zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vooral manager voelt crisis in portemonnee

3 juni 2009 - Er wordt steeds vaker bezuinigd op de beloning van managers. Bedrijven wenden hun schaarse middelen momenteel met name aan om verkopers te belonen. Het salaris van het hoger en middenkader is het eerste dat bevroren wordt ten tijde van een recessie.

Zes van de tien ondernemingen hebben de beloning van de directie teruggeschroefd, meer dan de helft doet hetzelfde met managementbeloningen. Ter vergelijking: minder dan de helft van de verkoopmedewerkers voelt de crisis in zijn portemonnee en slechts een derde van de administratieve en ondersteunende functies. Dat blijkt uit grootschalig, internationaal onderzoek van Mercer. Of dat komt omdat bedrijven in het huidige economische klimaat vinden dat ze het niet kunnen maken om hun managers te belonen, ongeacht hun prestaties, is onduidelijk. Voor de manager die al heel wat voor zijn kiezen heeft gekregen door de recessie, zijn deze uitkomsten wellicht een klap in het gezicht. 



Verschillen

Bijna de helft van de ondervraagde HR-managers zegt de salarissen al bevroren te hebben, en vijftien procent overweegt dit. Daarentegen staat het onderwerp bij 40 procent niet op de agenda. Zes van de tien ondernemingen bevroren het salaris van hun directie en meer dan de helft voor het senior management. De salarissen van verkopers werden maar in 45 procent van de gevallen bevroren en die van ondersteunend personeel in 36 procent. Opvallend is dat bijna zes van de tien meer geld vrijmaken voor de beloning van hun productiemedewerkers, administratief medewerkers en dienstverlenend personeel en de helft voor hun specialisten. Ter vergelijking: 46 procent van de ondernemingen maakt meer geld vrij voor de managementbeloningen en 37 procent voor de directiebeloning. 

Strategisch kader

"Beloningen, zoals elke strategische beslissing, moeten geëvalueerd worden in een strategisch kader," stelt Chris Johnson, hoofd Human Capital van de Britse tak van Mercer. "Ondernemingen moeten hun klanten behouden, efficiënt blijven werken en hun toekomst veilig stellen. Velen zijn momenteel bezig hun bedrijfsvoering te analyseren, hun personeel onder de loep aan het nemen, en het beloningsbeleid aan het evalueren. Het bevriezen van salarissen van personeel dat essentieel is voor het binnenhalen van omzet kan contraproductief werken. Het risico bestaat dat ze vertrekken en voor de concurrent aan de slag gaan. Zolang deze werknemers meetbare resultaten boeken, valt er dus wat voor te zeggen om hun beloning te verhogen." 

Afspraken

Veel bedrijven bepalen hun beloningsbeleid nog steeds op basis van lokale en individuele factoren, op basis van behoefte en prestatie, en zien prestatiegerelateerde beloningen nog steeds als belangrijk onderdeel. "Ook onderhandelingen met vakbonden hebben grote invloed. Veel ondernemingen zijn nog steeds gebonden aan afspraken die ze in 2007 maakten, toen alles er nog rooskleurig uitzag. Er zullen nog heel wat verhitte onderhandelingen volgen als bedrijven de beloftes aan hun personeel na willen komen en tegelijkertijd realistisch moeten zijn. Ook vakbonden moeten echter realistisch zijn," stelt Johnson. 

Herziening

Meer dan negen van de tien ondernemingen houden vast aan een jaarlijkse evaluatie van de salarissen en de meerderheid wil ook de combinatie van vaste en variabele beloning aanhouden. Toch wil iets meer dan de helft de variabele beloningen wel herzien. Bijna vier van de tien ondernemingen overwegen bijvoorbeeld niet-financiële aspecten toe te voegen aan hun variabele beloningen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Crisis maakt bedrijven creatief
 Werknemer heeft liever minder loon dan helemaal geen baan
 Recessie is geen reden om geen salarisverhoging te vragen
 Veel salarissen bevroren dit jaar
 
 
reacties
 
portemonnee  |   | 
27-01-2011
 | 
01:18 uur
Blijven knallen, geen andere keus...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
meer top 10