zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Veel salarissen bevroren dit jaar

9 april 2009 - Wereldwijd verwacht 39 procent van de organisaties dat bedrijfsresultaten significant slechter worden dit jaar. Dit dwingt organisaties tot het nemen van maatregelen. Bijna een derde van de bedrijven vermindert het aantal arbeidsplaatsen en 36 procent bevriest salarissen.

Dat blijkt uit onderzoek van Hay Group naar de gevolgen van de recessie bij 2.000 organisaties in 88 landen over zes continenten. De resultaten voor Nederland komen in hoofdlijnen overeen met de resultaten voor Europa. "Nederlandse organisaties geven aan dat de effecten van de economische crisis nu overal duidelijk merkbaar zijn. En daar handelen ze ook naar," aldus Loek Bosman, senior consultant bij Hay Group. 



Directe maatregelen

De toegenomen druk op bedrijfsresultaten van de afgelopen maanden dwingt organisaties tot maatregelen. Internationaal vermindert 27 procent van de bedrijven het aantal arbeidsplaatsen; in Nederland is dat zelfs 36 procent. Internationaal bevriest 36 procent de salarissen; in Nederland 33 procent. "Variabele beloning werkt in de praktijk goed om loonkosten aan te passen. Hetzelfde geldt voor ‘een flexibele schil’: het inzetten van tijdelijk personeel," licht Bosman toe. 

Beperkte salarisstijgingen

De salarisstijgingen voor dit jaar zijn internationaal ook lager, van vier procent (vier maanden geleden) naar een gemiddelde stijging van 2,8 procent. De verwachting is dat er in Nederland dit jaar een dieptepunt wordt bereikt met een salarisstijging van slechts twee procent. Dit percentage is vooral zo laag door een groot aantal organisaties dat de salarissen bevriest in 2009. Ook verwacht men lagere bonussen. 48 procent van de organisaties in Nederland voorziet, dat de bonussen lager gaan uitvallen, dan de gestelde doelen. Wereldwijd is dit 40 procent. 

Zorgen

Ten opzichte van drie maanden geleden maken Nederlandse werkgevers zich meer zorgen. De meesten (78 procent) maken zich voornamelijk zorgen over de betrokkenheid en motivatie van hun werknemers. Bij 74 procent is er zorg over behoud van toptalent en medewerkers met belangrijke ‘kritische’ vaardigheden. Erin Lap, senior consultant Leadership & Talent bij Hay Group geeft het advies: "Vraag je niet alleen af wat je moet doen om de crisis door te komen, maar ook hoe je eruit moet komen en hoe je de getalenteerde medewerkers behoudt." 

Talent en hard werken

Volgens 81 procent van Nederlandse organisaties in het onderzoek is de voornaamste zorg van werknemers het behoud van hun baan. Daarnaast maken werknemers zich zorgen over hun salaris. Bosman: "Om harde werkers en talent vast te houden is beloning belangrijk. Vooral voor jong talent betekent stilstand achteruitgang. Daar houden werkgevers rekening mee: men verwacht dat high performers en high potentials een salarisstijging van drie3 procent krijgen, één procentpunt hoger dan het gemiddelde." Lap voegt toe: "En bedenk daarnaast aan wat hen motiveert; zoals tijd voor ontwikkeling en social responsibility-projecten."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf veel voorkomende maatregelen tegen de crisis
 Nederlander verwacht salarisverhoging
 Salarissen worden veel minder verhoogd dan gepland
 ‘Baas mag maximaal twintig keer laagste salaris verdienen’
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
meer top 10