Reactie: Leuke situatie en met de toenemende vergrijzing een veelvoorkomend en mogelijk groeiend probleem. Vaak kijkt de werkgever naar het aantal dienstjaren en laat zich daardoor leiden om niet te ontslaan. En dan begint het echte lijden. Welkom in Nederland zou ik zeggen op basis van de reactie van John.
Het vergroten van het zelfbewustzijn van de medewerker is essentieel. Coachen op het juiste cq. gewenste gedrag is echter nog belangrijker. Dus maak de betrokkene bewust wat zijn gedrag anderen 'aandoet'. Laat betrokkene een lijst produceren met gedragsaspecten die hij denkt te bezitten en laat vervolgens zijn omgeving het zelfde doen over hem. Confronteer de betrokkene met de verschillen en arrangeeer individuele gesprekken tussen hem en anderen die hem uitleggen hoe zij hem ervaren.
Een andere optie is om de groep samen een lijst te laten maken met waarden en normen ten aanzien van omgangsnormen en geef de groep zelf de verantwoordelijkheid elkaar daarover aan te spreken. Als mgr controleer je de voortgang en evalueer je tussentijds. Waarnodig coach en corrigeer je.
Nog een optie is om softe competenties toe te voegen aan de lijst met harde competenties t.a.v. taken en verantwoordelijkheden en neem die mee in je beoordelingsgesprekken. Zorg tussentijds voor voldoende voortgangsgesprekken en plan 1 of 2 extra functioneringsgesprekken in om verwachtingen te managen.
Tot slot. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dus pak door als manager als het uiteindelijk niet werkt en ontsla de betrokkene. Maak je doel t.a.v. de begeleiding als manager SMART en neem beslissingen.
Reactie: Hij functioneert goed in het werk dat hij doen moet .
Maak hem (met een begeleidend gesprek)als senior, tussenpersoon tussen hem en de chef.
Als zodanig moet hij dan ook funcionerings / beoordelings gesprekken houden.
Hij zal zich kwijten van zijn taak en dit ook goed doen.
Het dwingt hem tot participeren en communiceren met de rest van de groep.
Reactie: Leden van directie en het MT hebben het helaas vaak te druk en nemen niet de tijd om de benodigde aandacht te besteden aan de verandering. Niet alleen loopt de verandering daarmee gevaar, maar er wordt ook fout voorbeeldgedrag gegeven. De boodschap naar de organisatie is ''we doen het er effe naast''. En dat voorbeeldgedrag is funest voor de houding van de medewerkers. Wat in de top gebeurd, krijg je in drievoud terug.
Een ander fenomeen is dat deze topmanagers toch in de stuurgroep plaatsnemen en daar vervolgens - wegens gebrek aan brede inhoudelijke kennis en betrokkenheid - sturen op uiterlijkheden als doorlooptijd, requirements, voortgang en haalbaarheid van de einddatum. Dat werkt vaak contraproductief: het vertrouwen is weg en er worden beslissingen genomen die het projectteam niet meer kan volgen.
De niet-betrokkenheid van het topmanagement betekent dat ook het uitdragen van de visie en van de gewenste ontwikkeling achterwege blijven. Met een beetje geluk wordt dit nog als opdracht meegegeven aan de projectmanager, maar die heeft een andere target waar hij op afgerekend wordt. Daarnaast is er nog altijd het feit dat we het graag van de grote roerganger zelf willen horen en dat we willen zien dat de top er zelf ook achter staat. Jammer, weer een verandering doorgevoerd die niet tot verbetering heeft geleid.
Reactie: HUMOR
Bijna acht op de tien werknemers in Nederland ervaren in meer of mindere mate stress op het werk. Stress op de werkplek neemt toe. Dat blijkt uit recent onderzoek. Een hoge werkdruk, een gebrek aan waardering, het voortdurend moeten presteren en de angst dat het bedrijf failliet gaat, zorgen ervoor dat deze werknemers steeds moeilijker gaan functioneren en in sommige gevallen in de WAO belanden.
Uit andere studies is al langer bekend dat humor op de werkvloer een positieve bijdragen levert aan de druk die de dagelijkse werkzaamheden met zich meebrengen. Het zorgt ervoor dat men met plezier naar zijn werk gaat. Het plezier wordt vaak ontleend aan leuke collega’s, c.q. collega’s met wie men goed kan opschieten. Een gelijksoortig gevoel voor humor kan daarbij helpen. Sommigen vinden humor zelfs belangrijker dan hun collega’s. Plezier in het werk blijkt ook sekseoverstijgend. Mannen en vrouwen denken er vaak hetzelfde over en dat is wel zo prettig voor de sfeer op het werk.
Je kunt in algemene zin zeggen dat humor het plezier in het werk verhoog en de onderlinge samenwerking stimuleert. Hetzelfde geldt voor de omgang met klanten en het leiderschap en management. Het management moet wel ruimte maken voor zo’n sfeer. In veel bedrijven wordt een wat losse omgang met elkaar namelijk niet zo gewaardeerd. Als die ruimte toch wordt geboden, dan maakt het uit van de bedrijfscultuur en stoort niemand zich eraan.
