zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

HR vertrouwt vaak nog op onbetrouwbare selectiemethoden

1 juli 2010 - Bij het selecteren van nieuwe medewerkers vinden HR-professionals het vooral belangrijk dat sollicitanten positief staan tegenover de procedure en dat de selectiemethode niet te duur is.

Dat blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit van Zürich onder 506 Zwitserse HR-professionals.  Het voorspellende vermogen van een selectiemethode vinden HR-professionals veel minder belangrijk. Een gemiste kans voor HR, stelt Tristan Lavender, psycholoog bij HFMtalentindex



Referenties

Met de naderende schaarste op de arbeidsmarkt wordt het steeds belangrijker om objectief vast te stellen wie de échte talenten zijn. Veel onderzoek heeft aangetoond dat algemene intelligentie en persoonlijkheidsfactoren in combinatie met een gestructureerd interview daar het best bij helpen. Toch maakt slechts 32 procent van de HR-professionals in de onderzochte steekproef gebruik van een persoonlijkheidstest in de selectieprocedure. Slechts negentien procent zet een intelligentietest in. Deze bevindingen zijn in lijn met eerder onderzoek van de Universiteit van Amsterdam in samenwerking met Yacht. Daaruit bleek dat ook veel Nederlandse organisaties nog vertrouwen op selectiemethoden met een relatief lage voorspellende waarde, zoals het beoordelen van referenties. 

Selectiefouten

Het lijkt erop dat veel organisaties nog grote winst kunnen boeken in de kwaliteit van hun personeelsselectie, door meer inzicht te krijgen in de voorspellende waarde van verschillende selectiemethoden. Elke verkeerde selectiebeslissing kost een bedrijf gemiddeld 15.000 tot 20.000 euro. Kosten die HR zich niet kan permitteren nu de positie van HR op de managementagenda toch al onder druk staat. Wanneer HR-professionals blijven vertrouwen op onbetrouwbare selectiemethoden, bestaat het risico dat eerder gemaakte selectiefouten zich onnodig herhalen. 

Online assessment

Door de opkomst van online assessmentsystemen zijn persoonlijkheids- en intelligentietests op grote schaal binnen handbereik van HR gekomen. Het voordeel van deze instrumenten is dat zij bewezen voorspellende waarde hebben voor werkprestaties. Meer informatie over de voorspellende waarde van online assessments en andere selectiemethoden leest u in de gratis whitepaper van HFMtalentindex.

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiŽle sector
 Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
 Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Van werving- en selectiebureau tot internet marketing bureau
 Rol werving- & selectiebureaus is veranderd door social media
 Talent: niet meetbaar, wel stuurbaar
 Online assessment sterk in opkomst
 
 
reacties
 
Claudia  |   | 
1-07-2010
 | 
09:11 uur
Bij welke bedrijven is HR DMU bij aanname?
John Warrink  |   | 
5-07-2010
 | 
09:12 uur
''Elke verkeerde selectiebeslissing kost een bedrijf gemiddeld 15.000 tot 20.000 euro''. Tel daarbij op de mededeling van Sander van Golberdinge (Stichting Fraude Aanpak Detailhandel) dat er alleen al in de detailhandel in 2009 voor 180 miljoen euro door personeel is gestolen of gefraudeerd, en meer motivatie om gedegen te selecteren is volgens mij niet nodig. Los van alle assessments is serieuze screening van sollicitanten meer dan aanbevelenswaard. Wist u dat er een online tool bestaat dat binnen ongeveer een half uur een indicatie geeft over de integriteit en moraliteit van een sollicitant? Voor de kosten hoeft men het niet te laten, zeker niet als bovenstaande bedragen verschijnen.....
h Groen  |   | 
5-07-2010
 | 
09:46 uur
De testen zeggen vooral iets over de kandidaat an sich, maar vertellen weinig of de kandiaat past in de cultuur van de organisatie. Daarmee loopt men dus het risico dat men op papier de ideale kandidaat heeft, maar in uw organisatie totaal niet tot zijn recht komt. Waardoor alsnog het geld over de balk gaat.

Selecteren van kandidaten gaat een stuk verder dan assessments.
Ton  |   | 
5-07-2010
 | 
13:16 uur
In het verleden diverse malen via assessments bij een bedrijf in dienst gekomen bleek het bedrijf helemaal niet bij mijn stijl te passen.

Ze zeiden X te zijn maar zijn toch echt Y'tjes.

Bedrijven zouden eerst een helder plaatje moeten hebben wat men wil en wat men zoekt en dan pas te gaan werven en selecteren. Wat zij zeker moeten nalaten is zichzelf wat wijs te maken door ja te zeggen en nee te doen.

Ze zorgen voor onrust binnen de organisatie en voor een flinke kostenpost uiteindelijk.

Tel maar op. Kosten voor werving en selectie + inwerkperiode + een tijd lang opereren met een persoon die niet past bij het bedrijf / in de functie + Mogelijke kosten voor een exit. Indien men niks leert van dit zelfbedrog herhaalt dit allemaal keer op keer!

Uiteindelijk drukt dit het bedrijfsresultaat, zeker ook door de mogelijke bijeffecten, zoals onduidelijkheid, onrust, chaos, overwerk, verloop enz.
De gevolgen kunnen zeer ernstig zijn!

Carolina Koomans  |   | 
5-07-2010
 | 
14:55 uur
Uiteindelijk draait het om een combinatie van voorspellende, meetbare methodes (assessement) en het juiste gevoel omtrent motivatie, persoonlijke klik en passen bij de cultuur van het bedrijf. Maatwerk dus!

Bert Schreuders  |   | 
6-07-2010
 | 
08:12 uur
Inderdaad lees ik hiervoor de ingrediŽnten voor een geslaagde testuitkomst. Het profiel van de organisatie en die van de kandidaat-werknemers moeten op elkaar worden afgestemd in een dergelijke testsituatie. Dus niet ťťnzijdig alleen de kandidaat testen, maar ook de karakteristieken van de organisatie meenemen. Ik heb daar hele goede ervaringen mee en kan daarmee een hoge succesfactor garanderen.
Henk  |   | 
9-07-2010
 | 
15:48 uur
Hetis mij niet bekend of dit reeds gebeurd.
Waarom zou je een potentiele kandidaat niet eens (onbetaald) een paar dagen laten rondlopen door het bedrijf en links en rechts eens een praatje laten maken.
Hij proeft dan de sfeer en maakt voor zichzelf een inschatting omtrent verwachtingen en of hij deze waar kan maken etc etc.
Ik weet wel dat dit niet mogelijk is in alle bedrijven ivm bedrijfsgeheimen etc, maar in de meeste bedrijven wel denk ik.
De kans dat je iemand krijgt die in het bedrijf past neemt toe en het grote toneelspel van solliciteren wordt minder gekunsteld en betrouwbaarder

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiŽle sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
meer top 10