zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien do’s en don’ts voor outplacement

23 december 2009 - Al lijken er lichtpuntjes aan de horizon te verschijnen wat betreft de economische recessie, nog steeds zijn er bedrijven die in zwaar weer verkeren en gedwongen zijn tot reorganisatie. Doordat de arbeidsmarkt nog steeds niet optimaal is, belanden veel boventallige werknemers in een outplacementtraject. Voor de meeste werknemers en werkgevers is dit onbekend terrein.

Het is dan ook belangrijk als werkgever of P&O’er om hier goed mee om te gaan. Wanneer de eerste schrik van het nieuws van het baanverlies van de werknemer verwerkt is, is het belangrijk om je op een professionele manier op te stellen. Petrice Broeders van Orga Advies heeft al vele mensen, zowel opdrachtgevers als werknemers, begeleid in dergelijke trajecten en zij heeft een aantal do’s en don’ts opgesteld voor werkgevers en managers om dit zo goed mogelijk op te kunnen pakken. 



Do’s:

1. Pak het outplacement traject op zo'n manier aan dat het als resultaat heeft dat de medewerker als een toekomstig ambassadeur voor de organisatie kan optreden.
2. Bied tijd voor rouwverwerking rond het verlies van de baan.
3. Doe aan verwachtingsmanagement, geef duidelijke kaders, mogelijkheden en beperkingen aan.
4. Win juridische informatie in en blijf hierover altijd in persoonlijk contact met de medewerker, delegeer dit niet.
5. Zoek altijd naar een kwalitatief bureau dat past bij de persoon en het functieniveau van de werknemer. 

Don’ts:

1. De werknemer aan zijn/haar lot overlaten.
2. De werknemer doorsturen naar een willekeurig outplacement bureau.
3. Geforceerd resultaten afdwingen.
4. Geen persoonlijk contact onderhouden met de medewerker en alle contact via een jurist laten lopen.
5. De medewerker als een zaak beschouwen waar u zo snel mogelijk vanaf wilt.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
 Bedrijven investeren in Open Banking om besluitvorming te verbeteren
 Wat heeft 2023 in petto voor HR? De vijf belangrijkste trends volgens Culture Amp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Help uw overtollige medewerkers aan een nieuwe baan
 Outplacementtraject duurt gemiddeld 32 weken
 Crisis leidt tot gespannen sfeer
 Blijven slecht nieuws gesprekken een vast deel van uw werk?
 
 
reacties
 
Eline Reijnders  |   | 
23-12-2009
 | 
15:09 uur
Outplacement gaat in de regel vaak over trajecten van individuen of van groepen individuen. Outplacement is een activiteit die zich in de meeste gevallen buiten de organisatie afspeelt, met de mensen die van ‘in’ naar ‘out’ verhuizen. Maar outplacement als middel om mensen te verbinden, de achterblijvers én de vertrekkers, is nieuw. Het is geen verandermanagement. Noem het vertrekmanagement.
Kijk op onze website: Vertrekmanagement: een reorganisatie als kans.
Outplacement.nl  |   | 
12-05-2015
 | 
09:06 uur
Met sommige zaken ben ik het niet helemaal eens maar dat zijn mening verschillen. De dont's ben ik het zeker mee eens en dan voornamelijk dat je op komt voor je werknemer.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
meer top 10