zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zuigt u uw werknemers leeg? Vijf waarschuwingssignalen

11 februari 2008 - Een goed manager is niet alleen een goed leider, effectief en betrouwbaar, hoe belangrijk dat ook is, maar is vooral een inspirator voor zijn mensen. Dat suggereert onderzoek van het Britse Best Companies.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat meer dan acht op de tien werknemers in de best presterende bedrijven het vaker eens zijn met de stelling ‘ik heb heel veel vertrouwen in degene aan het hoofd van deze organisatie’. In minder goed presterende bedrijven is dat de helft. De eerste groep heeft bovendien meer vertrouwen in de leidinggevende capaciteiten van hun directie en raakt geïnspireerd door degene die aan het roer staat.


Ook vinden zij vaker dat hun directie oprecht achter de waarden van de organisatie staat en bovendien echt luistert naar het personeel in plaats van alleen opdrachten uit te delen. 

Vijf slechte voortekenen

Niet alleen de top moet mensen weten te inspireren, dat geldt ook voor het lijnmanagement stelt HR Consultants. Leidinggevenden die hun team niet inspireren, die hun mensen op die manier geen energie geven, kunnen uiteindelijk alle puf uit de werkvloer halen. De consultant Paolo Moscuzza  heeft daarom vijf waarschuwingssignalen geïdentificeerd waaraan managers kunnen zien of ze de energie uit hun collega’s of team zuigen: 

1. Meteen als u opstaat bedenkt u al excuses om niet met mensen te hoeven praten.
2. U merkt dat mensen die in uw aanwezigheid zenuwachtig en afstandelijk zijn, in gezelschap van anderen ontspannen en spraakzaam zijn.
3. U stelt moeilijke gesprekken uit, in de hoop dat niemand merkt dat er een probleem is.
4. Uw directe ondergeschikten doen nauwelijks hun mond open tijdens vergaderingen waar u de voorzitter bent.
5. U merkt dat mensen blij zijn als u vertrekt. 

Geen standaardmanier

Het allerbelangrijkste is echter onder ogen zien dat het betrekken van mensen niet via standaardpaden verloopt. Iedereen is immers anders en wordt door andere dingen gemotiveerd en gestimuleerd.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meer energie, meer rendement
 Smart managen brengt vitaliteit en plezier
 Leidinggevende werkt mee aan self-fulfilling prophecy
 Manager beďnvloedt werkdag medewerker enorm
 
 
reacties
 
D Hulstein  |   | 
11-02-2008
 | 
10:16 uur
Jammer genoeg bestaand die mensen echt nog. Een recent verhaal is een bedrijf uit Rijswijk (HR), deze zijn de markt aan het kopen door bedrijven over te nemen. Zij beloven de huidige werknemers en managers veel voorspoed maar laten zich echter na een maandal steeds minder zien. Erg stom is dit wel ze zouden die werknemers eerst moeten motiveren zich danwel net zo in te zetten als eerst of een prikkel moeten geven zodat ze juist meer voor het bedrijf gaan doen.

Ik heb helaas zelf 3 jaar voor deze mensen gewerkt, ik heb 1 keer een sms van de (baas) gehad, ik had een offerte voor zijn specifieke product opdracht kunnen maken. Hij was hier al 2 jaar met diverse klanten om de tafel geweest en ik deed dit binnen 1 week voor hem.

Alleen jammer dat hij zich net zo heeft ingezet voor de klant als voor zijn personeel

Stom voorbeeld maar hij is ook deze klant kwijt, gewoon een L*LL*tje dus
Annoniem  |   | 
11-02-2008
 | 
15:29 uur
Ook ik heb te maken gehad met een flut manager. Ik was nieuw op de werkvloer, ben totaal niet ingewerkt. Het ging om telefonisch verkopen van advertentie's in een bedrijvengids. Ik werd in een team geplaatst van totaal 3 man.
De zogenaamde team-captain gaf van meet af aan te kennen dat zij mij niet in het team wilde hebben. Ik werkte fulltime en de plek die ik daar in nam, werd normaliter bezet door een partimer.
Doordat we calltime moeten halen, heb ik gezien hoe zij aan haar calltime kwam: door simpelweg te bellen met vrienden/familie en andere privé gesprekkken. Als je dat via het systeem doet, dan kan je je calltime beinvloeden......Heel sneaky natuurlijk, al zou ik de laatste zijn geweest die zoiets zou veraden.
Zij moest mij echter wel de knepen van het computerprogramma bijbrengen. Lekker slim, als je 1 en 1 bij elkaar optelt, zij had de positie om mij dit foutief te laten invoeren. Alle ingevoerde opdrachten kwamen als re-jects retour, gek he???? Tja en dan is het na een paar maanden makkelijk voor de manager om mij op het matje te roepen met de korte mededeling dat mijn contract niet zou worden verlengd, omdat IK er een puinhoop van had gemaakt......??????? Als nieuwe werknemer sta je machteloos. Ik heb nog nooit van mijn leven zoiets genieperigs meegemaakt. Ik heb nog wel gezegd dat je als manager niet alleen bezig moet zijn met de cijfers, maar ook met wat er op de vloer afspeelt.

Een team-captain die iemand bewust manipuleert, omdat deze iemand niet in haar team wil hebben. Het enige wat ik mijzelf kan zeggen is ''Ze weten niet wat voor een topverkoper ze gaan missen'' Een schrale troost, maar een ervaring rijker.
A. Riezebos  |   | 
11-02-2008
 | 
18:28 uur
Dit zijn duidelijke signalen.

In een bedrijf waar een verandering zal moeten plaatsvinden van ''alles-komt-goed'' naar een prestatiegedreven cultuur, zie ik de meeste genoemde signalen echter direct optreden. Hier is geen sprake van uitgezogen medewerkers, echter een vastgeroeste cultuur. De eerste reactie zal zijn: Begrip kweken, een team van medestanders om je heen verzamelen, open communicatie.
Verder zijn de genoemde signalen erg streekgebonden.
In Twente zal met tijdens een vergadering weinig aangeven, terwijl dit in de Randstad heel anders zal uitpakken.
m.roelofsen  |   | 
13-02-2008
 | 
12:05 uur
Sorry,
op dit laatste moet ik echt even reageren. Streekgebonden zijn er bepaalde kenmerken, zeker... Ik heb als trainer zo'n 8 jaar door heel Nederland gewerkt. Maar om nu te zeggen dat er in Twente weinig wordt aangegeven, in de Randstad wel, is veel te kort door de bocht. Alles staat met de duidelijkheid en doelstelling van de vergadering en de uitnodigende houding/ rol van de trainer.
Er zijn altijd signalen, verbaal of nonverbaal, en een goede gesprekleider zal daar wat mee doen. Een twentenaar reageert niet per definitie door minder aan te geven of vice versa.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10