zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Passie en conflicten leiden tot de beste resultaten

16 maart 2009 - Een goede manager werkt niet alleen hard, maar heeft vooral passie voor zijn werk. Dat concluderen de Britse Kingston University en het Chartered Institute of Personnel and Development. Conflicten leiden tot betere prestaties, motivatie en innovatie, zo blijkt uit Canadees onderzoek. Hoe doet u uw voordeel met die bevindingen?

Het Britse onderzoek, waarvoor het gedrag van mensen in vier organisaties diepgaand onderzocht werd, concludeert dat veel managers zo bezig zijn met strategie, beleid en processen dat ze vergeten aandacht te besteden aan de moraal op de werkvloer. Professor Katie Truss, directeur van het Centre for Research in Employment, Skills and Society van de Kingston University: "Om mensen te inspireren en te motiveren moet je vooral hun emotionele kant aanspreken. Zorg voor een goede balans tussen werk en privé, luisteren, geef hen de kans geven hun ideeën te uiten en, vooral, toon uw waardering. Dat soort dingen schiet er nu echter vaak bij in door de noodzakelijke kostenbesparingen. Maar als de economie straks uit het slop is, wilt u niet opgezadeld zitten met gefrustreerd personeel dat zich niet gewaardeerd voelt. Blijf daarom investeren in mensen, ook nu." 



Meer begrip

Voor het Canadese onderzoek, uitgevoerd door Psychometrics Canada, werden 350 HR-professionals geïnterviewd en hieruit kwam naar voeren dat meer dan driekwart het gevoel had dat conflicten kunnen leiden tot beter onderling begrip. Meer dan de helft zei dat het al eens tot betere oplossingen had geleid, vier op de tien dat conflicten de teamprestaties ten goede waren gekomen en een derde dat ze de motivatie verhoogd hadden. Meer dan een vijfde stelt dat conflicten wel eens de motor achter innovatie waren geweest. 

Training

Shawn Bakker, psycholoog en onderzoeker bij Psychometrics Canada waarschuwt tegelijkertijd voor de enorme schade die conflicten kunnen veroorzaken als ze niet goed gemanaged worden. Ze kunnen de hele werkvloer verlammen, de betrokkenheid afbreken en relaties tussen collega’s kapot maken. "Ondernemingen doen er daarom goed aan trainingen te bieden waarin medewerkers leren omgaan met verschillende gezichtspunten, persoonlijkheden en manieren van werken." 

Botsende ego’s

In vrijwel alle organisaties komen conflicten voor. De meest voorkomende oorzaken zijn botsende ego’s, gevolgd door slecht leiderschap en oneerlijkheid, stress en tegenstrijdige normen en waarden. Drie van de vier respondenten hebben meegemaakt dat conflicten uitmondden in beledigingen en vechtpartijen; vier van de tien heeft meegemaakt dat iemand ontslagen werd ten gevolge daarvan. Meer dan acht van de tien hebben meegemaakt dat iemand ontslag nam ten gevolge van een conflict en meer dan driekwart dat het leidde tot ziekmeldingen en verzuim. Bovendien is er reden om aan te nemen dat de stress die veroorzaakt wordt door de huidige economische omstandigheden tot meer conflicten zal leiden. Des te meer reden om conflicten te leren managen. Treed als manager streng op tegen medewerkers die de sfeer verpesten, wees duidelijk over de verwachtingen en geef het goede voorbeeld.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes manieren om een slepend conflict met uw baas op te lossen
 Ruzie cruciaal voor succes
 Geen goede samenwerking zonder serie conflicten
 Ratio én emotie bepalen succes
 
 
reacties
 
Nick  |   | 
17-03-2009
 | 
15:30 uur
Een heel goed en praktisch herkenbaar artikel. Alleen met de laatste zin heb ik moeite. Ik zou liever zien in die situaties dat de sfeer onder druk komt, dat ieder een eerlijke kans krijgt te zeggen wat hij/zij bedoelt. In conflicten zit vaak een power vanuit de werkvloer om zaken aan de kaak te stellen, omdat er organisatorische onvolkomenheden geconstateerd worden. Dit brengt spanning met zich mee als managers dit niet kunnen vertalen naar een positief signaal. Dus eerst praten en dan (ver)oordelen.
Francine ten Hoedt  |   | 
18-03-2009
 | 
09:38 uur
Weer een onderzoek waarin de waarde van goed gemanagede conflicten in de organisatie duidelijk wordt aangetoond. Nu nog de competenties conflictvaardig en conflictmanagement in algemene profiel voor iedere manager!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10