zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Rol werving- & selectiebureaus is veranderd door social media

12 mei 2010 - De manier van zoeken naar een (interim)baan, en de werving en selectie van (interim)personeel is ingrijpend veranderd door de opkomst van social media, sociale netwerken als Hyves en Twitter. Dat meldt Beet Intermediair.

"Social media zijn bij uitstek geschikt voor personal branding, jezelf in de markt zetten als werkzoekende of werkgever," zegt social mediadeskundige Joost Geurtsen van Lammers van Toorenburg PR. Volgens Geurtsen moeten werving- en selectiebureaus daarom goed naar hun (nieuwe) rol kijken. "Sociale netwerken zijn bijvoorbeeld een belangrijk wervingsinstrument geworden. Daar kom je allang niet meer omheen." 



Persoonlijke interactie
Carmen Maanicus van BEET Intermediair is het met Geurtsen eens, maar "het inschatten van competenties als gedrag en houding, maar ook van kennis en vaardigheden blijft altijd een zaak van persoonlijke interactie en nauwkeurige selectie. En dat moet je overlaten aan de echte werving- en selectiespecialisten. Natuurlijk is social media enorm belangrijk, maar werving en selectie blijft hoe dan ook mensenwerk, face tot face. Ik wil mensen zíen." 

Midden en hoger kader

Nederlandse deskundigen verwachten dat social media vanaf dit jaar de traditionele vacaturebanken definitief verdringen, vooral voor vacatures in het midden en hoger kader. Ruim de helft van de mensen die een baan zoekt, blijkt ervoor open te staan om via sociale netwerken te worden benaderd. Opvallend genoeg bleek uit een Amerikaans onderzoek uit 2009 bij 41 grote bedrijven, dat slechts één procent van de 1,8 miljoen medewerkers een baan via social media had gekregen. 

Intensief communiceren

Werving- en selectiebureaus kunnen social media gebruiken om intensief te communiceren met hun opdrachtgevers en werkzoekenden, maar natuurlijk ook om naar (nieuwe) geschikte profielen te zoeken. Geurtsen: "Als ik via Twitter een interessante vacature binnenkrijg, dan deel ik die met andere mensen. Zo werkt dat." 

Duidelijk doel

Volgens de social mediadeskundige geldt voor ieder bedrijf: je moet social media alleen inzetten met een duidelijk doel voor ogen. "Wat wil je ermee bereiken? Je moet niet alleen meedoen omdat het meedoen, maar wel om bepaalde doelen te bereiken. Maar als je het goed inzet en erin investeert, creëer je tal van nieuwe ingangen, nieuwe netwerken. Wat je investeert, krijg je meteen terug. Je krijgt altijd feedback. Als je niets doet, gebeurt er niets." 


Bron: Beet Intermediair
 
 Doorsturen   11 reacties  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips om u te profileren op sociale media
 Heeft Facebook invloed op sollicitaties?
 Ook jongeren geven voorkeur aan persoonlijk contact
 Sociale netwerken worden nog niet veel gebruikt tijdens banenjacht
 
 
reacties
 
Paul de Bruijn  |   | 
12-05-2010
 | 
19:42 uur
Aan de reacties te lezen denk ik dat bij de gedachte dat het allemaal een hype is, de wens de vader van de gedachte is. In de VS verloopt al 80% van de werving via de social media. Per dag komen er 300.000 Twitteraars erbij. Het valt me op dat de printed media zelden positief over deze ontwikkelingen schrijven, bang als ze zijn dat hun wereld er snel anders uit gaat zien.

Er staat een mooie video op mijn site over deze ontwikkelingen voor als je niet snel te overtuigen bent.

Het valt me op dat er relatief veel scepsis heerst over de huidige ontwikkelingen onder de dertigers. Zij denken de internetgeneratie te zijn. Maar als straks de huidige 20- generatie de organisaties binnenstroomt, zullen ze in no time digitaal onder de voet worden gelopen.

Deze ontwikkelingen gaan hand in hand met het feit dat veel talentvolle mensen zijn afgeknapt op de vergaderfabrieken en acht-tot-vijf mentaliteit. Niet het management zal de veranderingen in gang zetten, maar de toekomstige medewerkers. Veel managers zullen in de weg staan van de aanstaande omslag.

