zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie conclusies uit de recessie

19 november 2009 - Er is een hernieuwd vertrouwen in economisch herstel. Nisandeh Neta van Open Circles Academy: "Ik ben van mening dat wanneer een recessie overgaat in een herstel de overgebleven kleine bedrijven sterker zullen zijn dan ooit daarvoor. Charles Darwin noemde het de ‘survival of the fittest’. Het komende jaar zullen we getuige zijn van ‘natuurlijke selectie’ in het echte leven."

De eigenaren van bedrijven die deze recessie te boven komen zullen dat doen om drie belangrijke redenen: 



1. In de afgelopen jaren was er gewoon teveel

Te veel bedrijven, te veel winkels, te veel op elkaar lijkende producten. Nu de markt deze realiteit onder ogen ziet zullen de zwakkeren afvallen. De klanten van stoppende ondernemingen zullen naar de ‘survivers’ gaan. En die zullen sterker worden. 

2. Groot betekent niet noodzakelijkerwijs slim

We zagen allemaal hoe gigantische ondernemingen in korte tijd in rook opgingen. De overgebleven bedrijven, die de recessie overwinnen, zullen ontdekken dat de grote jongens die dachten slim te zijn echt niet meer wisten dan zij. Daarom maakt de recessie deze kleinere bedrijven scherper, behoudender, vertrouwder en sterker. 

 3. Nieuw begrip van basisregels.

Het is te riskant te veel te verkopen in één branche of te vertrouwen op één klant.
Het is belangrijk wat euro’s opzij te zetten om met ups en downs om te kunnen gaan.
Het is belangrijk om een strakke bedrijfsvoering te hebben met een minimum aan overhead. 

Toegevoegde waarde
In het komende jaar, wanneer alles weer beter zal gaan, zullen ondernemers, die hebben leren overleven in de recessie, ook geleerd hebben om flexibel in te spelen op de situatie. Zij hebben geleerd hoe belangrijk het is toegevoegde waarde te leveren, want dat willen klanten.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Commercieel Nederland gaat op de schop
 ‘AEX-bedrijven benutten recessiemogelijkheden niet'
 COO sneuvelt in recessie
 Bedrijven besteden meer aandacht aan klantbehoud
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
19-11-2009
 | 
12:48 uur
De conclusies zijn weer niet compleet.
Ook geldt:
- opnieuw hebben we niks geleerd, alles blijft bij het oude
- de economen kunnen nog slechter voorspellen dan de meteorologen
- de politiek heeft de crisis alleen verergerd, niet opgelost
- voorspellingen van economen en politici zijn altijd te somber.

Iedereen die denk dat deze crisis tot een ander elan, een andere maatschappij zal leiden komt bedrogen uit. Het was wishfull thinking van mensen die geloven in linkse idealen. Opnieuw zal bewezen worden dat hebzucht het leidende motief is en zal blijven. Daar hebben we geen Scheringa voor nodig.
En, nu het weer een beetje gaat zullen veel bedrijven weer doorgaan op de oude voet, de organisatie niet aanpassen aan de toekomst. Flexibiliteit moet plaats maken voor lenigheid om de volgende, serieuze crisis het hoofd te bieden. De employment crisis komt iedere dag één dag dichterbij.
rob  |   | 
19-11-2009
 | 
14:10 uur
Conclusie 1 zou waar moeten zijn, maar als overheden de grote slechte bedrijven zoals banken en auto fabrikanten steunen kan het vrije economische model zijn werk niet doen.
kijk even naar de productie van opel in de laatste 10 jaar. dat is tussen 1998 en 2008 gehalveerd. dus nog voor de crisis was het bedrijf al op weg naar de ondergang. andere autofabrikanten bleven gelijk of stegen in aantallen dus opel heeft gewoon iets niet goed gedaan. moet je daar dan belastinggeld in steken?

S andvink  |   | 
20-11-2009
 | 
11:38 uur
Groot gelijk rob. De harde werker die geen loonsverhoging kreeg betaalde wel de banken die de oorzaak zijn.
Ad de Beer  |   | 
20-11-2009
 | 
12:41 uur
Of Opel (lees GM) om had moeten vallen weet ik niet, het had veel werkgelegenheid gekost, met name in Europa.
Nu lijkt het erop dat GM zelf het merk wil redden, anders waren er wel andere kopers geweest.
Dat de overheden de economie niet hebben laten functioneren heeft een paar oorzaken.
1. de overheden werken op basis van verouderde economische modellen.
2. Gezien de aard van de crisis werkt geen enkel economisch model
3. Economische modellen werken nooit, omdat economie een mens wetenschap is en mensen zijn niet in wetten, regels en modellen te vangen.
4. Het ego van politici zit echt beleid in de weg. Bos vind het nog belangrijker dan Scheringa om met zijn kop in de media te komen.
5. Er is en was geen sprake van beleid, het was een beetje hap-snap. Fortis moest gered worden omdat het de Sponsor van de club van Wouter was, hoe bodemloos deze put is blijkt wel weer nu er weer 4 miljard in gepompt moet worden, dank je Wouter, mede namens mijn kleinkinderen die deze last mee zullen moeten leuren.

Wat er was gebeurd als er geen steun was gekomen van de overheden weet ik niet en dat zal niemand ooit weten.
Het blijft een blunder eerste klas dat de overheden angst hebben gezaaid. Met name door die angst zijn mensen op de knip gaan letten en daardoor is de economie stil komen te vallen.
Vervolgens heeft de overheid de banken met te hoge rentes opgezadeld, daardoor moesten de banken weer hoge kosten doorberekenen aan hun klanten en willen de banken zo snel mogelijk van die leningen af.
De overheid had de banken moeten verplichten geld in de markt te pompen, dan had de economie blijven draaien.
Maar ja, het is praten achteraf. De banken gaan door op de oude voet en economen zullen straks bergen geld verdienen aan boeken waarin ze hun foute conclusies over de crisis gaan verkondigen.
En over 10 jaar gaan we weer de afgrond in.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10