zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Is de CEO immuun voor de recessie?

6 oktober 2009 - Tussen 2007 en 2008 stortte de Amerikaanse aandelenbeurs in en verdwenen er 2,6 miljoen banen. Veel bedrijven presteerden aanzienlijk slechter en het personeel was daar de dupe van. Nou ja, niet alle personeel, een groep leek namelijk immuun voor de crisis: de CEO’s.

Uit onderzoek van de Corporate Library kwam naar voren dat het gemiddelde totale inkomen van de CEO met slechts 0,8 procent daalde in 2008. Driekwart kreeg zelfs een salarisverhoging. Als alle aandelen, opties, pensioenplannen en uitgestelde betalingen meegenomen worden in de berekening, incasseerde slechts 56 procent van de CEO’s iets minder dan het jaar daarvoor. Dit toont des te meer aan dat er van prestatiebeloning niet echt sprake is. Zelfs de bonus lijkt niet echt gebaseerd te zijn op prestaties, die wordt ook uitgekeerd als de aandelen van het betreffende bedrijf aanzienlijk kelderen. Het is dus niet zo vreemd dat het publieke vertrouwen in ondernemingen op een dieptepunt beland is. En dat besef lijkt langzaam door te dringen. 



Richtlijnen
Onlangs presenteerde The Conference Board een serie richtlijnen voor managementbeloningen en riep bedrijven op om actie te ondernemen om het vertrouwen te herwinnen dat verloren was gegaan in de crisis. Verreweg de belangrijkste richtlijn hierbij is het instellen van een duidelijke link tussen beloning, strategie en prestaties. Een significant deel van de beloning zou variabel moeten zijn en alleen betaald moeten worden als er bovenmatig gepresteerd is. Boven al moet de beloning eerlijk zijn en moeten vage constructies uitgebannen worden. Ook betrouwbaar toezicht en transparantie moeten voortaan deel uitmaken van het beloningsbeleid, aldus het rapport. Maar het blijft natuurlijk twijfelachtig dat dergelijke rapporten noodzakelijk zijn en wat er gebeurt met bedrijven die zich niet aan de richtlijnen houden.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Niet elke CEO lijdt onder de crisis
 CEO barst weer van het vertrouwen
 Ook CEO is niet zeker van zijn baan
 Tien aanbevelingen voor lange termijn bonussen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10