Reactie: Is een formele leider uberhaupt wel nodig? Gezien de huidige tijd en toekomst met meer flexibiliteit op de arbeidsmarkt en zelfsturende teams trek ik dit steeds meer in twijfel. Mensen worden steeds meer zelfsturend, willen hun eigen keuzes maken. Voor de grotere organisaties spelen de informele leiders mijns inziens een grotere rol dan de manager....
Reactie: Het zou een managerscompetentie moeten zijn om zicht op de leef- en beleefwereld en dus ook de leerbaarheid van de ontvanger 'de bekritiseerde' te krijgen. Zo zal hij of zij oprecht altijd de juiste vorm en toon gebruiken om een persoonlijke boodschap, sturend, corrigerend of complimenteus over te brengen. Anders zal er altijd in bepaalde mate sprake van weerstand blijven bestaan vanuit beide kanten.
Met indirect wijzen bedoelt de auteur niet 'achter de rug om', maar door het anders te verwoorden. Niet van 'je hebt dit fout gedaan', maar 'als je het zo en zo zou doen zou het beter worden' of 'misschien dat je dit eens zo kunt doen'.
Reactie: Ik ben het mee eens met de reacties. Er zijn ook de volgende punten waarop men moet letten wilt men goede leiderschap tonen. Geen onzekere houding, maar zelfverzekerd t.o.v van je arbeiders. Open staan voor verandering(positieve) op het gebied van efficient te werk gaan. Bewijzen dat niet zij alleen jou nodig hebben, maar dat uw personeel ook van belang is. Niet alleen om het feit dat ze aanwezig zijn, maar ook hun kunnen moeten ter sprake komen.
Ik ben het met je eens dat een goede training juist over een langere periode effectief moet zijn wil de ''de materie'' onderdeel gaan uitmaken van je dagelijks werk.
Als docent van het synergressie instituut begeleid ik de deelnemers ook ''vragenderwijs'' naar het doel, dit blijkt zeer effectief te zijn.
Reactie: Terwijl ik werk, werk ik liever met meer ervaringsdeskundigen dan met alléén mezelf.
Samen kunnen we meer.
Voorbeeld:
het moment vanaf dat Anton en Gerard Philips
het spel speelden van massa productie en
massa verkoop van die produktie
is samenwerken een coproductie,
elkaar opjutten tot grotere aantallen
en betere prestaties.
Twee gedreven mannen stuwden iets
met grote passie: ''het comakerschap'' en vele honderd duizenden mensen wilden daar gaan werken.
Wat een indrukwekkende lange bloeiperiode werd dat Philips verhaal toch. Wowh!
is getekend: Frans Peter Kuijl te Eindhoven
Reactie: Even een kleine opmerking, als ik een verkoper op bezoek krijg en die weet aan het einde van het gesprek 'dit product is misschien wel niets voor u' eruit te gooien dan komt bij mij toch echt de overtuiging boven dat hij mij een verkeerd aanbod heeft gedaan. Dus hij verteld mij na een uur dat hij mij een verkeerd aanbod heeft gedaan.
Nogal zonde van mijn tijd lijkt mij en ik voel mij dan ook zeker niet genoodzaakt zijn product te kopen!Ik krijg alleen de indruk een enorm slechte verkoper voor mij te hebben!!!
Ik mag toch hopen dat geen 1 verkoper dit soort rare trucjes echt in de praktijk brengt?
Reactie: Wat een mooi onderwerp vind ik dit. Tijdens de opleiding die ik volg aan het Instituut voor Toegepaste Integrale Psychologie (ITIP) is het thema ook intensief aan de orde gekomen.
Het masker kan soms zó comfortabel zijn, dat het gevoel er gewoon niet ís. Dat heb ik ook ondervonden. Echt contact is er dan ook niet. Dat kan pijnlijk zijn.
Ik ben me door een aantal oefeningen een stuk bewuster geworden van mijn masker. Zonder oordeel, gewoon bewuster. Hierdoor kan ik mijn werkelijke gevoel ook makkelijker 'opzoeken' en laten zien als ik voel dat dit goed is.
Reactie: Er is een verschil tussen leiderschap tonen en leidend zijn. Deze 9 gedragstip worden alleen herkend als authentiek als ze van ''binnenuit'' komen. In elk ander geval wordt het vooral gezien als een ''kunstje'', die geleerd is een training of uit een boek.
Veel belangrijker is volgens mij de tip om te ontdekken welk leiderschap bij je past. Of waarin je leidend in bent.
Voor achtergronden: ''De belangrijkste opgave van leiderschap''. http://www.dewagenmenner.nl/?p=1226
Reactie: Met de tweede tip zijn wij het pertinent niet eens:
''2.Wijs alleen indirect op de fouten van anderen''. Dit creëert een omgeving waarin medewerkers minder defensief worden.
Integendeel! Dit creëert een omgeving van ‘ over de band spelen’ en ‘het horen via de wandelgangen’. Wat er JUIST moet gebeuren is om relaties te bouwen die groot en stevig genoeg zijn om directe feedback te kunnen geven EN in ontvangst te kunnen nemen. Pas dan krijg je een organisatie die zichzelf continue wil verbeteren. Maar dat is niet het enige…
De positieve stimulans in de overige tips is daarbij essentieel!
Reactie: Helemaal mee eens.
We leren alleen door te ervaren, dus toepassing van nieuwe kennis in de praktijk is cruciaal om die kennis eigen te maken.
Als timemanagement trainer pas ik dit principe dagelijks toe. Onder andere door de kennis gefaseerd en gespreid in de tijd (4 bezoeken in 3 maanden) aan te bieden, maar vooral door de trainingsdeelnemer op zijn/haar werkplek te bezoeken en daar met de deelnemer de praktische slag te maken en te begeleiden.
De investering in een training wordt pas effectief als de opgedane kennis in de praktijk zijn toepassing vindt. Niet door nog een mooie werkmap in de kast te doen belanden.
Reactie: Van onbewust onbekwaam via bewust onbekwaam en bewust bekwaam naar onbewust bekwaam is de cirkel die we doorlopen bij een gedragsverandering.
De belangrijkste fase om tot beweging en transformatie te gaan komen is bewust onbekwaam zijn..... en dat geeft dit artikel goed aan.
Wat ben ik blij dat we eindelijk gaan zien en toegeven waar we staan!
Hierna kan het dus alleen maar beter worden :-)
En met de juiste instelling en de goede mensen om je heen (intern en extern) komen bedrijven deze hobbel wel door als ze echt doorpakken en dingen anders gaan benaderen.
Ik heb daar alle vertrouwen in, het begint echter wel bij onze eigen persoonlijke inzichten en inzet!
Een heel fijne dag gewenst,
Marjolein Hins
Q-Search / MM&P boardroomcounseling
Reactie: Sommige bedrijven zijn wel erg hardleers die verdienen het dan ook niet om te blijven voortbestaan.
Dus: eigen schuld dikke bult!
Jammer voor de werknemers want die komen dan op straat te staan, daar voelen de bedrijven zich totaal niet voor verantwoordelijk. Ikke ikke ikke,
heb, heb, heb, winst, winst, winst en dan pas het personeel. Schaam jullie!