De arbeidsmarkt verandert, generatie Y is toegetreden en de 'jonge' medewerker vraagt een andere benadering,Welke vaak haaks staan op het arbeidsethos van eerdere generaties. De werkgevers dienen daar op enigerlei wijze op in te spelen. Diversiteitsmanagement zou haar intrede dienen te doen binnen de P&O afdelingen van bedrijven.
Reactie: Na overname door een private equity fund uit Zweden werd ik na 28 jaar bij de firma gewerkt te hebben, de laatste jaren als CEO, ontslagen. Ik heb mij, inmiddels bijna 58 jaar oud, dus weer op de arbeidsmarkt moeten oriënteren. Alle theorieën te spijt, ik kan maar tot 1 conclusie komen: Er is totaal geen interesse in de ervaren, oudere (wat is oudere?) manager met een grote expertise en ervaring. Zelfs de executive search firma's met naam en faam doen de sollicitatie af met een standaard e-mailtje. (Op de firma Ebbinge na, die de moeite neemt om een keurige brief met uitleg te sturen).
De discussie over 'hoe de financiële gevolgen van de demografische ontwikkelingen op te vangen en de arbeidsparticipatie van ouderen te bevorderen volg ik in detail op alle fronten. Ik vind het onvoorstelbaar dat het bedrijfsleven, de politiek en alle andere betrokkenen niet in staat blijken de deur voor de 50 plussers open te houden en juist in hen de oplossing voor het vraagstuk van de vergrijzing te zien. Inmiddels heb ik zo'n vijftig CV's met motivatiebrieven verstuurd! Resultaat....een mooie verzameling tussen de regels door excuses waaruit duidelijk de boodscap 'U bent te oud luidt'!
- Ten eerste, moet je je afvragen om welke gesprekken er opgenomen worden(ook de privé gesprekken)?
- Ten tweede is het misschien handiger om je werknemers te trainen. Zo kan je bijvoorbeeld een extern bureau inschakelen, die dit voor je doet.
Het monitoren gebeurt dan op een professionele wijze, en je medewerkers hebben er ook nog eens wat aan indien nodig.
Reactie: Hans van der Molen vraagt zich af wat competentiemanagement oplevert. Ik vind het verbazend dat iemand die zelf aangeeft niets van het instrument te weten er toch een stukje over meent te moeten schrijven. Het resultaat is in ieder geval een artikel zonder enige nieuwswaarde, zonde van het papier.
Reactie: Stilstand is achteruitgang. Wie nog niet beseft dat de markt niet stilstaat en reeds lang en snel aan het veranderen is, loopt achter.
Vooruitgang in alle facetten, is hardnodig en kan met open armen ontvangen worden. Zorg dan wel dat je erop voorbereid bent en dat je er niet door overvallen wordt.
Strategische keuzes moesten en moeten nog altijd worden gemaakt. In iedere organisatie is of zijn er mensen die verantwoordelijk voor deze keuzes zijn. Een goed hulpmiddel om deze strategische keuze te maken is de 5K-methode van Jean-Paul Close die wereldwijd navolging heeft gekregen. Zie www.markleiderschap.nl
Ik denk dat er mensen( vrouwen) zijn die weldegelijk full time willen werken, maar dat de werkgever niet voldoende mogelijkheden creert.om dit met bijvoorbeeld kinderen of andere omstandigheden te combineren. Denk bijvoorbeeld aan thuiswerken.
Reactie: Het klopt dat het kan werken om uw concurrent het graf in te prijzen. Dat een klant echter ontevreden is over zijn huidige leverancier zegt echter nog niets over de tevredenheid richting u... Wat als de volgende concurrent op de stoep staat en u ook het graf in helpt (er is altijd wel wat te vinden)?
Mijn ervaring is, dat op het moment dat u vraagt wat de verwachtingen van de klant zijn richting zijn leverancier, dat hij eerst met een 'standaard antwoord' komt (goede service, lage kosten, er zijn als ik hem nodig heb, etc.). Als u daarna door gaat vragen (''en wat nog meer?'') dan zal de klant zaken op gaan noemen die hij bij zijn huidige leverancier mist. Voor u is het vervolgens een inkopper om later in het gesprek aan te geven welke diensten u kunt leveren, de klant heeft ze immers zelf net verteld. Voorwaarde is vanzelfsprekend wel dat u ook daadwerkelijk aan de wensen van de klant kunt en zal voldoen. Anders stapt de klant bij de volgende die voor de deur staat weer over...
Mijn advies: praat niet over de concurrent! Dan doen er al zo velen... ga uit van uw eigen kracht.
Reactie: Ik heb een tijdje geleden een workshop mogen meemaken van iemand van het Sandler Institute (http://www.sandler.com )
Daarin wordt vooral aangedrongen op het vóóraf duidelijk stellen waar iedereen aan toe is. Een van de vragen daarbij is:''Wat trekt u het meeste aan in de dienstverlening van uw huidige leverancier''.
Ja is een goed antwoord, nee mag ook. Maar wat absoluut niét mag is: ''Misschien'' of ''ik moet er over nadenken''. Dat is voor de verkoper absoluut onacceptabel.
Het boek: You can't teach a kid to ride a bike at a seminar werkt verhelderend en ik kan het van harte aanbevelen.
Jos
Reactie: Hopelijk komen werkgevers nu tot het inzicht dat ze hun vraag beter aan de wensen van werknemers kunnen gaan aanpassen, want als je straks moet vissen in een bijna lege vijver, is een starre werkgever snel uitgevist.
Reactie: Ik ben enthousiast over de net-werk sites (heb er zelf ook een http://www.net-werk.biz, maar aan de andere kant zie ik ook de duistere kanten.
Recruiters struinen Hyves af op zoek naar kandidaten, managers googlen driftig naar medewerkers en sollicitanten in de hoop wat extra informatie te krijgen.
Met andere woorden, de privacy komt in het geding. Mogen we zomaar gegevens gebruiken die op Internet staan, zeker als ze met een ander doel zijn geplaatst?
Mag een werkgever een medewerker die op zijn Hyves foto's heeft geplaatst van een uitspatting tijdens carnaval daar op aanspreken of erger nog, disciplinaire maatregelen nemen?
Met andere woorden, houden we wel privacy over?
Op Net-werk.biz, speciaal voor professionals en managers, komt in ieder geval de mogelijkheid om recruiters aan te geven niet gediend te zijn van headhunting. Een druppel op een gloeiende plaat, dat wel.
Reactie: Ik vrees dat de toekomstige werknemers in deze minimale vergroeningstijd zich toch mogen focussen op fultime werktijden of ze moeten een duobaan kunnen regelen. De vergrijzing werkt dit ook in de hand. Aan de andere kant. Als ze het lukt om meer vrij te krijgen dan hebben ze meer kans om aan de vergroening te werken.;)
Reactie: Minder werken!!! dat snap ik niet, werken blijf je gezond bij. Doe mij maar werk weken van 45 uur.. dan verdien je teminste nog iets.
Ze kunnen beter de belachelijke dure lasten naar beneden bijstellen..
Reactie: Al aan Affiliate marketing gedacht, zoals via www.m4n.nl? Hier door kan je zelfs op performance based bezoekers en klanten krijgen en werfen.
Natuurlijk moet je wel goede site hebben anders adverteren andere websites niet voor je product of dienst. Ook moet je goede beloning hebben voor de doorgestuurde bezoeker (traffic).