zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CEO moet integer zijn

4 september 2009 - Het is lang niet genoeg dat een CEO zijn werk goed doet. Als hij het vertrouwen van zijn personeel wil winnen en het toenemende cynisme op de werkvloer wil bestrijden, moet hij bovendien een flinke dosis integriteit aan de dag leggen. En daar ontbreekt het weleens aan.

Uit onderzoek van het Britse Institute of Leadership & Management kwam naar voren dat bijna een derde van de werknemers geen of weinig vertrouwen in hun directie heeft. CEO’s van grote publieke organisaties scoren iets slechter dan die van private ondernemingen. Lijnmanagers scoren juist veel hoger dan de top.  Het minst vertrouwd worden managers bij overheidsinstellingen en de media. CEO’s van liefdadigheidsorganisaties en de retail scoren het hoogst. Verrassend is dat het vertrouwen in de top van financiële instellingen erg hoog is. 



Tijd
Het onderzoek toont ook aan dat het tijd kost om het vertrouwen van de medewerkers te winnen. Hoe langer een manager in functie is, hoe meer werknemers hem of haar vertrouwen. Het feit dat managers van grote ondernemingen minder vertrouwd worden, heeft dan ook zeker te maken met het feit dat ze vaak kort aan het roer staan. CEO’s moeten in de ogen van medewerkers vooral capabel en integer zijn. En hoewel lijnmanagers meer vertrouwd worden, worden er aan hen ook meer eisen gesteld. Naast capale en integer moeten zij ook begripvol, eerlijk en consequent zijn. 


Vertrouwen is belangrijk. Teams presteren beter in een omgeving waar men elkaar vertrouwt en mensen werken harder en beter als ze hun leiders vertrouwen. En hoe hoger u in de organisatie staat hoe beter er op wordt gelet dat uw daden in overeenstemming zijn met uw woorden. In tijden van recessie geldt dit zelfs nog meer. Sta dus voor wat u zegt als u ongeschonden uit de recessie wilt komen.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Succesvol thuiswerken met geautomatiseerd uitgavenbeheer
 Organisaties houden geen rekening met feedback werknemers bij aanpassen reis- en onkostenbeleid
 Twaalf uitdagingen voor het hybride werken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gemotiveerd personeel dankzij integer leiderschap
 Goede leider is nederig
 Goede leider durft zijn fouten toe te geven
 Succes begint met vertrouwen en respect van uw medewerkers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Tips om je workforce te managen
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Nederland hybride werkland: een derde weigert fulltime kantoorbaan
Mensen spelen grote rol in de toekomst van B2B e-commerce
Emissievrij bouwen en bezorgen binnen de stad
Vraag naar netwerkmanagers blijft heel groot
IT-leiders moeten hun teams bijscholen om meer waarde uit data te halen
'Cyberveiligheid moet in handen zijn van de overheid'
Hoe wordt jouw organisatie een digitale winnaar?
Waarom het de hoogste tijd is voor bedrijven om elektronische handtekeningen te vertrouwen
Mensen zijn meer dan hun arbeidsprestatie
Het grote verschil tussen weten en kunnen
meer top 10