zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Van werving- en selectiebureau tot internet marketing bureau

19 mei 2010 - Social Media hebben een steeds grotere impact op het handelen van werving- en selectiebureaus of breder; voor recruiters. Social Media bieden u de mogelijkheid uzelf te etaleren op internet en te laten zien dat u kennis van het vakgebied van uw kandidaten hebt. 

Passief door goede profielen op te stellen op bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook, actief door deel te nemen aan discussies op bijvoorbeeld fora. Personal branding dus. U kunt er niet meer omheen, internet is en blijft ‘the big thing’. Dat schrijft Martijn Betgem, senior recruitment consultant bij Adviesgroep ’88. Het ‘sharen’ of delen van informatie – waar het op internet om draait - kan in dit scenario zeer gunstig voor u uitpakken als recruiter; immers, wie zit er te wachten op een recruiter zonder kennis van uw vakgebied? U laat zien dat u de markt en het vak kent; dé gesprekspartner bent voor de kandidaat/ werkzoekende.  



Vindbaarheid

Dat Social Media een zeer belangrijke rol zijn gaan spelen, ook voor recruiters, is overal te lezen. Over de ‘vindbaarheid’ van de recruiter en zijn of haar vacatures, lees je veel minder en dat is vreemd. Het is bekend dat de actief werkzoekende zich direct via Google oriënteert. Men tikt bijvoorbeeld ‘vacature salesmanager’ in en bekijkt vervolgens de eerste drie resultaten. Zit u daar tussen, dan hebt u een lead te pakken; de kandidaat is binnen handbereik. Staat u met uw website daarentegen op pagina twee, dan kunt u naar de vogel fluiten.
En waar komen Social Media dan om de hoek kijken? Social Media zijn een schitterend middel om de passief ‘zoekende’ te triggeren. Hij of zij is niet op zoek, maar kan dat wel gaan doen op korte termijn. Via Social Media kunt u contact onderhouden en in gesprek raken. Een ideale manier om te laten zien dat u dé recruiter bent, mocht uw netwerkcontact van baan willen veranderen. Dus op de langere termijn is het prima marketing. De kans is groot dat als uw netwerkcontact zich wil gaan oriënteren, aan u als recruiter de voorkeur geeft in plaats van aan Google. Puur het gevolg van prima internet marketing. 

Social media als verlengstuk marketing

Er zijn zeer veel voorbeelden van werving en selectietrajecten waarbij Social Media een grote rol hebben gespeeld. Toch is Google nog steeds heer en meester. De vraag rijst of Social Media niet teveel eer is of worden toebedeeld. Betgem denkt het wel, of liever gezegd, nog wel. Natuurlijk zijn vakgebieden als marketing, IT en HRM heel gevoelig voor internetontwikkelingen en is het logisch dat deze vakgebieden veel profijt hebben van Social Media. In ‘traditionelere’ vakgebieden als bijvoorbeeld accountancy is deze vrucht veel kleiner. Maar dat kan veranderen.
Zie Social Media daarom als een waardevol verlengstuk van uw internet marketingstrategie. En als u dat doet, doe dat dan zorgvuldig en actief. En volg de ontwikkelingen op de voet. Social Media zullen een steeds belangrijker onderdeel worden van het internet marketingpakket. Duidelijk is wel dat u als werving- en selectiebureau meer en meer internet marketingbureau wordt. Het is een kwestie van gevonden of verslonden worden.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Rol werving- & selectiebureaus is veranderd door social media
 Tien wervingspraktijken waar u echt mee moet stoppen
 Wervingsite scoort niet
 Sociale netwerken steeds vaker gebruikt als wervingsinstrument
 
 
reacties
 
Drs. J.W. van der Weele  |   | 
19-05-2010
 | 
12:24 uur
Interessant stukje van Martijn. Ik heb even gegoogeld op Martijn Betgem en Adviesgroep '88 en dan zie je dat ze daar de kunst wel beheren. Welke term je ook ingeeft in google, zij staan met meerdere resultaten op de eerste pagina. Daar is voor concurrenten niets meer te halen. Hoe hebben zij dat voorelkaar gekregen. Lijkt me toch niet dat je 250 websites in de lucht kunt houden, als je ook nog W&S bureau bent? Of hebben ze dat ook slim gedaan? Mag dit eigenlijk wel van Google?? Wie weet hier meer van?

Gr.

Drs. J.W. van der Weele

ps Martijn, het is geen kritiek, maar ben als startend recruiter (zelfstandig) bezig met m'n website en loop tegen wat problemen aan! Wellicht kunnen we een keer bellen met elkaar?
Martijn Betgem  |   | 
20-05-2010
 | 
10:40 uur
Beste J.W. Dank voor je aardige woorden. Lijkt me prima om te bellen. Ik ben bereikbaar op 06 - 107 558 75.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10