zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Niet tevreden maar proactieve medewerkers leiden tot de beste resultaten

25 juni 2009 - Het adagium dat tevreden medewerkers automatisch leiden tot goede bedrijfsprestaties, kan de prullenbak in. Het gaat veel meer om proactief gedrag van de medewerkers. Dat blijkt uit het promotieonderzoek dat Luc Dorenbosch aan de Universiteit van Tilburg verrichtte  in samenwerking met onderzoeksbureau SKB.

Medewerkers van 53 afdelingen van verschillende organisaties kregen vragen voorgelegd over hun werk. Dorenbosch interviewde vervolgens afdelingsmanagers en personeelsfunctionarissen over de wijze waarop de werknemers werden aangestuurd en de effectiviteit van diezelfde afdelingen. Op die manier werden verbanden ontdekt tussen personeelsbeleid, werkbeleving door de medewerkers en productiviteit. Dorenbosch: "Een medewerker kan heel tevreden zijn, maar waar het op aankomt is wat hij zelf doet. Proactief gedrag vertonen en daar energie in steken, dàt blijkt het verschil te maken tussen gewoon je werk doen en een stapje extra zetten." 



Actief leergedrag

In dit onderzoek werd gebruik gemaakt van een nieuwe versie van de Vragenlijst Beleving en Beoordeling van de Arbeid (VBBA) welke in zijn oorspronkelijke vorm aan ongeveer één miljoen Nederlandse werknemers voorgelegd is. Hieraan zijn onderwerpen toegevoegd over o.a. kwaliteit, innovatie en de vitaliteitskenmerken energie, initiatief nemen en actief leergedrag. Van de laatste drie blijkt actief leergedrag het meeste bij te dragen aan afdelingsprestaties. 

Leeftijd

Een opvallende bevinding uit trendonderzoek van SKB is dat oudere werknemers meer energie en meer initiatief vertonen dan hun jongere collega’s. Actief leergedrag neemt juist vanaf 50 jaar scherp af en loopt daarmee parallel met het gebrek aan uitdaging die oudere werknemers ervaren in hun werk. Dit doet zich met name voor bij laag opgeleide medewerkers. Dorenbosch: "Je ziet dat actief leergedrag van werknemers kenmerkend is voor beter functioneren van een afdeling. In een vergrijzende economie vormt het afnemen van actief leergedrag met de leeftijd een extra prestatierisico."

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Buitenstaander geeft teamprestaties enorme boost
 Passie en conflicten leiden tot de beste resultaten
 Intrinsieke motivatie leidt tot betere resultaten
 Werknemer die meer rollen vervult is succesvoller
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
25-06-2009
 | 
10:31 uur
Schokkend nieuws? Welnee, dit is al jaren bekend.
Tevredenheid (satisfactie) wordt al te vaak verward met motivatie, leuk voor leken, maar de professional op HR gebied weet wel beter.
ik ben toch wel een beetje benieuwd naar het onderzoek, want het is wel leuk om te constateren dat het beter is pro-actief te zijn, maar pro-actief gedrag is een gevolg en zou de oorzaak nu niet eens motivatie kunnen zijn?
De kop van dit artikel wekt dan ook een verkeerde suggestie.
Hans Poortvliet  |   | 
25-06-2009
 | 
16:28 uur
Inderdaad: vreemde titel/stelling! Dat je het overigens met ontevreden medewerkers (op het gebied van pro-activiteit) helemaal kunt schudden zal een ieder toch ook duidelijk zijn?! Probeer tevredenheid dus toch maar minimaal te behouden/realiseren. Voor het gewenste pro-actieve gedrag dient men echter, zoals Ad de Beer ook stelt, gemotiveerd te zijn. Helaas voor het management gaat dat, ongeacht welk mooi adagium, model, strategie en/of theorie ook wordt toegepast: nooit(!) automatisch. Met persoonlijke & doorlopende aandacht voor de mensen die je pro-actief gedrag wil laten vertonen maak je daarentegen wél een goede kans. Immers: niets motiveert en stimuleert meer tot herhaling dan waardering voor gewenst (in dit geval: pro-actief) gedrag. Maar ja... dat vraagt oprechte interesse in- en tijd voor je medewerkers...
Anske Plante Professional Organizing  |   | 
25-06-2009
 | 
23:17 uur
Effectieve medewerkers/mensen zijn inderdaad pro-actief. Ze zijn doelgericht en nemen beslissingen.
Zij hebben en houden het overzicht en hebben tijd voor dingen die werkelijk belangrijk zijn.
Dit effectieve gedrag is aan te leren. Managers: geef het goede voorbeeld en spreek elkaar aan op gedrag.
Dat kost tijd en energie, maar op die manier kun je wel zaken veranderen. Als medewerkes zien dat pro-actief gedrag loont en als ze zien dat het de norm is, zullen ze eerder geneigd zijn dit zelfde gedrag over te nemen.
Op die manier wordt de interne motivatie van de medewerkers versterkt.

www.anskeplante.nl
Ronald  |   | 
29-06-2009
 | 
10:05 uur
Effectiviteit komt toch voort uit het besef dat de keuzevrijheid een basishouding is, medewerkers helder hebben welke doelen zij zich stellen in lijn en overeenstemming met die van hun organisatie en hun prioriteiten weten te stellen. Tevredenheid op basis van erkenning en waardering kan de zaak in een stroomversnelling brengen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10