Reactie: Eerlijk gezegd denk ik dat de integratie van Postbank in de ING bank niet zozeer te maken heeft met branding. Het gaat eigenlijk meer om: Wat is de Postbank anders dan de ING bank? In het verleden werd vanuit de segmentatie gedachte gekeken naar het type klant en de daarbij horende uitstraling van kantoren. Geld om beide organisaties in stand te houden speelde destijds geen rol. Nu we meer op kosten letten, zien we dat het allebei bedrijven zijn die binnen één concern in één land als bank opereren. Echter wel met eigen informatiesystemen, eigen marketing, eigen management, eigen kantoren en noem maar op. Daar kunnen we één bank van maken, dan besparen we een hoop geld. Is dat zo'n gekke gedachte?
Reactie: Ook hier zien we dat de crisis wordt aangegrepen om 'minder goed functionerende' medewerkers te ontslaan door eenvoudigweg de criteria scherper te stellen. Sommige functiegroepen hebben daar meer last van dan andere. Als op de commerciële afdeling de B2B targets niet worden gehaald dan ligt dat altijd aan de verkopers. De targets worden jaarlijks verhoogd, ook in een krimpende markt, waarin veel klanten juist de crisis gebruiken om eventuele aankopen uit te stellen of te annuleren. Bij niet-commerciële functies zijn het vaak de eigenzinnige individuen die het in een crisistijd moeten ontgelden. Wil je niet in de gevarenzone komen, zorg er dan voor dat je in de categorie 'loyaal' valt (je bent niet voor niets loonslaaf). In het andere geval zorg voor een juridisch vangnet en ga werken als zzp-er.
Reactie: De macht van CIO wordt altijd controvers en op de proef gesteld bij de crisis of grote calamiteiten.Echter de uithangelopen kostenpatroon van de IT is significant zichtbaarder geworden wanneer deze de lead heeft over allerlei beslissingen over ''goingconcern,veranderbedrijf,datawarehousing,datakwaliteit,datamanagement,releases.Alleen wanneer hetbedrijf gaan besluiten om de niet core business IT activiteiten te gaan outsourcen, dan gaat de CIO anders acteren,namelijk de kosten moeten omlaag,efficienter moet gewerkt worden,robuuste keten moeten gebouwd worden en technische projectleiders moeten nauw samenwerken met de functionele projectleiders etc etc.De machtverschuiving van de CIO naar CFO en controllers dient ook in balance te blijven.Daarom is het raadzaam om de business ook altijd erbij te blijven betrekken.De IT dient altijd de partner van business te zijn en de controle is onontbeerlijk bij de budgetoverschrijdingen.Dit zowel in de goede tijden als in de slechte tijden!
Reactie: LS., Een functioneringsgesprek iets anders dan een beoordeling. Men kan wel onvoldoende functioneren maar daar zet je dan constructief op in. Training, gesprekken, monitoring en coaching etc. Wanneer een werkgever een medewerker kwijt wil omdat hij slecht functioneert zal dat wel duidelijk meerder malen gecommuniceerd moeten zijn en vastgelegd (schriftelijk bevestigd naar betrokkene). Zodat hij zich kan verbeteren. Pas dan heeft een werkgever grond om het dienstverband te beeindigen. Een juridisch advies hierover is onontbeerlijk.
Vr. groet, J. de Wit
Reactie: Onderstaande tekst heb ik naar een aantal relaties gestuurd in verzekeringsland. Hun reactie was lauw. Defensief spelen is het credo....
Ik geloof dat daardoor belangrijke kansen om als bedrijf onderscheidend te opereren gemist worden.
Groeten Jan T
Herken je onderstaande?
De financiële crisis heeft grote invloed op het bank- en verzekeringswezen. Banken en verzekeraars maken pas op de plaats. Grote projecten worden uitgesteld en in de inzet van externen wordt hard gesneden. Daarmee wordt momenteel sterk op kosten gestuurd. Het markt sentiment is momenteel defensief en daarmee primair gericht op behoud van klanten.
Anti cyclisch denken
De vraag is of het juist nu niet interessant is om innovatieve trajecten te starten?
Juist nu, in een tijdperk waarbij concurrenten pas op de plaats maken. Het zoeken van business opportunities in relatie tot ICT investeringen en die vertalen naar een klinkende business case is een van de kern kwaliteiten van ICT voor Business. ICT voor Business is een onafhankelijke, betrokken en deskundige business partner, die zich ten doel stelt om de bedrijfsprocessen van verzekeraars effectief en efficiënt te ondersteunen en te optimaliseren, door kwalitatief hoogwaardige ICT oplossingen te adviseren en te implementeren. Daar waar ICT voor Business werkt neemt het verander vermogen toe.
