zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tevreden werknemer toch op zoek naar nieuwe baan

3 juni 2008 - 72 procent van de Nederlandse werknemers vindt het werk goed aansluiten bij de eigen capaciteiten,87 procent vindt zijn/haar werk nuttig en zinvol en 82 procent is van mening voldoende eigen verantwoordelijkheid te hebben.

Dat blijkt uit onderzoek van plezieropjewerk.nl. Opvallend is dat de respondenten in het algemeen positief in het leven staan (85 procent), gezond eten (82 procent) en met tegenslagen redelijk relaxed omgaan (74 procent). 



Collegiaal

Op het werk zijn we het meest te spreken over onze collega’s (86 procent). Collega’s tonen interesse voor elkaars werk en privéleven en bieden elkaar geregeld de helpende hand (76 procent zelfs wekelijks). Tot slot kunnen we het over het geheel genomen best vinden met onze leidinggevende. 72 procent is daarover tevreden.

Klagen
Natuurlijk valt er ook heel wat te klagen; dat gebeurt op het werk zelfs veel te veel naar onze zin. Maar liefst 71 procent geeft aan dat het gezeur en geklaag op het werk te grote vormen heeft aangenomen. Daarnaast zijn we slordig in het vieren van successen. In 57 procent van de gevallen wordt helemaal geen aandacht besteed aan een succesvol afgeronde klus, terwijl in 38 procent van de gevallen volstaan wordt met een complimentje van de baas. Ook ervaart 55 procent van de werknemers het werk als een grote routine met weinig uitdaging. 

Weggaan….
Met stip op nummer 1 om naar een andere baan om te kijken is een onuitstaanbare baas of slecht management, direct gevolgd door hoge werkdruk en een slecht salaris of beperkte doorgroeimogelijkheden. Andere redenen die in het onderzoek vaak zijn genoemd zijn werkonzekerheid, bureaucratie en zeurende collega’s. 

… of blijven?

Medewerkers zijn geneigd om bij een werkgever te blijven wanneer de collega’s leuk zijn, de werksfeer goed is, mensen uitdagend en afwisselend werk krijgen geboden en voldoende vrijheid hebben. Alle reden om in die aspecten te investeren.
Uw eigen werkplezier kunt u hier testen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft financiële professionals wil nieuwe baas
 Werknemer wil in 2008 een nieuwe baan
 Niet loon, maar uitdaging zet aan tot nieuwe baan
 Top vijf redenen om voor werkgever te kiezen
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
3-06-2008
 | 
08:41 uur
HUMOR
Bijna acht op de tien werknemers in Nederland ervaren in meer of mindere mate stress op het werk. Stress op de werkplek neemt toe. Dat blijkt uit recent onderzoek. Een hoge werkdruk, een gebrek aan waardering, het voortdurend moeten presteren en de angst dat het bedrijf failliet gaat, zorgen ervoor dat deze werknemers steeds moeilijker gaan functioneren en in sommige gevallen in de WAO belanden.
Uit andere studies is al langer bekend dat humor op de werkvloer een positieve bijdragen levert aan de druk die de dagelijkse werkzaamheden met zich meebrengen. Het zorgt ervoor dat men met plezier naar zijn werk gaat. Het plezier wordt vaak ontleend aan leuke collega’s, c.q. collega’s met wie men goed kan opschieten. Een gelijksoortig gevoel voor humor kan daarbij helpen. Sommigen vinden humor zelfs belangrijker dan hun collega’s. Plezier in het werk blijkt ook sekseoverstijgend. Mannen en vrouwen denken er vaak hetzelfde over en dat is wel zo prettig voor de sfeer op het werk.

Je kunt in algemene zin zeggen dat humor het plezier in het werk verhoog en de onderlinge samenwerking stimuleert. Hetzelfde geldt voor de omgang met klanten en het leiderschap en management. Het management moet wel ruimte maken voor zo’n sfeer. In veel bedrijven wordt een wat losse omgang met elkaar namelijk niet zo gewaardeerd. Als die ruimte toch wordt geboden, dan maakt het uit van de bedrijfscultuur en stoort niemand zich eraan.
Humor relativeert en ontspant. Lach dus om elk komisch voorval en maak regelmatig een opmerking met een vleugje zelfspot. Uitlachen is daarbij verboden. Lach nooit om hen, maar met hen! Een ontspannen manager heeft een plezierige uitstraling. Waarom? Hij gaat graag op een ontspannen manier met mensen om. Hij werkt serieus maar heeft ook (binnen)pretjes. Zijn opgewekte uitstraling maakt hem tot een prettige collega.

BEDRIJFSSFEER
Een open en transparante communicatie tussen alle betrokkenen is waardevol. Het voorkomt misverstanden, ergernis en ruzie. Probeer hiervoor eens de volgende stappen:

1. Wees creatief, flexibel en effectief
2. Ontwikkel gezamenlijk doelstellingen
3. Luister en voel mee met uw medewerkers
4. Sta open voor uw medewerkers en klanten
5. Breng veranderingen op een speelse manier
6. Evalueer met elkaar de voortgang (progressief)
7. Geef zelf het voorbeeld in de richting waarin u wilt
8. Creëer het wij-gevoel, ook voor de partners (zakelijk en privé)
9. Betrek alle medewerkers en managers bij veranderingen (aftrapbijeenkomst).

Laat ook uw bedrijfssfeer eens beoordelen door een onafhankelijk deskundige.

Herman Oosterhof, interviewspecialist.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10