zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Netwerken oude stijl werkt niet meer

Michel Hoetmer   |    |  9 september 2009
Reactie: Zie mijn nieuwste weblog: Netwerken zeer oude stijl werkt wel. http://www.managersonline.nl/weblog/587/salesblog-netwerken-zeer-oude-stijl-werkt-prima.html
 

Netwerken oude stijl werkt niet meer

Ad de Beer   |    |  9 september 2009
Reactie: Ik denk dat de waarheid, zoals altijd, weer in het midden ligt.
Een combinatie van online en offline dus.
Mijn online kennissen werden pas echt toen ik ze ook zag bij een bijeenkomst. IRL (In real live) dus.
Daar ligt denk ik de toekomst, die we met managersenondernemers.nl ook vorm willen geven.
Daarnaast zijn de open coffees ook best aardig.
 

Netwerken oude stijl werkt niet meer

Phil H.   |    |  9 september 2009
Reactie: Uit de reacties blijkt dat nog teveel mensen denken dat netwerken iets te maken heeft met acquisitie; dat is de eerste misvatting. Eén van de definities van netwerken is: zich voor anderen inzetten om sneller gedaan te krijgen wat zonder netwerken langer zou duren. Dat je daar dan zelf later van kunt profiteren is mooi meegenomen maar niet de opzet. Dr. Rita Smaniotto heeft daar een boeiende studie naar gedaan en zij zal daar tijdens het congres interessante onthullingen over doen. Een tweede aspect van netwerken is dat er ook aan relaties moet worden gebouwd; dus een lange termijn strategie die ook wel 'networlding' wordt genoemd. Ik kom daar later nog wel een keer op terug in een artikel.

Het gaat te ver om de klassieke vormen van netwerken volledig af te schrijven en de virtuele vorm tot standaard te verheffen. Het hangt af van je doelstellingen op korte en lange termijn. Voorbeeld: verliefd worden via web 2.0 maar je zal elkaar toch een keer 'klassiek' in de armen willen nemen. Met andere woorden, zoek aansluiting bij een hybride netwerk die beide vormen combineert

De in het persbericht genoemde cijfers zijn afkomstig uit een studie van een HBO-student psychologie die een a-selecte steekproef heeft gehouden onder 1267 beslissers en beïnvloeders in het bedrijfsleven. Mijn team heeft deze student mogen begeleiden bij het onderzoek en tips gegeven voor de aanpak. Tijdens het congres wordt een zo breed mogelijk inzicht gegeven in de diverse mogelijkheden van netwerken, door praktijkmensen, en wordt er antwoord gegeven op de vraag welke vormen van netwerken de beste resultaten oplevert.
 

Dreigende burnout? Maak het werk leuker!

Henk Duijn, arbeids- en organisatiepsycholoog   |    |  9 september 2009
Reactie: Het verhaal klinkt een beetje als de tweefactorentheorie van Herzberg (1959) in combinatie met het 'job charcteristics model' van Hackman & Oldham (1976). Alleen is de theorie nu gericht op dreigende burnout in plaats van op de mate van afstemming tussen mens en werk.

In alle simpelheid komt het er op neer dat in het functioneren binnen arbeidsorganisaties een bepalende rol wordt gespeeld door drie werkwoorden: willen, kunnen en mogen.
Wanneer men niet wil maar wel kan en wanneer men wel wil, maar niet kan is dit stresserend. Wanneer men wel wil en kan, maar niet mag is dit eveneens stresserend.
Te veel en te langdurig een hoge mate van stress ten gevolge van onvoldoende afstemming tussen mens en (werk-) omgeving ervaren leidt tot burnout.
In het artikel genoemde motivatoren zijn plezierbevorderende elementen in het werk, zoals de sociale steun van collega's, autonomie, ontwikkelings- en ontplooiingskansen en het krijgen van feedback
Deze motivatoren horen thuis onder het kopje 'mogen'.

 

Netwerken oude stijl werkt niet meer

Jacqelien   |    |  9 september 2009
Reactie: Ik hoop op een maatschappij waarin we kunnen genieten en delen zonder dat de opbrengst van te voren vastligt. Gewoon erop vertrouwen dat je geholpen wordt zoals je zelf anderen helpt.
Als je weet dat je op het juiste moment de juiste mensen om je heen hebt red je het wel. Dan heb je veel meer aan LinkedIn of een ander relevant netwerk dan aan een congres.
Daar gaat het toch al snel over zaken doen in plaats van(zaken)vrienden maken
 

Werkgever wil crisis door met bestaande personeelsbestand

Ad de Beer   |    |  9 september 2009
Reactie: zeer verstandig. En de komende tijd investeren in het personeelsbestand, meer polivalentie en meer policompetentie waardoor de organisatie lenig wordt, waardoor de nieuwe crisis, de employment crisis met vertrouwen tegemoet kan worden getreden.
 

