zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer mist uw waardering en erkenning

19 augustus 2009 - Te weinig delegeren, te onzichtbaar zijn of juist overdreven zorgzaamheid voor de medewerkers zijn de grootste valkuilen voor managers. Tweederde van de Nederlandse managers scoren volgens hun ondergeschikten onvoldoende op deze onderdelen waardoor werknemers onvoldoende waardering krijgen.

 Tot die harde conclusie komt VOV Consultancy na onderzoek onder ruim 1.000 managers en werknemers 



Veranderangst
Maar niet alleen de manager is er de oorzaak van dat het werk niet altijd soepel verloopt en dat er kansen blijven liggen. Van de Nederlandse werknemers is 40 procent niet gemotiveerd genoeg. De helft van de werknemers laat bovendien kansen liggen in de eigen verantwoordelijkheid. Mensen beperken zich te veel, omdat ze denken dat het aan de ander of aan de organisatie ligt, stellen de onderzoekers. Ook durven werknemers niet te veranderen. 

Zelfinzicht en coaching

"Het gebrek aan erkenning en waardering door managers is het grootste gemis," stelt onderzoeker Rob van Dijk. "In de gezondheidszorg speelt dit bijvoorbeeld heel sterk. Het proces is steeds meer productiegericht, terwijl de mensen om wie het gaat vaak veel meer behoefte hebben aan een moment van contact, van waardering en aandacht. Een beetje aandacht is juist in tijden van reorganisaties nodig. Veel mensen doen hun stinkende best om aan de verwachtingen te voldoen, maar hun manager praat op een ander niveau en kijkt vaak alleen naar de afgesproken doelstellingen." Zelfinzicht en coaching kunnen volgens de onderzoekers helpen om een betere leidinggevende te worden.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Klant niet op één bij CFO
 Populariteit Rijksmuseum schiet omhoog
 Keuze tips voor de smartphone van de zaak
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer loopt nog steeds graag harder in ruil voor waardering
 Werknemer vergeet baas te waarderen
 Ideale baas is vooral menselijk
 Eerlijke manager meest gewaardeerd
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
20-08-2009
 | 
11:53 uur
Rob van Dijk verdient een compliment, zeker wat hij over de gezondheidzorg verteld.
Managers zijn bang om zaken uit handen te geven, de controle te verliezen, wat juist wijst op onbrekende vaardigheden bij die managers. Bij die bedrijven zie je de motivatie verminderen bij de werknemers.
De zorg is nog erger, want waarom ging je toch ook weer de verpleging in?
Zeker niet om allerlei formulieren in te vullen, lijsten in de computer bijhouden en erger nog, je krijgt tegenwoordig van te voren door hoeveel tijd je mag besteden aan een patiënt. Of heet dat nu klant, lezende de jaarverslagen, dan weet ik zeker dat je daar niet op het gezegde “de klant is koning” kan rekenen. De managers die geen enkele weet hebben waarom werknemers het beroep verzorging gekozen hebben. De thuiszorg, die zich meer zorg maakte om de behuizing van henzelf, dan om het werk van hun werknemers. Daar zag je het geld verdwijnen aan de salarissen van de manager en zeker aan hun inrichting van de kantoorgebouwen, dus we verlagen de normen en nemen mensen zonder de noodzakelijke diploma maar aan als alfa hulpen.
Je denk dat kan toch niet meer in 2009, ja dus. Mensen als Rob van Dijk blijven we nodig houden om ons wakker te schudden en eindelijk eens weer te komen tot goede bedrijfsvoering ter glorie van al het personeel, wat dan gemotiveerd weer gewoon normaal kan werken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Vijf slimme manieren die u helpen uw concurrenten te overtreffen
Nieuwe tech tools die uw wervingsproces kunnen moderniseren
Vijf fabels over het hergebruiken van software
Ruim 220. 000 mensen werken niet vanwege zorgtaken
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Bijna net zoveel vacatures als werklozen
Economisch beeld fractie minder gunstig
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
meer top 10