zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Schijn bedriegt – heel effectief

17 februari 2010 - Gezien de storm van kritiek die ze over zich heen hebben gekregen door en na de recessie, zou u denken dat CEO’s – vooral die van grote ondernemingen –verbeteringen doorvoeren om het publiek te sussen. In plaats daarvan, reageren veel CEO’s echter op de kritiek door analisten te misleiden zodat die de marktwaarde van hun onderneming foutief inschatten.

Onderzoek onder 1.300 CEO’s, directeuren en analisten door James Westphal van de University of Michigan en Melissa Graebner van de University of Texas schetste een deprimerend beeld van hoe ver CEO’s wel niet willen gaan om de impressie van beursanalisten te beïnvloeden en hoe effectief die misleidende tactieken bovendien zijn. Als een CEO flink zijn best doet om de analisten om de tuin te leiden, stijgt de kans op een hogere aandelenkoers met maar liefst 36 procent en neem de kans op een waardedaling met ongeveer 45 procent af. En dit alles heeft niks met de realiteit te maken, maar puur en alleen met de indruk die een onderneming weet te wekken. 



Vriendjespolitiek
Bedrijfsleiders reageren niet op negatieve analyses door hervormingen door te voeren en het beleid te verbeteren, maar door de samenstelling van de raad van bestuur te wijzigen en hun communicatie dusdanig aan te passen dat het alleen maar lijkt of er dingen veranderd zijn. Dergelijke tactieken kunnen een behoorlijk vervormd beeld geven van de werkelijke marktwaarde van de organisatie. Een veelgebruikte tactiek van CEO’s is bijvoorbeeld te doen alsof hij/zij geen enkele invloed heeft op de samenstelling van het managementteam en zo de schijn van onpartijdigheid te wekken. In werkelijkheid oefent de CEO vaak grote druk op het bestuur uit om die managers aan te wijzen die hij wil. De analisten op hun beurt erkennen dat dit gebeurt en dat de gevolgen van grote invloed zijn, maar dat ze er eenvoudigweg niet veel aandacht aan besteden. 

Mooie woorden
Dit onderzoek is het meest recente in een hele serie waaruit blijkt op hoeveel manieren CEO’s analisten en investeerders te slim af proberen te zijn. Uit een van die eerdere onderzoeken bleek dat het bijna standaard is dat de directie plannen aankondigt die goed vallen bij de analisten en investeerders (zoals het terugkopen van aandelen of lange termijn beloningen voor managers in het leven roepen), maar die vervolgens helemaal niet uitvoeren.
Uit een ander onderzoek kwam naar voren dat hoe meer de omzet daalde, hoe meer extraatjes de directie aan de analisten die zich bezig houden met het bedrijf toestopt. Twee extraatjes voorafgaand aan de publicatie van de jaarcijfers, en de kans op een waardedaling is gehalveerd. 

Openbare informatie
Hoewel het makkelijk is om de analisten te verwijten dat ze de bedrijven die ze analyseren niet goed genoeg doorlichten, is dergelijk misbruik nog beter te bestrijden door de relatie tussen leden van de raad van bestuur en de CEO standaard openbaar te maken. Als de CEO en de directeur samen op school hebben gezeten, eerder samengewerkt hebben in een andere onderneming of in het bestuur van dezelfde organisatie zitten, heeft dit immers bijna onherroepelijk gevolgen voor het ondernemingsbeleid.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CEO: crisis voorbij, terug naar hoe het was
 Is de CEO immuun voor de recessie?
 Buitenstaander is meest geschikt om de rotzooi op te ruimen
 CEO moet integer zijn
 
 
reacties
 
I steel  |   | 
17-02-2010
 | 
11:51 uur
Hardnekkig, de negatieve stereotypering:
altijd weer de zwarte huidskleur tevoorschijn bij minder positieve thema's.
M. Van der Steen  |   | 
22-02-2010
 | 
09:37 uur
Hoe bedoel je?
l stoel  |   | 
22-02-2010
 | 
11:28 uur
Kennelijk geinternaliseerd, wellicht met de paplepel ingegoten.
Uw (senior) brein herkent de (systematische) negatieve stereotypering niet als kwalijk.
M. Van der Steen  |   | 
22-02-2010
 | 
12:46 uur
sorry hoor, maar het ontgaat me inderdaad... ik heb net het artikel nog eens herlezen, maar zie geen enkele verwijzing (noch impliciet, noch expliciet) naar zwarte huidskleur...
Of bedoel je omdat op de foto (zie ik nu net, na lang turen) de ene hand lichtjes donkerder is dan de andere? Wow zeg, ga jij het zo ver zoeken? Dat is pas pervers!
l steel  |   | 
22-02-2010
 | 
13:06 uur
Zielepoot, reagerend als de Nederlandse nieuwkomers in hoog ontwikkelde landen als Canada, die bij het smakeloos etaleren van Zwarte Piet of Indiaantje poppen in hun bedrijfs-etalages door de locale politie berispt worden.
M  |   | 
22-02-2010
 | 
13:24 uur
Zie ook niets wat met huidskleur te maken heeft. Een typisch geval van ( gekleurde ) spijkers op laag water zoeken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10