zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sollicitant doft zich extra op voor sollicitatiegesprek

6 april 2010 - Ongeveer 80 procent van de kandidaten besteedt extra aandacht aan zijn uiterlijk voordat hij of zij naar een sollicitatiegesprek gaat. Dat blijkt uit de resultaten van een enquête onder 2.500 marketeers en verkopers door Cobben & Van Tulder BV.

De vraag is wat werkgevers met dit gegeven kunnen doen. Het is geen verassing dat kandidaten zich extra opdoffen voordat ze gaan solliciteren, maar in een tijdperk waarin authenticiteit en echtheid sleutelwoorden zijn is het eigenlijk wel opmerkelijk. Die overige twintig procent, dat konden wel eens de echte toppers zijn. Het is onzin om te denken dat kandidaten met ongepoetste schoenen of met een vlek op hun kleren eerder aangenomen moeten worden, maar wel dat het van belang is dat bedrijven zich af horen te vragen of kandidaten in hun sollicitatiegesprek wel dezelfde mensen zijn die zich straks op de ochtend van hun eerste werkdag komen melden. Heeft een kandidaat een extra mooi pak aangeschaft omdat hij aan het solliciteren is? Vraag hem of haar dan om zijn hele garderobe te vernieuwen zodra hij of zij aan de nieuwe baan bij u gaat beginnen. Kandidaten die speciaal naar de kapper gaan om een sollicitatiegesprek te voeren, maar die normaal gesproken niet weten hoe een kam of borstel werkt zijn niet per definitie schizofreen, maar je mag zeker vraagtekens zetten bij hun vermogen hun verzorgde eerste indruk vast te houden. 



Waarom?
Wat sollicitanten met dit gegeven zouden kunnen is zich afvragen waarom ze zich opdoffen voor een nieuwe werkgever, terwijl ze voor hun huidige werk deze moeite niet meer doen. Wie is de echte ik? De persoon die met een nieuw pak gaat solliciteren of de persoon die in zijn ouwe grijze kloffie zich verveelt in zijn baan? 

Stropdas
Hoe kom je er als bedrijf achter of de indruk die kandidaten maken in een eerste gesprek ook daadwerkelijk representatief is voor hun echte gedrag? Voer goede gesprekken en laat ook uzelf zien zoals u werkelijk bent. En ga vooral niet teveel op uiterlijk af. Hoe zorg je als werknemer dat je elke dag fris en fruitig aan je werk gaat? Schaf ook eens een nieuwe stropdas aan zonder dat u gaat solliciteren.

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
 COVID-19 debet aan stijging politieke risico’s in thuislanden Nederlandse handelspartners
 40 procent van de jonge werknemers staat al met één been buiten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Stropdas nog steeds een must bij sollicitatie
 Zeven tips voor een geslaagd sollicitatiegesprek
 Acht tips om op tijd en ontspannen op uw sollicitatie te komen
 Tien dingen die u niet moet dragen tijdens een sollicitatie
 
 
reacties
 
Jan Boslooper  |   | 
6-04-2010
 | 
07:56 uur
Het klopt dat je bij het solliciteren niet beter moet voordoen als je werkelijk bent. Het hangt echter wel af naar wat voor functie je solliciteert. Bij een functie waar je representief moet zijn voor het bedrijf is het belangrijk voor de werkgever te weten hoe je er uit zal zien bij de e.v.t. klanten die hij zal ontmoeten. Iemand die een gesprek op directieniveau voert zal meestal niet serieus genomen worden als hij in een spijkerbroek en een shirtje komt. Terwijl je als monteur (is niet neerbuigend bedoelt) komt dit geen enkel probleem zal zijn. Kleding aangepast aan de functie is belangrijk.
Helma van Wanrooij  |   | 
6-04-2010
 | 
09:49 uur
Het is maar net wat er met ''opdoffen'' wordt vastgesteld. Opdoffen kan iets onnatuurlijks zijn en dan prikt een beetje HRM man of vrouw en feilloos doorheen. Niet goed dus. Maar opdoffen kan ook betekenen dat je gewoon extra aandacht schenkt aan je uiterlijk, je verzorging. En met dat laatste is niets mis. Het is van respect naar je gesprekspartner getuigen getuigen als je net wat meer aandacht schenkt aan je algehele verzorging. Het lijntje tussen beide is soms lastig te herkennen, maar daar kom je dan tijdens een gesprek weer snel genoeg achter.
Joeri Cox  |   | 
6-04-2010
 | 
15:41 uur
Ja, mensen kleden zich vaak beter bij een sollicitatiegesprek dan in de functie zelf. Vreemd is dat, want wat je er feitelijk mee doet is direct de relatie al aangaan als ondergeschikte: ''Ik kleed me beter voor jou, omdat ik iets van je nodig heb.'' Of nog verder: ''Mijn toekomst is van jou afhankelijk.''