Netwerken oude stijl werkt niet meer

Ad de Beer   |    |  9 september 2009
Reactie: De traditionele netwerken werken niet meer. Er komen te veel mensen. de meeste inderdaad om te scoren (met name accountants en notarissen hebben een heel pak kaartjes bij) en je wordt steeds lastig gevallen door lastige verkopers die je problemen aan proberen te smeren.
Dus beperk je je tot je eigen vertrouwde groepje, giet wat prosecco of bier naar binnen en gaat na een avondje gezellig stappen naar huis met een even groot netwerk als waar je mee kwam.
Virtueel, online, is er nauwelijks verschil. Linkedin, Twitter, gaat niet om de kwaliteit van het netwerk, maar de kwantiteit van het netwerk lijkt vaak, en ook daar weer de spam van verkopers die je van alles aan willen smeren.
Daarom hebben wij www.managersenondernemers.nl opgezet. Lekker virtueel netwerken, maar ook steeds wisselende bijeenkomsten met maximaal 12 mensen. Eentje neemt afscheid aan het einde van de sessie, daar komt één nieuwe voor terug. 12 keer zie je al deze mensen in één jaar, je leert ze allemaal kennen en hun netwerk wordt onderdeel van jou netwerk.
Regelmatig inleidingen van inspirerende inleiders (in de planning Karin Romme, Jos Burgers, Jan Meurs), zodat de discussie ergens over gaat en er ook kennis wordt opgedaan.
 

Netwerken oude stijl werkt niet meer

Errol van Engelen   |    |  9 september 2009
Reactie: Link is nu aangepast.
 

Netwerken oude stijl werkt niet meer

Mark Nieuwenhuizen   |    |  9 september 2009
Reactie: Volgens mij is de keuze tussen online en fysiek netwerken hier helemaal niet aan de orde. De vraag die hier is gesteld lijkt meer of direct sales en netwerken wel samen gaan.

Het antwoord hier op lijkt in toenemende mate ontkennend te zijn. Dat is ook mijn ervaring. Niets zo vreselijk als op een netwerkbijeenkomst iemand tegenover je te hebben die een verkoopverhaal af gaat lopen steken. Het is overigens vooral het middle management dat er deze korte termijnvisie op na houdt.

Fysiek en online ontlopen elkaar hier vrijwel niet. Kijk op de gemiddelde groep op LinkedIn en driekwart ziet een discussie vooral als een goedkope manier van adverteren. Dat is jammer want dan hebben ze van netwerken uiteindelijk niet zo veel begrepen.
 

De grote verandermythe

Peter   |    |  9 september 2009
Reactie: Mensen willen best veranderen maar niet veranderd worden
 

Netwerken oude stijl werkt niet meer

Errol Engelen   |    |  9 september 2009
Reactie: Volkomen met de schrijver eens dat klassieke netwerkbijeenkomsten niet werken. Ben voor een jaartje lid geweest van zo'n club, kosten lidmaatschap plus ontbijt ruim €1000 op jaarbasis. Andere leden komen uit diverse branches die geen synergie opleveren, laat staan nieuwe prospects of klanten. Weggegooid geld.

Ben nu wat actiever op LinkedIn en dat heeft zeker positieve resultaten opgeleverd in de vorm van leads en prospects, maar ook voor samenwerkingen. Voor mij geen bijeenkomsten meer.
 

Netwerken oude stijl werkt niet meer

Jacques   |    |  9 september 2009
Reactie: Beste netwerkende mensen,

Net als Eline Walda ben ik erg nieuwsgierig naar meer achtergronden van het aangehaalde onderzoek.
Zo langzamerhand ontstaat er een canon van het netwerken, maar een jaar geleden was er toch al een behoorlijk groot en landelijk netwerkcongres, zie www.networkeconomy.buzzychain.nl.
Succes met de organisatie.

Groet,

Jacques
 

Netwerken oude stijl werkt niet meer

I.M.E. van Kints   |    |  9 september 2009
Reactie: Als je goede spullen levert gaat het netwerken vanzelf.
 

Netwerken oude stijl werkt niet meer

D. Bossman   |    |  9 september 2009
Reactie: Het netwerken van nu gaat om het delen van kennis en ervaring. Vooral ondernemers zijn op zoek naar collega-ondernemers om over die issues te spreken die zij bij hun dagelijkse bedrijfsvoering tegenkomen. Het gaat vooral om durven delen. Niet de succesverhalen, maar juist de mislukkingen of de twijfels waarmee je als ondernemer mee hebt te maken. Netwerken op inhoud is waar het mijns inziens om draait.
 
< vorige 1237 1238 1239 1240 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10