zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Passie en conflicten leiden tot de beste resultaten

16 maart 2009 - Een goede manager werkt niet alleen hard, maar heeft vooral passie voor zijn werk. Dat concluderen de Britse Kingston University en het Chartered Institute of Personnel and Development. Conflicten leiden tot betere prestaties, motivatie en innovatie, zo blijkt uit Canadees onderzoek. Hoe doet u uw voordeel met die bevindingen?

Het Britse onderzoek, waarvoor het gedrag van mensen in vier organisaties diepgaand onderzocht werd, concludeert dat veel managers zo bezig zijn met strategie, beleid en processen dat ze vergeten aandacht te besteden aan de moraal op de werkvloer. Professor Katie Truss, directeur van het Centre for Research in Employment, Skills and Society van de Kingston University: "Om mensen te inspireren en te motiveren moet je vooral hun emotionele kant aanspreken. Zorg voor een goede balans tussen werk en privé, luisteren, geef hen de kans geven hun ideeën te uiten en, vooral, toon uw waardering. Dat soort dingen schiet er nu echter vaak bij in door de noodzakelijke kostenbesparingen. Maar als de economie straks uit het slop is, wilt u niet opgezadeld zitten met gefrustreerd personeel dat zich niet gewaardeerd voelt. Blijf daarom investeren in mensen, ook nu." 



Meer begrip

Voor het Canadese onderzoek, uitgevoerd door Psychometrics Canada, werden 350 HR-professionals geïnterviewd en hieruit kwam naar voeren dat meer dan driekwart het gevoel had dat conflicten kunnen leiden tot beter onderling begrip. Meer dan de helft zei dat het al eens tot betere oplossingen had geleid, vier op de tien dat conflicten de teamprestaties ten goede waren gekomen en een derde dat ze de motivatie verhoogd hadden. Meer dan een vijfde stelt dat conflicten wel eens de motor achter innovatie waren geweest. 

Training

Shawn Bakker, psycholoog en onderzoeker bij Psychometrics Canada waarschuwt tegelijkertijd voor de enorme schade die conflicten kunnen veroorzaken als ze niet goed gemanaged worden. Ze kunnen de hele werkvloer verlammen, de betrokkenheid afbreken en relaties tussen collega’s kapot maken. "Ondernemingen doen er daarom goed aan trainingen te bieden waarin medewerkers leren omgaan met verschillende gezichtspunten, persoonlijkheden en manieren van werken." 

Botsende ego’s

In vrijwel alle organisaties komen conflicten voor. De meest voorkomende oorzaken zijn botsende ego’s, gevolgd door slecht leiderschap en oneerlijkheid, stress en tegenstrijdige normen en waarden. Drie van de vier respondenten hebben meegemaakt dat conflicten uitmondden in beledigingen en vechtpartijen; vier van de tien heeft meegemaakt dat iemand ontslagen werd ten gevolge daarvan. Meer dan acht van de tien hebben meegemaakt dat iemand ontslag nam ten gevolge van een conflict en meer dan driekwart dat het leidde tot ziekmeldingen en verzuim. Bovendien is er reden om aan te nemen dat de stress die veroorzaakt wordt door de huidige economische omstandigheden tot meer conflicten zal leiden. Des te meer reden om conflicten te leren managen. Treed als manager streng op tegen medewerkers die de sfeer verpesten, wees duidelijk over de verwachtingen en geef het goede voorbeeld.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
 Mannen zijn chagrijnig als Max Verstappen uitvalt
  In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes manieren om een slepend conflict met uw baas op te lossen
 Ruzie cruciaal voor succes
 Geen goede samenwerking zonder serie conflicten
 Ratio én emotie bepalen succes
 
 
reacties
 
Nick  |   | 
17-03-2009
 | 
15:30 uur
Een heel goed en praktisch herkenbaar artikel. Alleen met de laatste zin heb ik moeite. Ik zou liever zien in die situaties dat de sfeer onder druk komt, dat ieder een eerlijke kans krijgt te zeggen wat hij/zij bedoelt. In conflicten zit vaak een power vanuit de werkvloer om zaken aan de kaak te stellen, omdat er organisatorische onvolkomenheden geconstateerd worden. Dit brengt spanning met zich mee als managers dit niet kunnen vertalen naar een positief signaal. Dus eerst praten en dan (ver)oordelen.
Francine ten Hoedt  |   | 
18-03-2009
 | 
09:38 uur
Weer een onderzoek waarin de waarde van goed gemanagede conflicten in de organisatie duidelijk wordt aangetoond. Nu nog de competenties conflictvaardig en conflictmanagement in algemene profiel voor iedere manager!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (1) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
NCD: SER-advies vrouwenquotum onverstandig (1) 
Nederland oordeelt: de ideale manager is een 40-jarige man (1) 
top10
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
Driekwart van Nederlanders verwacht geen salarisverhoging komend halfjaar
Drie populaire project management apps voor managers
Vijftien procent van de IT-beslissers vindt eigen cloudverbindingen onvoldoende beveiligd
Topmanagers ABN Amro, FrieslandCampina en Johnson & Johnson in finale Young Captain Award
Parkeervergunning in grote stad wordt steeds duurder
Genderdiversiteit ver te zoeken in de VC- en startupsector
Een derde van de technische vacatures pas na zes tot twaalf maanden vervuld
Coaching populairder dan ooit
meer top 10