Ik denk dat de echte veranderingen in de social media nog moeten komen: Facebook bijvoorbeeld is qua gebruikswaarde en techniek zo beperkt dat het wachten is op een professionele vervanger. Maar vooral de integratie van alle media, ontkoppeling van content en platforms, toename van mobiele toepassingen gaat onze manier van communiceren en (samen-)werken drastisch veranderen.

Je denkt dat het niet zo'n vaart zal lopen?
DREAM ON!

Martijn Betgem  |   | 
12-05-2010
 | 
09:57 uur
Inhoudelijk prima. Bevat helaas weinig nieuwswaarde. Elke recruitment specialist moet zich bezighouden met SM en dat is logisch. Marketing speelt een zeer belangrijke rol in ons vak.
Paul de Bruijn  |   | 
12-05-2010
 | 
10:10 uur
Veel bedrijven ontdekken nu social media. Helaas zie ik nog maar weinigen die inzien dat achter de trend van social media een veel dieperliggende verandering zit. De manier waarop mensen omgaan met arbeidsverhoudingen, de vermenging van persoonlijke en zakelijke communicatie, het verdwijnen van de 8-17uur patronen.
Social media zijn niets meer dan nieuwe lijnen naar de arbeidsmarkt, maar de kneep zit het in de wijze van inzet. En helaas zie ik nog te weinig goede voorbeelden.
Edwin  |   | 
12-05-2010
 | 
10:18 uur
''Deskundigen verwachten dat ....'', welke deskundigen zijn dat dan? Ik heb nog niemand gehoord die, gezien de nog steeds enorme bezoekersaantallen van de vacaturesites, durft te beweren dat social media hen dit jaar zal ''verslaan''. Wat een hype journalistiek. Social media zijn zo blijkt uit recent en onafhankelijk onderzoek nog niets eens bij de 10 belangrijkste orientatiekanalen. Gaat ongetwijfeld de komende jaren toenemen
maar momenteel overhyped.
Gordon Lokenberg  |   | 
12-05-2010
 | 
12:18 uur
De titel van deze posting brengt een andere boodschap dan de inhoud. Hoe gaat dan de rol van de werving en selectie bureaus veranderen?

Knuppel in het hoenderhok:
Dat het schuiven van cv's afgelopen kan zijn zie ik in, maar wat gaat dan hun rol zijn?

Gaan ze, generaliserend, dan nu beter op hun doelgroep inzoomen, halen ze nu dan wel de krenten uit de pap?

Of krijgen ze, wederom generaliserend, nu meer de gelegenheid te spammen!

Ik ben het overigens wel eens met het feit dat IRL meetups het kaf van het koren zullen scheiden bij selectie. Maar internet zal je zeker helpen bij meer beter gekwalificeerde kandidaten in de eerste ronde.

Ook ben ik het eens met het feit dat de Jobboards nog lang hun bestaansrecht niet hebben verkwanseld, zeker nu ze ook meer aan het integreren zijn met de verschillende social media kanalen.

De werkzoekende is nog altijd geneigd naar een vacaturebank te gaan om op de hoogte te blijven van hun kansen op de arbeidsmarkt.
Wel is het zo dat zij vervolgens eerder kunnen maar ook zullen kijken of iemand uit hun (online) netwerk als welbekende kruiwagen kan optreden.

De taak van de werving en selectiebureaus?
Leren hoe ze Social Media op een verantwoorde wijze kunnen inzetten, leren hoe ze zonder te spammen wel de juiste kandidaten aan zich kunnen binden. Zorgen dat ze hun niche beheersen en corporates leren omgaan met ''internetprofielen'' in plaats van oudbakken cv's.

..... tot zover

@edwin het AGO verteld ons anders:
bron Intermediar PW: 10 procent van de Nederlandse beroepsbevolking zou middels het online gebruik van communities/social networks op zoek gaan naar een (nieuwe) baan. Maar het populairst zijn nog steeds de vacaturesites met 55 procent. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek van Intelligence Group.
Paul  |   | 
12-05-2010
 | 
16:06 uur
Uiteindelijk heeft iedereen baat bij Social Media. De informatie die gedeeld wordt is goud waard. Google is dan wellicht heer en meester, maar is op veel vlakken ook niet heersend. Bijv. volg via zoektermen wat er gezegd wordt via reputation.tracebuzz.com, voor wervingbureau's een interessante applicatie.
Martijn Betgem  |   | 
12-05-2010
 | 
13:14 uur
Ik ben het met je eens Edwin, het wordt gehyped en het lijkt een manier te zijn om 'de wereld'in te laten zien dat de schrijver het allemaal snapt. Er zijn nog steeds volksstammen die niets doen met SocMedia. Er ook geen enkele interesse in hebben. Google is nog steeds heer en meester.
DaveK  |   | 
16-05-2010
 | 
14:13 uur
Eens met Martijn Betgem, Paul en sluit me bij hen aan qua 'overhyped'.

