zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf manieren om negatieve energie uit te bannen

1 december 2009 - Het afgelopen jaar heeft vrijwel elke organisatie te maken gehad met de negatieve gevolgen van de recessie. Zelfs als er bij u geen ontslagen zijn gevallen, moeten mensen harder of anders werken met minder middelen. U moet veranderingen doorvoeren en u voorbereiden op de toekomst, maar tegelijkertijd kunt u het zich niet veroorloven de goodwill van uw personeel te verliezen.

Dat stelt Jean-François Manzoni op Management Issues. Een van de grootste problemen waarmee u in deze tijd te maken krijgt is negatieve energie. Die kan zich op vier manieren uiten: 



1. Angst, zelfs verlamming
Het personeel is gestresst en onzeker over wat ze moeten doen. 
2. Hulpeloosheid
Mensen weten wel wat ze moeten doen maar moeten dat doen zonder de gebruikelijke middelen en dat leidt tot een gevoel van hulpeloosheid. 
3. Interne conflicten
Er wordt gesneden in de kosten en medewerkers geven elkaar de schuld dat het werk niet goed gedaan wordt. 
4. Ontevreden gevangenen
Medewerkers zijn niet meer gelukkig met hun baan maar kunnen ook niet weg omdat er geen andere banen zijn. 

Vijf elementen

Manzoni komt met vijf elementen waar u zich op kunt focussen om negatieve energie uit te bannen. 

1. Verbeter de communicatie

Medewerkers verwachten van hun manager dat hij of zij richting geeft. Uw strategie en de redenen om te moeten veranderen kunnen niet vaak genoeg gecommuniceerd worden. Voor uw gevoel zegt u misschien steeds hetzelfde, maar vergeet niet dat uw publiek steeds verandert. Werknemers moeten ook begrijpen wat de prijs van verandering is. Wat levert het hen op dat ze harder moeten werken met minder middelen? Leg uit dat een grotere efficiency essentieel is om te overleven. 

2. Sta stil bij inspanningen en successen

In moeilijke tijden is het extra verleidelijk om u te richten op alles wat beter moet. Vergeet echter niet om positieve feedback te geven op zaken die al goed gaan. Een simpel bedankje of compliment heeft grootse gevolgen. 

3. Word niet ongeduldig

Ook u staat ongetwijfeld onder grote druk, maar pas er voor op dat u uw ongeduld niet botviert op uw medewerkers. Neem de tijd om uit te leggen waarom harde maatregelen noodzakelijk zijn. 

4. Zorg dat u op uw best bent

Vooral in moeilijke tijden verwachten medewerkers richting en geruststelling van hun managementteam. Zorg dus dat u op uw best bent en als managementteam eensgezind bent. Wees dus duidelijk over de bedrijfsdoelstellingen, de visie, de strategie en de prioriteiten. Verspil ook geen tijd aan zinloze vergaderingen. Stel een agenda op en hak knopen door. Communicatie en vertrouwen zijn essentieel, ook voor managers onderling. 

5. Ban complexiteit

Complexiteit is in goede tijden al een gesel voor het management, maar in  slechte tijden is het zelfs nog belangrijker ertegen op te treden. Het is essentieel dat de onderneming overleeft en inefficiënte procedures, onduidelijke doelstellingen en verwarring zijn funest. Zorg dat het managementteam op één lijn staat en zorg dat er geen enkele onduidelijkheid heerst. Wees ook hard als het aankomt op het afstoten van activiteiten die weinig waarde toevoegen en bij het doorvoeren van potentieel winstgevende ideeën.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes tips om uw mensen te motiveren
 Focus op kwaliteit, niet op gebrek, juist in tijden van crisis
 Consistentie aan de top leidt tot betere prestaties
 Crisis funest voor sfeer
 
 
reacties
 
Jan Piet Baas  |   | 
7-12-2009
 | 
11:42 uur
Het artikel lezend merk ik dat het hoofdzakelijk gaat over het bestrijden van onzekerheid en angst in tijden van verandering/crisis. Ook door de schrijver zelf.
Het verzinnen van regels is een manier om met die onzekerheid en angst om te gaan. In feite is het een vorm van controle proberen te krijgen over deze gevoelens en zo wordt onbewust het signaal gegeven dat ze er niet mogen zijn. En ... ze zijn er.
Mijn advies: pak de koe bij z'n hoorns en onderzoek de angst en onzekerheid. Hoe reëel zijn ze? Wat is er het ergste dat er kan gebeuren?
Dat geeft mensen het inzicht waar ze staan en de keuze hoe ze er mee om willen gaan.
De situatie is zoals hij is. Negatief is wat ons oordeel en denken van de situatie maakt. OK soms is een situatie bedreigend. Wat maakt hem bedreigend? Wat staat er op het spel?
Meestal is het antwoord: verlies van zekerheden. Pas als we leren om te gaan met onzekerheid en te accepteren dat onzekerheid de enige zekerheid in het leven is, zijn we vrij om te bepalen hoe we met een situatie willen omgaan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10