Reactie: PiT2People laat je in de Experience je sterke punten ontdekken.
Vaak kennen we onze talenten niet, gefixeerd als we zijn op onze zwakheden. Onze talenten slapen en dat is een gemis.
De experience is een interactieve workshop waarin ervaringen worden opgedaan. De essentie van de experience is het op gang brengen van dynamische denkprocessen met begrip, acceptatie en respect voor de verschillen in communicatie, samenwerken en vertrouwen in een omgeving waarin je plezier mag hebben. Het uiteindelijke doel is dat deelnemers meer zicht krijgen op individuele talenten. Doe waar je goed in bent en bereik op een creatieve en effectieve manier doelen.
De experience omvat 4 elementen: vertrouwen, communicatie, samenwerken en plezier.
Vertrouwen: Je veilig voelen en jezelf durven laten zien. Vertrouwen hebben in ondersteuning.
Communicatie: Met elkaar werken is met elkaar communiceren. Door te communiceren deel je meningen, overtuigingen en gezichtspunten.
Samenwerken: In de activiteiten werk je als individu in een groep. Er wordt aandacht gegeven aan ieders bijdrage. Samen werken vraagt inzet van iedereen.
Plezier: Het is ongewoon om leren, groeien en ontwikkelen te associëren met plezier. Plezier hebben wordt veelal geassocieerd met amusement, recreatie en populair vermaak.
Het hebben van plezier is belangrijk, als je jezelf vermaakt raak je betrokken, ben je gemotiveerd en heb je aandacht. Het blijkt steeds weer een krachtig element in een programma.
Reactie: Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn: of MOET dat wel? Ik maak zelf duidelijk het onderscheid tussen moeten om te moeten: iemand of iets wil mij de baas zijn. Of moeten om te overleven: vrije keuze dus.
Reactie: Inderdaad Matthijn, ik snap ook niet dat ze er mee weg komen. En erger nog, dat ze nog steeds een automatiseerder binnen halen als ze willen gaan reorganiseren en geen change manager. (Een ICT er die zich change manager noemt is nog steeds een ICTer overigens).
Bijna één jaar geleden heb ik het concept van de ''lenige'' organisatie geïntroduceert. De organisatie die meebeweegt, simpel, soepel, strak, met de bewegingen van de markt en de economie. Maar hoeveel bedrijven hebben deze organisatievorm geimplementeerd? De meeste bedrijven zijn niet eens flexibel, laat staan lenig!
Soepel kunnen anticiperen op een steeds snellere wereld, daar draait het om. Dat bereik je niet met rigide ICT systemen die drie jaar tijd vragen om foutloos te werken. Dat bereik je niet met oeverloos en wild te saneren omdat er ineens rode cijfers zijn. Dat bereik je door te anticiperen en mee te bewegen.
Reactie: Wat een kletsverhaal. Kredietcrises zijn van alle tijden. Zijn simpel het gevolg dat financiele innovaties slechts in de praktijk getoetst kunnen worden. Dat brengt risico's met zich mee, maar het kan niet anders. Zonder innovatie kan Claire haar tijd niet verdoen met het lezen van de Viva en de Opzij.
Reactie: Ik weet uit het verleden dat er bij sollicitaties online werd gekeken naar mijn profiel. Het heeft mij tot nu toe alleen maar positieve reacties opgeleverd. Ik vind echter ook dat iedereen vrij moet kunnen zijn om te doen en laten wat hij/zij wil doen met het netwerk profiel. Het is ten slotte persoonlijke informatie. Wie zegt dat als een persoon lid is van een bepaalde vereniniging in zijn prive leven niet goed zou kunnen functioneren in een bepaalde onderneming???
Reactie: Ik begrijp ook niet dat een bestuurder van een groot bedrijf hiermee weg komt. In het tijden van (mogelijke)economische achteruitgang, doen en zeggen ze steeds hetzelfde: saneren. Hoe ongelofelijk niet creatief!
Reactie: Natuurlijk is het veroorzaakt door 'mannengedrag'. Het zijn veelal stakkers die zich moeten laten gelden tegenover elkaar. Geld, macht en aanzien is voor veel mannen belangrijk aan de top. verder maken ze niet zoveel klaar, een fatsoenlijk gesprek van mens tot mens is niet mogelijk. Ik zie ze altijd voor me als een kind op zoek naar een moeder/verzorgster. Als het werk wegvalt gedragen ze zich als kleine kinderen met een snotneus. Heel erg triest en de tijd is daar voor meer vrouwen in de top.
Reactie: 21% van de werkgevers die werven met alleen de netwerksites lijkt me wat veel.
Zelf als HRM'er kijk ik als controle op Hyves, Linkedin ed.
Ik vind het persoonlijk wel erg ver ingrijpen op je privacy, als alles in het kader van ''werk'' ed moet staan. Aan de andere kant weet ik uit ervaring dat het regelmatig nuttige informatie oplevert, zeker wanneer er foto's ed zijn geplaatst.
Reactie: De doemdenkers, vreemd genoeg allemaal economen, sluiten de rijen en jawel, dat is ook de beste methode om een recessie van de grond te krijgen, self fullfilling prophecy.
De een is nog somberder dan de ander.
Het lijkt erop dat een optimistische econoom niet bestaat, altijd maar voorzichtig en negatief.
En dat terwijl er zoveel kansen liggen op de markt.
Goddank roepen ze in koor dat ontslaan van medewerkers pas de laatste optie is (of is dat zelfbescherming).
Inderdaad, de eerste optie is efficienter gaan werken en munt slaan uit deze crisis, nog nooit lagen er zoveel koopjes klaar voor het oprapen. Het is opruiming en na de opruiming komt de nieuwe collectie toch?
Reactie: De laatste alinea vind ik het sterkst. Ik vind dat media deze economische situatie te eenzijdig belichten. Terwijl in tijden van crisis altijd hervormingen plaats vinden die positief bijdragen aan de ontwikkeling van een economie.
Reactie: Touché Ad! Ik ben inderdaad een jaloerse armoedzaaier die zich zit te verkneukelen bij het vernemen van andermans ellende. Wat is het punt dat je wil maken?