Dit geld ook voor HR en andere Recruitmentafdelingen. Zij hebben geen enkele toegevoegde waarde daar zij, soms extern ingehuurd, geen enkel verstand hebben van 'core businesses' van multinationale en kleine ondernemingen.

De verspilling in het verkeerde menselijke kapitaal die dat teweegbrengt, kan het gebruik van een ''tool'' als Social Media niet rechtvaardigen.

Het is wederom inderdaad een 'reclame' artikel voor Recruitmentburo's, al dan niet bewust de online ether ingeslingerd om hun bestaansrecht te rechtvaardigen.

Maar CEO's zijn allang niet meer op zoek naar dit soort ''oplossingen'' die eerder de veroorzaker zijn van de economische problemen dan oplossing.
Hanna  |   | 
17-05-2010
 | 
09:08 uur
Ik doe een onderzoek naar hoe een bedrijf social media kan gebruiken voor de werving van mensen. Ik denk inderdaad dat je social media kan gebruiken voor een eerste indruk of het wekken van interesse bij mekaar, maar face to face is zeker nog nodig om een persoonlijke indruk te krijgen. Heeft iemand nog ideeën wat ik kan doen in mijn onderzoek o.i.d.?
Dank

Jolien  |   | 
25-05-2010
 | 
12:16 uur
Om Paul te citeren: ''Maar vooral de integratie van alle media, ontkoppeling van content en platforms, toename van mobiele toepassingen gaat onze manier van communiceren en (samen-)werken drastisch veranderen.''

Dit is concreet de verandering waar recruiters het meest aan hebben. Want praten over 'aanwezig' zijn op social media is ontzettend vaag. Een hyvesprofiel aanmaken, tweets de wereld in sturen.. en dan?

De integratie met online media zorgt ervoor dat je een beter beeld van de kandidaat hebt.
Foto, connecties, interesses, vorige werkgevers.. Alle content is out there!

Hoe haal je als recruiter hier je voordeel uit? Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een recruitmentsoftware dat informatie uit alle LinkedIn en Twitter-profielen haalt. Als een klant een nieuwe vacature twittert of een kandidaat aangeeft op zijn LinkedIn-pagina een nieuwe werkgever te hebben dan wordt dit automatisch doorgevoerd in het systeem. Informatie (cv, huidige werkgever, functie etc.) van de kandidaat is daarom betrouwbaar en recent. In tegenstelling met het eenmalig of jaarlijks ontvangen van een geüpdatet cv.

Ik denk dat recruitment bureaus nog te passief omgaan met social media.

Er zijn wel een aantal mensen bezig met het bruikbaar maken van de online 'social media' content in de vorm van een recruitment software. Ik weet van recruitment solutions bureau SRES dat zij hier heel ver in zijn met hun systeem.

Want waarom wordt er eigenlijk nog zo veel gewerkt met van dan die ouderwetse Otys excel-look-a-like software?

Nogmaals, recruitment bureaus moeten actiever omgaan met social media.


P.s. @Hanna. Ik kom zelf uit de marketingcommunicatie branche. Ik denk dat ik je wel kan helpen bij je onderzoek en kan verwijzen naar contactpersonen omtrent dit onderwerp.
Raf Steenssens  |   | 
11-07-2010
 | 
13:10 uur
Op het vlak van rekrutering wordt de rol van sociale media nog wat overschat denk ik. Zowel voor werkgevers als selectiebureau's kan het een extra wervingskanaal zijn om op zoek te gaan naar kandidaten.

In een inkrimpende arbeidsmarkt blijft de ''search'' naar geschikte kandidaten echter even intensief als vanouds. Meer nog, we kunnen verwachten dat naar de toekomst toe de inspanningen die bedrijven moeten doen om een geschikte kandidaat te vinden nog zullen verhogen. Ik zie dan ook niet in waarom de rol van een selectiebureau zou veranderen naar de toekomst toe: alles blijft hetzelfde, alleen komt er een extra wervingskanaal bij. Wel is het zo dat het belang van online rekrutering toeneemt, ten nadele van meer traditionale media zoals de geschreven pers.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10