is dat overzicht (agenda) van Asha Kalijan uiterst behulpzaam denk ik.
Maar wat zij beschrijft ontstaat NOOIT in één gesprek per jaar! Dat is het gewone, prettige, dagelijkse, omgaan met elke medewerker waarom het leiding geven ooit is ingesteld.
Reactie: Mensen worden aangeworven om hun talenten en sofort het zwijgen opgelegd ''...omdat ze daar niet voor betaald worden.''
We gaan overal ter wereld tegen alle egotrippende dictatoriale systemen in en prijzen de democratie, behalve in de bedrijfswereld. Behandel mensen ook in het bedrijf als de volwassenen die ze zijn met talenten en ideeën (en niet uitsluitend managers...). Doe de moeite ze te overtuigen ze te uiten, zo zullen veel fouten vermeden worden, veel ideeën borrelen en de productiviteit véél hoger liggen. Want pas dan zullen mensen zich écht betrokken voelen.
Reactie: Zeer nuttig/aanvullende informatie en tips
Ook de reakties op dit artikel zijn handig en bruikbaar
Even zien of er in plaats van zwart een ander kleur gekozen kan worden.
Dit vanwege de ruimte waarin je de presentatie geeft zo donker mogenlijk probeert te houden.
Uit ervaring blijkt dat lichtinval en TL-Lampen een hoop kunnen verpesten.
En mocht je in een donkere ruimte ook nog eens geen licht van de beamer meer krijgen, dan ziet men je amper meer...
Reactie: Met grote verwondering lees ik de reacties op het artikel over de generatie Einstein. De negatieve uitlatingen die zo gemakkelijk over een nieuwe generatie worden geschreven. Heb je mensen uit deze generatie gesproken? Over wat hen drijft? Hun idealen? Ben je in hen geintereseerd?
Onlangs heb ik met een groep young professionals van 25-28 jaar een gesprek georganiseerd met 6 dames van 16. Dat was bijzonder! Een echt gesprek met iemand die 10 jaar jonger is. Zowel deze dames als de young professionals willen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Het lukt deze young professionals niet altijd goed om hun talenten binnen een organisatie te ontwikkelen. Op www.watisjouwvraag.nl kunt u meer lezen over de vragen die ons bezig houden. Wij zijn benieuwd naar jouw vraag!
Reactie: Natuurlijk doen sommige mensen het beter dan andere mensen. Maar dat heeft niks met allochtoon zijn te maken!!
Door de nadrukkelijke opmerking dat na aanstelling de allochtoon soms beter presteert dan de autochtoon, schep je valse verwachtingen en nieuwe drempels.
Slechte journalistiek.
Reactie: Powerpoint is niet geschikt om ''Life'' professioneel te presenteren. Voor een offline presentatie is het prima, vooral als de klant /toeschouwer zelf rustig kan klikken via een goed opgezet menu.
Bij Life presentatie is het scherm te afleidend en verdringt het alle communicatie met de klant of toeschouwer.
Een goede presentator(trice) is getraind in effectief communiceren, zelfs op een open veld.
Het advies is dat indien U onzeker bent en uw dienst of product serieus wil presenteren het niet Life te doen maar off-line. (Dat kan met een speciaal voor dat doel gemaakte dvd, brochure etc) of gewoon iemand in te huren die het wel perfect kan.
Het slechtste dat men een klant aan kan doen is om zijn/ haar tijd te verprutsen met een onhandig verhaal waar gebruik wordt gemaakt van allerlei futiele hulpmiddelen.
Reactie: Nog iets dat we bij PoPo wel eens vergeten: lachen! Zorg dat je toehoorders genoeg te lachen hebben. Liefst meteen aan het begin, zeker ook aan het eind en graag ook veel daar tussenin.
En lach zelf ook eens! Je staat toch iets moois te vertellen?
Reactie: Toch zie ik in mijn werk hetzelfde gebeuren met autochtonen die een beetje ''anders'' zijn.
Neem mensen met asperger, ADHD, blind, doof, rolstoel. Ook zij komen nog steeds moeilijk aan het werk. En zijn vaak gedwongen om via uitzendbureaus te blijven werken als ze niet thuis willen zitten. Het mag allemaal niet, maar het gebeurd toch. Ben benieuwd hoe de cijfers zouden zijn als daar eens naar gekeken werd.