zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leidinggevende bepaalt betrokkenheid flexwerkers

12 februari 2008 - Flexmedewerkers zijn niet per definitie minder betrokken dan vaste medewerkers. Als ze dat al zijn, komt dat vooral doordat ze zich minder rechtvaardig behandeld voelen, met name door hun tijdelijk leidinggevende.

Vooral voor bedrijven die veel gebruik maken van flexmedewerkers, zoals in de logistieke sector, is het belangrijk te weten dat betrokkenheid relatief eenvoudig te beïnvloeden is. Het nieuwste Manpower Witboek 'Betrokken medewerkers: uit voorraad leverbaar?' biedt daarvoor een theoretisch kader én een aantal praktische tips. 



Rechtvaardige behandeling

Edwin Zonder, Business Manager Logistiek & Distributie bij Manpower legt uit: "Het binden van medewerkers, erg belangrijk in een krappe arbeidsmarkt, lukt alleen als ze zich betrokken voelen. Uit ons onderzoek blijkt dat betrokkenheid vooral te maken heeft met ervaren rechtvaardigheid. Werknemers die vinden dat ze rechtvaardig worden behandeld, gaan zich meer betrokken voelen en dragen daardoor beter bij aan de doelstellingen van een organisatie. Ze zijn gemotiveerder, werken sneller en beter en tonen meer loyaliteit met hun werkgever." 

Leidinggevende

Of werknemers zich rechtvaardig behandeld voelen, wordt vooral beïnvloed door zaken die zich dicht bij de werkvloer afspelen: heeft iedereen gelijke kansen om aangenomen te worden? En vindt de beoordeling op een eerlijke manier plaats? Dat betekent dat een belangrijke rol is weggelegd voor de direct leidinggevende. Als werknemers onrechtvaardigheid ervaren, projecteren ze dat vanzelfsprekend op de organisatie; voor hen is dan de organisatie niet rechtvaardig. En dat werkt als een boemerang op hun betrokkenheid. 

Aanbevelingen

De belangrijkste aanbeveling is dus: behandel uw flexmedewerkers net zo als uw vaste medewerkers. Luister naar hen en betrek hen even goed bij beslissingen. Voer functionerings- en beoordelingsgesprekken en bied ontwikkelingsmogelijkheden, al dan niet on the job. Besteed niet alleen aandacht aan een rechtvaardig HR-beleid maar vooral ook aan de competenties en sociale vaardigheden van degenen die dat moeten uitvoeren, de leidinggevenden. Verwar bij met name Poolse medewerkers een hoge arbeidsmoraal niet met een vanzelfsprekende lange termijn-betrokkenheid. Ook voor hen biedt een krappe arbeidsmarkt immers elders kansen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Flexwerkers zijn vaker ziek
 Loon speelt slechts kleine rol bij betrokkenheid
 Investeren in loyaliteit loont
 Manager kan betrokkenheid makkelijk verhogen
 
 
reacties
 
Ad Beer  |   | 
12-02-2008
 | 
09:04 uur
Het lijken open deuren, maar het zijn goede tips. Maak van flexwerkers geen tweede rangs medewerkers, maar behandel ze als uw vaste medewerkers.
De overheid benadeeld flexwerkers al genoeg en de houding van de linkse partijen en de vajverenigingen inzake het onstlagrecht duperen de flexwerkers nog meer. Met een soepeler ontslagrecht hebben ze namelijk meer kans om een contract te krijgen waardoor hun sociale zekerheid aanmerkelijk verbetert. Helaas schijnt de politiek dat niet toe te willen geven, hoofdzakelijk uit partij politieke overwegingen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10