Humor relativeert en ontspant. Lach dus om elk komisch voorval en maak regelmatig een opmerking met een vleugje zelfspot. Uitlachen is daarbij verboden. Lach nooit om hen, maar met hen! Een ontspannen manager heeft een plezierige uitstraling. Waarom? Hij gaat graag op een ontspannen manier met mensen om. Hij werkt serieus maar heeft ook (binnen)pretjes. Zijn opgewekte uitstraling maakt hem tot een prettige collega.
BEDRIJFSSFEER
Een open en transparante communicatie tussen alle betrokkenen is waardevol. Het voorkomt misverstanden, ergernis en ruzie. Probeer hiervoor eens de volgende stappen:
1. Wees creatief, flexibel en effectief
2. Ontwikkel gezamenlijk doelstellingen
3. Luister en voel mee met uw medewerkers
4. Sta open voor uw medewerkers en klanten
5. Breng veranderingen op een speelse manier
6. Evalueer met elkaar de voortgang (progressief)
7. Geef zelf het voorbeeld in de richting waarin u wilt
8. Creëer het wij-gevoel, ook voor de partners (zakelijk en privé)
9. Betrek alle medewerkers en managers bij veranderingen (aftrapbijeenkomst).
Laat ook uw bedrijfssfeer eens beoordelen door een onafhankelijk deskundige.
Reactie: Met plezier lees ik de columns over non-verbale communicatie en de invloed van de buitenkant op de binnenkant van mensen. De stijgende lijnen van dit artikel laten zien dat het verder gaat dan de taal van het lichaam. Dat de files hierdoor korter worden is mogelijk. De stijgpijlen van Rijkswaterstaat (in de oude versie vallende pijlen genoemd, what's in a name) zijn echter ook beter te begrijpen. Zeker als er meerdere bestemmingen aan één pijl worden gekoppeld, is het voor de automobilist overzichtelijker. Het is alsof hij zijn tomtom leest. Kortom: door de nieuwe pijlen heeft de automobilist eerder door wat de bedoeling is, wat leidt tot een kortere reactietijd en minder misverstanden. Hierdoor neemt het aantal files af.
Reactie: De positieve kracht van de stijgende lijn.
Grappig stukje maar niet veel nieuws.
Opvallender is het dat de banner ernaast het logo van Akzo Nobel laat zien en dat is hiervan een typisch voorbeeld.
Enkele jaren geleden was het een van onze klanten en toen was het een logo met frontaal torso met gespreide armen.
Tegenwoordig is er de aangepaste vorm: iets van opzij met een arm zichtbaar en de lijn loopt inderdaad omhoog.
Toeval bestaat niet, quod erat demonstrandum.
Reactie: Absoluut de verkeerde strategie.
'resistors'(zie jack welch ex ceo GM)moeten worden geloosd indien na aanspreken hieromtrent niet wordt gereageerd!
Reactie: Het is bewezen dat zakelijk flirten helpt. Het belang van non-verbale communicatie moet - ook in het zakenleven - niet worden onderschat.
Door zakelijk flirten kan de juiste sfeer worden gezet waardoor onderhandelingen soepeler verlopen. Daarnaast kan het ook in salarisonderhandelingen, sollicitatiegesprekken of gewoon in de dagelijkse omgang met collega's een succesvol middel zijn om meer te bereiken.
Start2Flirt verzamelde een aantal tips en theorien over zakelijk flirten, die zijn hier te vinden:
http://www.start2flirt.nl/flirten/zakelijk-flirten.php
Deze site bevat ook een overzicht van flirtcoaches die managers helpen (nog) beter te flirten.
Reactie: Bij het presenteren van stijgende lijnen / grafieken kun je lijnen nog sterker laten stijgen door met de assen te spelen. Welke schaal gebruik je? Zonder de waarheid geweld aan te doen presenteer je een ogenschijnlijk positiever beeld.
Reactie: Ik sluit me aan bij dhr. Pietersma. Wij gebruiken op het werk 2 17'' schermen. Mij lijkt dat hiermee dezelfde soort verbeteringen gehaald moet worden, of vervalt het dan juist in de categorie van de 26'' schermen?
Mijn interesse is mede gewekt door het feit dat wij voornemens zijn op redelijk korte termijn nieuwe hardware aan te schaffen.
Een ieder die hier relevante informatie over heeft is van harte welkom deze naar mij te mailen.
Reactie: Wat jammer dat er niet is onderzocht of een paar keer rond het kantoorpand lopen (of iets dergelijks) ook een positief effect heeft. Ik zelf loop altijd lekker even buiten (10 minuten ongeveer) en kom dan weer verfrist terug. Of ik niet over de streep zou gaan, weet ik niet, maar het lijkt mij een gezonder alternatieve pauze dan zoveel koffie.