Een sollicitatiegesprek krijgt vaak de vorm en het beeld van iemand met 'resources', namelijk een baan, die mag kiezen aan wie hij of zij die 'resources' geeft. Maar waar het om zou moeten gaan is: welke sollicitant heeft de beste relatie met de functie? Een goede relatie is altijd gebaseerd op gelijkwaardigheid, niet op afhankelijkheid.

Laat onverlet dat je je op een sollicitatie fatsoenlijk dient te kleden. Maar dat moet je ook wanneer je eenmaal in functie bent. Lijkt me zo.
Theo  |   | 
7-04-2010
 | 
12:34 uur
Opdoffen in de zin van extra aandacht aan details kan geen kwaad. De doorsnee Nederlanders zijn in het algemeen zo klasseloos en stijlloos geworden dat het gewoon respectloos is naar de omgeving te noemen is. Ik zie ontzettend veel zogenaamde 'casual' geklede figuren met hippe afgezakte gescheurde kleding in singlet en op teenslippers in publieke functie dat ik me schaam om Nederlander te noemen. Een onverzorgd en gepierced persoon zal bij mij nooit indruk maken.
Henriet  |   | 
7-04-2010
 | 
15:41 uur
Authenticiteit en echtheid gaan toch prima samen met nieuwe kleren en gekamde haren? Je mag van een sollicitant verwachten die hij of zij zich goed voorbereid voor een gesprek, nadenken over kleding en kapsel hoort daar volgens mij gewoon bij. Neemt niet weg dat je als werkgever diezelfde sollicitant, eenmaal in dienst, op een normale manier kunt aanspreken als hij op wat voor manier dan ook, op de werkvloer het laat afweten.
Ays  |   | 
12-04-2010
 | 
13:41 uur
Addo 2010 vind ik ook wel dat de sollicitant wat meer aandacht aan zijn/haar uiterlijk mag besteden. Tevens vind ik dat niet alleen de sollicitant, maar ook werknemers verzorgder voor de dag mogen komen. Ongeacht welke functie dan ook. (Ook de mensen die niet werken trouwens)

Ons uiterlijk is hedendaags toch een visitekaartje geworden. Ik denk ook dat dit fenomeen zal toenemen en dat mensen er bewuster mee om zullen gaan. Sterker nog, we kunnen er niet meer om heen. Al met al presenteren wij ons allen met het uiterlijk.

Maar goed, zo denk ik er over...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget (2) 
Van 1001 wachtwoorden naar nul? (1) 
Nissan NV200 (1) 
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot (1) 
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
top10
Verbeter uw supply chain, verbeter uw klantervaring
Intelligente Automatisering nieuwste trend, maar finance professional heeft geen idee wat het is
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
Werkende prefereert goed luchtreinigingssysteem boven coronavaccinatie
Vier tips voor een digitale lenteschoonmaak voor uw foto’s en video’s
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget
World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
Covid, cyber, compliance en ESG zijn de grootste risico's voor de financiële dienstensector
De cyberdreiging van vaccinaties
meer top 10