zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoogopgeleide starter stelt persoonlijke ontwikkeling boven werkprivé balans

14 juni 2010 - Op de vraag 'Wat wil je over vijf jaar op werkgebied hebben bereikt?' zetten hoogopgeleide afstudeerders en starters niet langer 'een goede balans tussen werk en privé' op de eerste plaats.

Deze balans, jarenlang kenmerkend voor de huidige generatie Y, moet nu het veld ruimen voor behoefte aan persoonlijke ontwikkeling en diepgang.  Zo blijkt uit de resultaten van de Nobiles MotivatieMonitor 2010, een jaarlijks terugkerend, grootschalig onderzoek naar de drijfveren en attitudes van hoogopgeleide laatstejaars studenten en starters als het gaat om werk, carrière en werkgevers.



De belangrijkste resultaten:
1. De grootste carrièreambitie: persoonlijke ontwikkeling (64 procent)
2. Plezier in het werk wordt steeds belangrijker dan salaris (van 43 procent in 2008 naar 58 procent in 2010)
3. De balans tussen werk en privé wordt steeds minder belangrijk (gestage daling, van 65 procent in 2008, 58 procent in 2009 naar 53 procent in 2010)
4. Trainingen en cursussen vormen de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden (70 procent)
5. Studenten verwachten nog steeds een hoger salaris dan ze krijgen (gemiddeld verschil: euro 288 per maand)
6. 32 procent wil straks zelfstandig professional zijn
7. Starters verwachten een carrièrestap bij een volgende werkgever te maken, niet bij de huidige 

Visie
Tijdens een verdiepende paneldiscussie op het Nobiles seminar 'HRMarketing voor HR-professionals', gaven tien studenten en starters hun visie op het waarom van bepaalde resultaten. "De balans tussen werk en privé wordt steeds minder belangrijk omdat het onderscheid tussen die twee verdwijnt," aldus een starter. ''Voor voldoening uit je werk lever je bovendien graag in." 

Carrièrestap
Over de verwachting een carrièrestap pas bij een volgende werkgever te zetten, was het panel niet verbaasd. Karin, student marketingmanagement: "De meeste mensen uit mijn omgeving hebben als eerste baan niet hun droombaan te pakken. Dat is meestal pas de volgende." Daar dachten niet alle panelleden zo over. Ernst, student finance: "Ik ga echt voor een duurzame relatie met mijn eerste werkgever. Daar wil ik mijn stappen maken." 

Positieve twijfel
Op de vraag of het panel zich herkende in de toenemende twijfel over de toekomstige baan, reageerde een studente: "Dat veel studenten meer dan één stage doen heeft daar ook mee te maken. Dan zie je eigenlijk pas wat er allemaal mogelijk is. Dat is op zich wel positieve twijfel dus, geen paniek." 

Top drie werkgevers
De top drie werkgevers met het beste imago onder hoogopgeleide studenten en starters (nul tot twee jaar werkervaring):
1. Google
2. Philips
3. Ministerie van Buitenlandse Zaken 

Top vijf prioriteiten

In het onderzoek werd de studenten en starters gevraagd wat belangrijk is bij de keuze voor een toekomstige werkgever. Dit resulteerde in tien gewogen imago-aspecten met daarin de top vijf: 'goede werksfeer/leuke collega's', 'werk met inhoud/diepgang', 'salaris/secundaire arbeidsvoorwaarden', 'goede opleiding en coaching' en 'oog voor balans werk/privé'. De onderzoekers legden vervolgens 104 werkgevers langs de meetlat, resulterend in de Nobiles ImagoMonitor. Het MotivatieMonitor onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door Bureau Consumenten Onderzoek in opdracht van Nobiles Media. Voor de Nobiles MotivatieMonitor 2010 werden 2.055 hoogopgeleide (wo en hbo) laatstejaarsstudenten en starters ondervraagd.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
 Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
 Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Starter vindt baanzekerheid onbelangrijk
 Starter accepteert baan onder niveau
 Hoogopgeleide blijft optimistisch over eigen banenkansen
 Werknemers die persoonlijk groeien geven bedrijf voorsprong
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
meer top 10