ICT voor Business is gaarne bereid in een persoonlijk gesprek haar aanpak nader uiteen te zetten.
Reactie: Bekijk de film Zeigeist ''the final edition'' en Zeitgeist ''Addendum'' maar eens. Dan zal een hoop duidelijk worden over waar we staan en waar we heengaan. Crisis is niets meer dan bangmakerij hetgeen weer goed is voor de mensen met het echte geld. Hoe je ermee omgaat is de kunst.
Reactie: Beste Tom, Leuk die negatieve inzet van jou. Je kent waarschijnlijk de positieve inzet van ouderen niet. In Nederland is het het normaal dat je eerst gaat zeuren en negatief bent alvorens je postief inzet als ondernemer en manager. Ervaring, motaivatie, afspraken nakomen, betrouwbaarheid en loyaliteit heb jij waarschijnlijk nog niet gezien op je HBO opleiding en in je huidige bedrijf van ouderen neem ik aan. De onderzoeken wijzen uit dat ouderen inzetten je meer geld op levert als ondernemer en manager. Ik neem aan dat je pas 30 bent of zo. Succes en bekijk de wereld eens positief, mail me als je 55 bent en werkeloos.
Reactie: @Guido Thys. De 'klik hier'werkt niet helaas. Ik heb op uw website gezocht maar kon het niet vinden. Wilt u de link a.u.b. volledig C/P in het artikel? Ben erg benieuwd naar uw reactie.
Reactie: Beste Asha,
Ik kan me helemaal vinden in jouw bovenstaande adviezen. Zelf ben ik voor een combinatie van variabele team- en individuele beloning. Het gaat er namelijk enerzijds om de collectieve intelligentie van het team zo hoog mogelijk te hebben, waardoor optimale resultaten worden gehaald (sturen op resultaat) en er anderzijds om via het gedrag van de medewerkers de toegevoegde waarde naar collega's en klanten te verhogen (sturen op gedrag).
Heb je er wel eens aan gedacht om - bij sturen op gedrag - gebruik te maken van een objectieve meetmethode als Symfoia. Met zo'n methode ben je alle pijnpunten rondom de subjectiviteit van het beoordelen van competenties kwijt!
Reactie: Een beetje onzekerheid over je eigen managementscapaciteiten is in mijn ogen niet slecht, omdat het ook betekent dat je jezelf wilt verbeteren. En dat is de eerste stap naar verbetering.
Ik vind mensen die zichzelf fantastische managers or leiders vinden, meestal de engste managers. Zij staan niet open voor verandering en voor verbetering. Waarschijnlijk doen ze niet eens aan zelfreflectie.
Onzekerheid is geen schande. Het is wel belangrijk hoe je ermee omgaat.
Reactie: Bonussen voor iederen van laag tot de top moet je in principe afschaffen.Maak zowel de medewerkers en de directie de medeeigenaren van de onderneming.Zodoende deel je zowel de lusten als de lasten voor de goede tijden en de slechte tijden.Op deze manier hen ook de cooperatieve gedachte hoe je de onderneming in slecht weer kan besturen.Geen gemopper dan meer in de wandelgangen van het bedrijf en minder HR bemoei met het personeelbelid waar bedrijven jaarlijks miljoenen aan de beoordelingen en arbeidsmarktcommunicatie besteden.Ook de HR activiteiten kun je outsourcen en heb je dat probleem niet inhouse!Focus als ondernemer op je ''core business activiteiten'' en laat de bonussen gewoon vallen en zonodig schakel de zzpers voor de felxibiele projecten en eenamlige activiteiten!
Reactie: De zekerheid van flexibiliteit.Als je flexibel bent hoef je in principe niet bang te zijn voor welke crisis dan ook. 20% inleveren en bereid te zijn met minder te doen, is een van de sterkste kanten van de ondernemersschap.Wie zijn kosten wil onder de controle houden,dient ook bereid te zijn met kostenbesparingen direct aan de slag te gaan.Wachten tot dat een betere tijden komen, is definitief voorbij.Om op 20% op de personeelskosten te besparen,kun je in ruil daarvoor voor 10% flexibele zzpers inschakelen.Laat je ook je emotie zien,dat het ook met minder kan!